2025-09-02, 21:33
Medlem
Ja det här med rondellkörning är ju en hel vetenskap.

Skulle vilket fall svänga vänster i en rondell. Kör in i rondellen och börjar åka runt mot vänster, samtidigt kommer en bil på väg in i rondellen som då inte stannar alls utan bara kör rakt in, så när jag precis börjat kurva runt mitten så dyker den här upp en halvmeter framför min front, jag på bromsen, ligger på tutan, bilen kör förbi och försvinner.

Har fått för mig att man anses som mer vållande om man kör in i en bil i sidan än om en bil kör in i din sida, alltså, om jag hade kört nån sekund tidigare och bilen från höger gasat på och kört in i min högersida.

Är jag helt ute och cyklar?
Citera
2025-09-02, 21:41
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet

Skulle vilket fall svänga vänster i en rondell. Kör in i rondellen och börjar åka runt mot vänster, samtidigt kommer en bil på väg in i rondellen som då inte stannar alls utan bara kör rakt in, så när jag precis börjat kurva runt mitten så dyker den här upp en halvmeter framför min front, jag på bromsen, ligger på tutan, bilen kör förbi och försvinner.

Har fått för mig att man anses som mer vållande om man kör in i en bil i sidan än om en bil kör in i din sida, alltså, om jag hade kört nån sekund tidigare och bilen från höger gasat på och kört in i min högersida.

Står du inte helt stilla vid en kollision i sånt läge åker båda på ansvar.
Tänk på det vid bla kökrockar då man ibland står still och knuffas in i framförvarande bil.
Citera
2025-09-02, 21:56
Medlem
Beror lite på hur trångt det är då ska man släppa ut lite snällare kanske, men dom som.åker in har nog största ansvar om det inte var att du blinka lite ut lite för tidigt.

Jag tror inte högerregeln men jag har körkort

Rent tekniskt har du ju rätt eftersom föraren är mer oskyddad där.

Men iaf så är det inte ditt fel om du hinner bli påkörd i sidan.

Jaha du ligger i mitten jag missuppfatta, då är det lite klurigare, du skulle kört ett extra varv kanske.

Man kör nog alldrig ut jämsides eller bara om den andra tydligt blinkar vänster?
Ligger du i mitten och nästa blir påkörd alltså? Då måste det vara den andre fel iaf.
Ursäkta var för trött för att svara igentligen

Du syns hur tydligt som helst så han måste väl tittar på något annat,.

Eller så tänker han vilken slöhög, jag hinner

Senast redigerad av troligengud 2025-09-02 kl. 22:28.
Citera
2025-09-02, 21:59
Medlem
acid_nations avatar
ligger du i innerfilen i en rondell så är du vållande om du krockar med bilen som ligger i högrakörfält eftersom du då tränger in i dennes fil sjukt eller hur men tydligen är det så. en rondell betraktas som två vägar vilken riktning som ni ska till (och som preferenserna säger att ni ska vara i för att genomföra era respektive svängar) är oviktigt då DU är den som byter fil vid krock med fordon i annat körfält rent teoretiskt ska man kunna köra runt i en rondell i evig tid i ytterfilen av en dubbelfilig rondell utan att bli påkörd eftersom du då inte byter körfält. Sen så är det ju så att man ibland inte vet varfan man ska och försöker läsa skyltarna och då är de ju bussigt om folk i innerfilen inte kör på än. Men om man ser att de kommer folk i innerfilen kör man ju inte och lägger sig bredvid i högerfilen och jazzar om man inte kör som ett pucko men vissa verkar ju vara efter och då får vi väl vara snälla mot dom och inte köra på dom. Men de är sant att dom i högerfältet bryter din körriktning men du bryter in i deras körfält och därför blir du ansvarig.
Senast redigerad av acid_nation 2025-09-02 kl. 22:06.
Citera
2025-09-02, 22:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Hel jävla vetenskap. Finns ju tom som man sett poliser som blinkar inne i rondellen. Man blinkar bara när man ska in i en rondell, sedan ut ur den.

