Eftersom du hänvisar till Acronis utgår jag från att du menar en klon av hela c-disken.
Jag har förstås inte testat all mjukvara och skulle aldrig lägga upp min backup "i molnet", men använder själv DiskGenius fria version och är 100% nöjd med den.
Får man (tekniska) problem med sin hårddisk finns dessutom möjligheten att gå över till pro-versionen (som bl.a. kan hantera problem med t.ex. Bitlocker och partitioner). Senast jag kollade (vilket är nåt år sedan) kostade pro-versionen 99 USD, vilket i ett sånt läge är "billigt" om det räddar stuff på hårddisken (och hela ens "Windows-miljö"). Det fanns också nån vanlig version mitt-i-mellan "free" och "pro", men kommer jag rätt ihåg var den största skillnaden mellan den och "free" att man får tillgång till support.
Jag klonar hela c-disken rakt av, numera till en SSD och som boot-version (dvs. jag kan, om jag sen måste, sätta i backup-SSD:n och boota direkt från den). Det är förstås också möjligt att göra en image som du kan köra över på en "boot"-disk, men om nåt skulle hända så är det (enligt mig) enklare och snabbare att kunna slå in "reservdisken" och boota upp direkt (= hela sitt eget system, från tidpunkten för senaste backup).
Tycker att programmet är enkelt och klart och de (få) val man behöver göra borde vara klara för någon som överhuvudtaget ger sig på att klona hårddiskar (

). En liten (men enligt mig viktig) detalj är att programmet kan hantera öppna filer ("Hot Backup/Migration") och att du också kan välja mellan "Hot" och "Locked" (då stängs allt som kan stängas av ner, vilket är det aningen mer säkrare tillvägagångssättet).
Jag påstår alltså inte att DiskGenius är "bäst" eller "bättre än" nåt annat, men det är smidigt, enkelt och en nedbantad gratisversion av ett kommersiellt program (inte "freeware"). Enda nackdelen är att företaget är kinesiskt, men... well...