2024-11-22, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Tänkte köpa en större mängd bitcoin om några veckor. Orkar inte ha dem "fysiskt" i egen wallet utan vill helst ha dem via cert på Avanza. Måste kunna gå smidigt att omallokera mellan olika tillgångsslag på Avanza.

Finns två alternativ vad jag sett: Bitcoin XBT och Bitcoin Zero SEK.

Bitcoin XBT har en avgift på 2.5% medan Zero SEK verkar vara avgiftsfri. Men det känns lite lurt på nåt sätt.

Vilket cert borde jag investera i? Vad är upp- kontra nedsidorna?

Tack!
Ja det är lite lurigt. "Zero" har mer spread så du får sämre deal när du köper och säljer. Jag vet inte om det jämnar ut sig men kanske värt att titta närmare på vad det innebär. Jag har kört XBT länge och de känns väldigt stabila nu även om avgiften är hög. Men då ska man komma ihåg att detta är inte en vanlig aktiefond som köper några Nvidia-aktier i veckan. Att förvalta bitcoin är mycket mer arbetsintensivt och de måste ha in pengar för att kunna anställa folk som sköter allt. Det måste "Zero" också göra men de döljer den intäkten i sin spread. Vilket som är mest trovärdigt får du själv avgöra. Men det kan nog vara en bra strategi att sprida risken och köpa några olika. MicroStrategy är också ett intressant alternativ.
Citera
2024-11-22, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren1
Hur fungerar courtaget när man köper Bitcoin zero certifikat på Avanza?
Det är samma courtage som fonderna.
Citera
2024-11-22, 11:16
Medlem
Det är inget courtage på fonder?
Citera
2024-11-23, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren1
Hur fungerar courtaget när man köper Bitcoin zero certifikat på Avanza?
Bitcoin Zero är noterad på Spotlight, så courtaget blir (minst) 19 kr på Avanza beroende på courtageklass.
https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/prislista/courtageklasser.html
Citera
2025-08-25, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rengisss
Bitcoin Zero är noterad på Spotlight, så courtaget blir (minst) 19 kr på Avanza beroende på courtageklass.
https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/prislista/courtageklasser.html

Så ingen bra idé att köpa för en liten summa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in