2025-09-02, 22:07
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Ni som säger kulturkanonen är vänstervriden, hur förklarar ni att den enda kändis som fick dubbel pallplats är Heliga Birgitta?
1.“Heliga Birgittas uppenbarelser” av Heliga Birgitta.
2.Vadstena kloster, Heliga Birgitta.
Var Heliga Birgitta vänstervriden marxist före sin tid?
Var inte hon en psykotisk och katolsk högerdåre?

Tja, eller utflippad fabulist. Och på äldre dagar en bitsk hagga som skrev ner en massa skit om sådana hon inte gillade..

Men i motsats till dagens Livets ordare och andra sekter så levde hon faktiskt till stora delar som hon lärde. Gav bort alla sina ägodelar, jobbade oförtrutet för fred och försoning (raka motsatsen till "polarisering" alltså), bjöd in fattiga och sjuka i sitt hem osv.

Precis som man kan se Ebba och Jimmie göra nuförtiden, om man bara kisar litet...
För att inte tala om hur väl just den här delen av kulturkanon speglar moderaternas grundvärderingar...

Strindberg tog heliga Birgitta som modell för rollfiguren Birgitta i Folkungasagan, men inte precis av vördnad inför originalet. Så här lär han ha uttryckt sig: "En härsklysten, äresjuk kvinna som medvetet strävade efter helgonskapet och makten över det andra könet. Av denna osympatiska kvinna gjorde jag efter urkunderna den oregerliga tossa som nu finnes i dramat, ehuru jag till hennes ära lät henne vakna till klarhet om sin fjollighet och sitt högmod."

Å andra sidan har heliga Birigtta nog nåt gemensamt med en del av de övriga alstren på listan, som också ifrågasätter de traditionella rollerna för man och kvinna (de som alltså SD och KD säger sig omhulda ).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
I Danmark är deras kulturkanon i stort sett helt glömd. Ingen bryr sig om den.

Det vet du ingenting om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jeg opgiver og skriver på dansk:

Listen er formodentligt ankeret som skibet kan drive omkring i det oprørte hav.

Og det forventer jeg heller ikke at du forstår noget af.
Åk hem till grisarna på Jylland, danskjävel
Citera
2025-09-02, 22:08
Medlem
Citat:
Vilka akademiker? Har du några namn? Vilka är dessa? Hur yttrar sig denna kulturmarxism? Du är helt väck din fjävla tomte. Du vet ju inte ens vilka som jobbat med detta urval.

Haha du fattar ju inte ens att Kalifornien har enorma problem du är ju själva definitionen av den kulturmarxistiska bajsvänstern!
Citera
2025-09-02, 22:09
Medlem
Citat:
Åk hem till grisarna på Jylland, danskjävel

Tack för att du höjde nivån på debatten.
Citera
2025-09-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Tja, eller utflippad fabulist. Och på äldre dagar en bitsk hagga som skrev ner en massa skit om sådana hon inte gillade..

Men i motsats till dagens Livets ordare och andra sekter så levde hon faktiskt till stora delar som hon lärde. Gav bort alla sina ägodelar, jobbade oförtrutet för fred och försoning (raka motsatsen till "polarisering" alltså), bjöd in fattiga och sjuka i sitt hem osv.

Precis som man kan se Ebba och Jimmie göra nuförtiden, om man bara kisar litet...
För att inte tala om hur väl just den här delen av kulturkanon speglar moderaternas grundvärderingar...

Strindberg tog heliga Birgitta som modell för rollfiguren Birgitta i Folkungasagan, men inte precis av vördnad inför originalet. Så här lär han ha uttryckt sig: "En härsklysten, äresjuk kvinna som medvetet strävade efter helgonskapet och makten över det andra könet. Av denna osympatiska kvinna gjorde jag efter urkunderna den oregerliga tossa som nu finnes i dramat, ehuru jag till hennes ära lät henne vakna till klarhet om sin fjollighet och sitt högmod."

Å andra sidan har heliga Birigtta nog nåt gemensamt med en del av de övriga alstren på listan, som också ifrågasätter de traditionella rollerna för man och kvinna (de som alltså SD och KD säger sig omhulda ).