Sedan blir det ju än mer med dessa flerfiliga ronden. Men där ska det ju vara den som är inne i rondellen först har företräde, och därmed rätt. Hur det ser ut här. Den som är på väg in ska ju avvakta och inte köra rakt in. Rättsläget kring just rondeller är ju dock förvirrande när inte ens polisen gör rätt.
Citera
2025-09-02, 22:31
Medlem
Kände att jag var tvungen att fixa en bild.

https://i.postimg.cc/VLNFy9pv/rondell1.png

Vi snackar en liten, enfilig rondell, inga inner eller ytterfiler. Jag grön bil, kör in, ska börja ta mig vänster. Precis innan jag passerar infarten där svart bil befinner mig åker svart bil ut framför näsan på mig. Blinkade ingenstans, varken höger eller vänster.

Den har väl alltid väjningsplikt? Tänker mer ansvarsfrågan mot att jag kör in i denne och den kör in i mig.

Har något vagt minne av att om man kör in i en bil, snarare än att bli påkörd, är man i regel alltid vållande.

Jag stod inte still, hade inte reflexerna varit med hade det smällt. Körde inte fortare än det går att göra utan att bilen ska börja kränga (är väl en bedömningsfråga...).

Kan ju säga att det är rätt många gånger jag stannat precis vid en infart till en rondell då bilar kommit från höger i alltför hög fart för att jag ska vara säker på om de stannar eller inte.
Citera
2025-09-02, 22:35
Medlem
Nä då får han ju inte köra ut.framför för tight.
Mycke traf då kanske och han tyckte du skulle saktat ner men det gäller kanske inte lagligt.
Man ska vara smidigt men jag tror iaf den som kör ut framför bär hela ansvaret.

I små rondeller kan det finnas att högerregeln gäller åxå tror jag men det står väl nån skylt om det ?

Senast redigerad av troligengud 2025-09-02 kl. 22:57.
Citera
2025-09-02, 22:56
Medlem
Jordgubbes avatar
Han har väjningsplikt, så hur kan detta vara en svår fråga? Antar att du inte kör vansinnigt fort.
Citera
2025-09-02, 23:05
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet

Ok för det första så svänger man aldrig vänster i en rondell. Man svänger ju höger när man kör in och sedan ut mot höger vid vald avfart. Avfarterna kan ju vara många i en stor rondell så att påstå att man "svänger vänster" blir väldigt konstigt då en rondell inte är någon korsning utan en cirkulationsplats. Nåväl men till din fråga så har den som redan befinner sig i rondellen alltid företräde gentemot den som är på väg in i rondellen. Mellan två fordon som båda är inne i rondellen gäller vanliga trafikregler.
Citera
2025-09-02, 23:16
Medlem
Den svarta bilen gjorde fel, han har väjningsplikt in till rondellen!!
Detta antog jag även innan jag hann komma ner till inlägget du postat en bild.

Sen vad alla resonerar om i tråden är vette fan

Hade du kört snabbare/saktare och det hade krockat, du i hans sida eller han i din sida så hade det varit hans fel oavsett eftersom det är väjningsplikt in till rondell!
Citera
2025-09-02, 23:32
Medlem
Jag skriver som jordgubben nedan, vad fan svamlar alla om?
Är bilden korrekt så har bilen som åker IN i cirkulationen FRAMFÖR ts väjningsplikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Han har väjningsplikt, så hur kan detta vara en svår fråga? Antar att du inte kör vansinnigt fort.
Citera
2025-09-02, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Nä då får han ju inte köra ut.framför för tight.
Mycke traf då kanske och han tyckte du skulle saktat ner men det gäller kanske inte lagligt.
Man ska vara smidigt men jag tror iaf den som kör ut framför bär hela ansvaret.

I små rondeller kan det finnas att högerregeln gäller åxå tror jag men det står väl nån skylt om det ?

Det finns INGA cirkulationsplatser utan väjningsplikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in