2025-08-30, 09:11
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Att en ledare i ett gammalt sovjetblock skulle vara ytterhöger är inte troligt. Han är vänster med centralstyre av allt som ideologi.

Auktoritärt styre kan vara höger eller vänster, diktatur bli inte mindre diktatur för att den är ytterhöger.
Dina kunskaper i nyspråk har brister.
Citera
2025-08-30, 09:35
Medlem
Allt är bara en stor lögn. Ett skådespel.
Citera
2025-08-30, 10:04
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -mollen-
Varför inte rösta på direktdemokraterna istället för att skita i att rösta?
https://direktdemokraterna.se/
Om man röstar, även blankt, så godkänner man systemet.
Citera
2025-08-30, 10:06
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Jag håller fullständigt med.

Som jag ser det så gav vi upp vårt självbestämmande när vi gick med i EU 1995. Sedan dess är politiken till minst 90% bara ett skådespel eftersom det ändå inte är de svenska politikerna som har makten.

Ett resultat av detta är också att de kompetenta människor som en gång i tiden sökte sig till politiken inte längre gör detta. En Olof Palme eller en Göran Persson ville utöva makt. Men ingen av dem skulle nog lockas av att vara statist i det billiga skådespel som polltiken är idag. Då blir det andra- eller tredjesorteringen som söker sig dit i stället. Sådana som Stefan Löfven som ändå inte vill något. Och som knappt hade platsat som kommunalråd förr i tiden.

Så är det. För inte så länge sedan var de båda två mot EU. Nu har de släppt det. Numera är V inte ens mot Nato. Och invandringen fortsätter vara rekordhög även med SD som regeringsunderlag. Kan det bli tydligare att de är lika illa allihopa?

Ja, folket är oskyldigt. Vi är lika oskyldiga till regeringens politik som nordkoreanerna är oskyldiga till det Kim Jong Un sysslar med. Varken de eller vi har blivit tillfrågade. På så sätt finns det numera ingen större skillnad mellan "demokrati" och "diktatur".
Tack, du förstår precis.
Citera
2025-08-30, 10:41
Avstängd
Paris24s avatar
Finns ju ett bra begrepp för problemet, Uniparty. I USA var båda partierna i princip identiska, enda skillnaden är 1% i någon budget eller så, tills Trump kom. Samma i nästan alla länder, vem såg skillnad när S+MP bildade regering 2014? Däremot var de inkompetenta och kunde inte lösa problem som invandring och därför åkte de ut. I UK vann Labour för första gången på 16 år och det blev sämre än någonsin osv.

Man kan notera att samtliga länder i Europa nu har ett stort SD som är 1a 2a eller 3e största parti. Nästan alla dessa är nya. Tyvärr kommer även de partierna att dra sig till uniparty utöver frågan om invandring och jag kan inte se någon lösning på det problemet.

Min och min familjs lösning är att ha vårt liv så oberoende av staten som möjligt. Ha bra ekonomi, välja bra skolor, ha bra jobb, minimera skatten. Det är lösningen, en svagare stat som ger starkare människor. Det är Högerns vision, att ständigt sänka skattetrycket i Sverige och göra svensken rikare.

Men försök sälja in den till en Vänsterman som bara måste ta hand om alla stackare i Sverige.
Senast redigerad av Paris24 2025-08-30 kl. 10:43.
Citera
2025-08-30, 11:06
Medlem
Klart som f-n vi har demokrati. Du får ju rösta på exakt vilket parti du vill, och så vitt jag kan utröna går rösträkningen korrekt till.
Det är ju folket som röstar som är stenkorkade som låter en pajas som Ulf Kristersson bli "stads minister".
Citera
2025-08-30, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Än alla tillsammans? Än alla var för sig menar du din saftskalle.
Med tanke på hur ofta ni sossar fuskar i valen tycker jag du ska vara försiktig med ordet statskupp.
Källa på det?
Senast redigerad av Lelleolsson 2025-08-30 kl. 11:16.
Citera
2025-08-30, 11:13
Medlem
Ja fast ekonomisk demokrati har blivit bortglömt, ingen talar längre om den
Citera
2025-08-30, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Än alla tillsammans? Än alla var för sig menar du din saftskalle.
Med tanke på hur ofta ni sossar fuskar i valen tycker jag du ska vara försiktig med ordet statskupp.
M+KD+L ca 29.5%. S ca 30%. Å andra sidan har ju S förr om åren bildat regeringar på ungefär samma sätt, dvs minoritetsregeringar.
Citera
2025-08-30, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Mali styrs av en rysslandsstöd militärjunta.
Regeringen tycker inte att det är okej och valde att avveckla biståndet.
Du gillar militärdiktaturer?

Generellt gillar jag inte militärdiktaturer men jag kan tänka mig att det är den enda lösningen när det handlar om att befria ett folk från ett korrupt styre. I ett längre perspektiv är det knappast en ideal lösning, hur länderna i Sahel kommer att fixa problemet blir spännande att följa.

Samtidigt kan man ifrågasätta hur pass demokratiska länder som allmänt anses vara demokratier är när det verkligen kommer till kritan; ta t ex USA där var och varannan politiker (om inte samtliga) tar emot stora donationer från AIpac, vapenindustrin, läkemedelsindustrin etc. Vem tjänar egentligen dessa politiker?
Citera
2025-08-30, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Handlarna är inte svenskar, de är de som suger ut Sverige för egna intressen. Våra politiker, oavsett parti ser detta som en personlig chans till framgång ur ett rent egoistiskt perspektiv. Ser du inte detta?

Min granne sätter massor av människor i arbete. De vill inte att han ska bli frisk, för då blir de arbetslösa.

I en fungerande demokrati vill vi alla att alla ska må bra. Vi har en kristen värdegrund i själen. Ingen destruktiv hbtq grej, som göra alla sjuka och låter pedofiler löpa fritt.
Låter inte som du är så intresserad att göra dig själv förstådd här. Nej, jag ser nog inte hur 'människor utanför Sverige suger ut sverige för egna intressen? och svenskar vill kliva på det tåget för att suga ut sverige för egna intressen när chansen infinner sig?'

Håller inte med om att den kristna värdegrunden i själen är något faktum för svenskar längre. Darwinism är mycket mer förekommande. Den kristna värdegrunden är dock inte rädda för naturens ordning som HBTQI, gör inte alla sjuka, och är inte negligerande gentemot sexualbrott. Tvärtom. Och demokrati är inte likvärdigt med vare sig kristna värderingar eller empati.

Att göra pengar på andras olycka, det låter som du antyder att t.ex. läkare eller hantverkare skulle vara de mest korkade yrkesgrupper som finns, som avlägsnar de problem som gör dom själva behövda? Om läkare dom gjorde patienterna mer sjuka istället, skulle dom kunna tjäna mer pengar? Och således har vi inte längre någon riktigt demokrati i Sverige, och människor utanför sverige suger ut Sverige för egen vinning?

Jag ser inte hur du menar.
Senast redigerad av Robbinist 2025-08-30 kl. 14:27.
Citera
2025-08-30, 14:47
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
M+KD+L ca 29.5%. S ca 30%. Å andra sidan har ju S förr om åren bildat regeringar på ungefär samma sätt, dvs minoritetsregeringar.
Så nu är det inte ”SD regeringen”? Det är bara SD regeringen när det passar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in