Använder du Strindberg som faktakälla? Det säger en del om ditt omdömme...
Citera
2025-09-02, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Abba är inte med alltså. Haha!
Ah men det beror väl på att det mesta de gjorde kom ut efter 1975. Det är alltså tidsgränsen för denna kanon. 50 år alltså
Citera
2025-09-02, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Tack för att du höjde nivån på debatten.
Ha ha va fan ingen tror att den danska kulturkanon har gjort den minsta skillnad i det danska samhället eller den danska debatten. Den har alltså inte haft någon betydelse överhuvudtaget och ingen pratar om den längre och ingen minns vad som fanns i den. Sen kan du höja den till skyarna hur mycket du vill. För övrigt är jag något bekant med dansk popmusik och dansk TV och tackar gud varje morgon för att jag slipper utsättas för det.
Citera
2025-09-02, 22:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
https://sv.wikipedia.org/wiki/Doktor_Glas

Doktor Glas inre resonemang om det är rätt att döda för att en annan person ska få det bättre, liknar det som förs i Fjodor Dostojevskijs Brott och straff. Såväl doktor Glas hos Söderberg som Raskolnikov hos Dostojevskij anser sina offer som mindervärdiga och ser sig själva som välgörare.[19] En viktig skillnad är dock att Raskolnikov, i motsats till doktor Glas, känner ånger över det han har gjort och önskar att bekänna mordet.[20] I Doktor Glas finns det också subtila referenser till Brott och straff. Doktor Glas skriver till exempel i sin dagbok den 13 augusti: "Jag kan ju inte slå ihjäl honom med en yxa".[21] Raskolnikov använder just en yxa för att utföra mordet

Doktor Glas är ju mer än detta mord, mycket mer. Det är mycket insiktsfull psykologi i den t.ex.. Som observationen att alla konst- och kulturuttryck på något sätt har med erotik att göra. Minsta grekiska urna. På NÅGOT sätt kan man leda den tillbaka till erotisk kärlek eller längtan efter erotisk kärlek. (Minns inte den exakta formuleringen, tror att det är dags för en omläsning.) Det tror jag är sant, nämligen.

...och sedan har vi t.ex. de underbara stockholmsskildringarna. Jag har själv gått med "Doktor Glas" i handen i Stockholm och läst skildringarna samtidigt som jag var på platsen. Stockholm är som bekant vår huvudstad, så det är också viktigt.
Citera
2025-09-02, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Gladiatorboll, är det samma som av tidigare generationer kallats för nigger och ”rutboll” av lärarna eller är det någon sorts gävleitska för ”spökboll”?

Förstår att du hafsat ihop en lista för att få till en tråd, men att inte ha med Gunnar Asplunds Skogskyrkogården och Stockholms stadsbibliotek är ju ändå över gränsen.

Måste väl finnas fler byggnader i Sverige än I Sth-trakten? Kiruna kyrka platsar men nåt söder om kanske? Vanhems kyrka, Kalmar slott, Ullevi, Karlatornet, Rosenbom, Visby ringmur
Citera
2025-09-02, 22:19
Medlem
Citat:
Hämtpizza? Kebabtallrik? Men allvarligt du tänker att allt måste vara före 'sossesverige'? Du är säkert jättepopulär på parties eller? Alla vill fördjupa sig i dina tankar om vad som är genuint svenskt? Stackars djävel.

Hela iden med en kulturkanon är ju förfelad. Om staten talar om för 'folket' vad som är 'bra' är det ju mer eller mindre en garanti för att ingen kommer läsa de böckerna eller lyssna på den musiken vilket är synd i många fall, det finns en del bra saker där.

Om du tycker kebabrulle och LO är coolare och bättre underlag för bra ”parties” framför akvavit och Bellman så är det dig det är synd om.

Mina tankar betyder ingenting, men svensk kultur betyder mycket för som bryr sig. Precis som japansk och italienskt kuktur betyder mycket för många japaner och italienare som bryr sig. Du gör det uppenbart inte du, som många andra och det är den främsta anledningen att våran kultur inte kan jämföras med deras. Du och många andra vet inte ens vad svensk kultur är. Mycket tack vare sossarna. Du verkar lika själlös och ointressant som dem.

Finns bra saker efter sossesverige såklart men det är begränsat och dessutom kraftigt kompromissat av en redan dämpad kultur.
Citera
2025-09-02, 22:21
Medlem
outback4s avatar
Står inte ut med att den där Parisa Liljestrand. Ser märklig ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in