2023-09-17, 20:26
Medlem
Lillarapunzels avatar
Tror snarare att det handlar om språkförbistringar, eller möjligen som i TS fall att man sitter längst bak (det gör faktiskt lite skillnad!).
Jag är rejält hörselskadad, men har aldrig haft problem att höra vad de sjunger. Live har jag dock bara lyssnat på tysk opera, och jag förstår tyska flytande, vilket jag tror är en stor nyckel i sammanhanget. Förstår man inte språket i grunden, blir det givetvis ännu svårare att höra vad de sjunger. Sen kan det generellt vara bra att vara inläst och iaf ha en grundförståelse för operans handling, men det trodde jag var givet att man läste sig till i infotexten innan, om man inte redan visste det.
Citera
2024-01-04, 14:26
Avslutad
Doh! Opera kan inte ersättas.

Man läser texten innan. Ett hett tips. Så får man ut mer också.
Citera
2024-01-06, 21:09
Medlem
atts avatar
Det är samma som med all annan musik, rock folk pop eller vad som helst. Texten har minimal betydelse, det avgörande är om man gillar soundet.

Lyssnar just nu på Verdis Trubaduren i P2.
Citera
2025-08-04, 22:03
Medlem
Jannebigplays avatar
Jag hade aldrig varit på opera tidigare men jag fick chansen att se Verdis Rigoletto vid Odeon i Aten. Över 5000 personer i skuggan av Akropolis. Vilken fantastisk upplevelse och det var en jäkla tur att de projicerade undertexter på en vägg bredvid. Är opera min grej? Absolut inte. Nu har jag provat och det var inget för mig. Jag är mer förtjust i lite fart, show men framförallt melodier. När de ska prata "sjungandes" blir det för mycket. Jag kan däremot uppskatta deras färdighet. Det jag tyckte om däremot förutom själva helhetsupplevelsen var kostymerna, dansnumrena, de sångstycken med lite fart och melodier.

Öppningsnumret är riktigt bra men när det bara är två stycken på scenen och de sjunger med varandra, högre och högre. Då blir det för mycket för mig.

https://www.youtube.com/watch?v=DygE8vlcU4Y&t=150s Började fantastiskt speciellt när man satt så nära.
Citera
2025-08-05, 05:40
Medlem
Pungsvings avatar
Opera är som svärdslukare. Man njuter av att se dem lida.
Citera
2025-08-05, 05:47
Medlem
Jahbrahs avatar
Textmaskin, manuskript, känna till låtarna från början.

Fick ni inget manuskript?
Citera
2025-08-28, 04:04
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Alla gånger jag har varit på opera så visas sångtexter på en skärm vid scenen. Då kan man iaf läsa när man inte hör vad de sjunger. Men eftersom du kunde höra såpass mycket utan textning så gissar jag att du var och såg på en operett, för när det är riktigt klassisk grov opera hör man inte ett piss av vad de sjunger.

Man lär sig ganska lätt Tyskan, Italienskan och Franskan som dominerar Operavärlden. Desto svårare blir det när den Ryska Eugene Onegin av Pjotr Tchaikovsky sjungs på originalspråk.

Extra viktigt är det att studera de idiomatiska språkspelen, där både rim och synonymer används flitigt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in