Europeiska kommissionens ordförande anlände till gränsen mot Vitryssland, där "soldater med gevär dök upp"
Olga Katsimon — söndagen den 31 augusti 2025, 15:17
Polens premiärminister Donald Tusk och Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen besökte gränsen mellan Polen och Belarus, trots varningar från säkerhetstjänsten.
Källa: RMF24 , skriver " Europeisk sanning "
"Detaljer: I ett gemensamt uttalande till media erkände Tusk att när han och von der Leyen var på väg till presskonferensen fick de information och en rekommendation från säkerhetstjänsten att ställa in den eller ändra platsen eftersom "vitryska soldater med gevär dök upp"."
Tusks direkta tal: ”Det är därför jag frågade presidenten vad hon tyckte om detta. Är hon redo att delta i den här konferensen, på den här platsen. Och jag hörde de ord jag ville höra, och för oss här i Polen var de självklara: inga eftergifter, ingen kommer att skrämma eller störa oss här. Vi är också här för att visa denna sanna europeiska beslutsamhet.”
"Detaljer: Von der Leyen uppgav i sin tur att hon hade anlänt för att uttrycka Europas fulla solidaritet med Polen som ett land i frontlinjen."
https://www.pravda.com.ua/news/2025/08/31/7528660/
Europa ger sitt fulla stöd till Polen.
Här visat på plats