2025-08-22, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Kan du hitta en enda fysiker som håller med om att det är ett argument? Kan du ens hitta någon som förstår sig på relativitetsteorin som anser att det är ett argument? Eller är det bara du som tycker att det är ett argument?

Kan det inte vara så att du inte riktigt förstår dig på fysik och att det är därför du tycker att det är ett argument? Relativt vad accelererar marken menar du? Och är det verkligen acceleration i rummet du pratar om eller finns det en annan typ av acceleration som skiljer sig från den i klassisk mekanik?

Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det är bara ett argument av ett oändligt antal, varav de flesta visar att jorden är rund. Kan du föreställa dig varför det är det enda (dina ord) McToon inte tar upp? Svaret är att det bara är ren teori baserad på bristande kunskap om fysik, och då kan man aldrig komma fram till en slutsats oavsett hur länge man försöker. De allra flesta andra bevis kan kontrolleras och upplevas av vem som helst, och då finns det ingen anledning att slösa tid på något som du/de har hittat på eftersom det är ett för stort nederlag för att erkänna gravitationen. Det är i linje med Dendummasillen som efterlyser forskning om huruvida en horisont kan uppstå på en platt jord!

Jag förstår inte varför du klamrar dig fast vid denna acceleration när du inte har något svar på något av de andra argumenten som visar att jorden är en sfär. Du kanske inte tror på bevisen, men du vet mycket väl att du inte kan svara på någon av de frågor vi har ställt, och då är det på sätt och vis säkrast att hålla sig till acceleration kontra gravitation.

Varför kan ni inte bara erkänna, att "gravitation" är ett extremt mystiskt fenomen givet att jorden är sfärisk?
Citera
2025-08-22, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Varför kan ni inte bara erkänna, att "gravitation" är ett extremt mystiskt fenomen givet att jorden är sfärisk?

Därför jag inte tycker det är ett mystisk fenomen. Det går ju som hand i handske med en sfärisk jord. Klockrent.

För din del handlar det ju om att du inte kan hålla isär acceleration i rummet och acceleration i rumtiden. Och att du fortfarande inte förstår att acceleration är ett relativt begrepp.
Citera
2025-08-22, 21:41
Medlem
Citat:
På en glob, var är den största massan? I centrum förstås.
Citera
2025-08-22, 21:51
Medlem
Citat:
Jag vet lite om gravitation, och det måste gjerna vara mystiskt för mig, men vi diskuterar jordens form här och absolut ALLT tyder på att den är rund, och då bryr jag mig inte ett dugg om det är acceleration eller gravitation som gör att saker faller till marken. Det går inte att sätta upp en enda fråga som viktig när allt annat tyder på att den är fel.

Varför kan DU inte erkänna att det är omöjligt för jorden att vara platt när avstånden söder om ekvatorn blir mindre och mindre tills de når en nollpunkt vid sydpolen? Det har bevisats utan minsta tvivel, medan avstånden MÅSTE bli större och större om jorden är platt.

Har du någonsin tänkt på den frågan? Om så är fallet, varför svarar du aldrig?
Citera
2025-08-22, 23:25
Medlem
Citat:
Vad är det mystiska med något som vetenskapen har haft koll på i snart 1000år???
Mer underligt att du inte kan svara på varför det är dag på ena sidan jordklotet när det är natt på den andra sidan......
Citera
2025-08-22, 23:31
Medlem
Gravitation är en kraft som gör att de flesta större massor vi ser i rymden är formade som klot. Därför skulle vi nog bli mäkta förvånade om andra planeter som Jupiter, Saturnus eller t.o.m små planeter som Pluto var platta.

Det är mest mindre föremål än så som fortfarande har andra former än klotliknande, just för att då är gravitationskraften alldeles för svag för att påverka föremålets form.
Citera
2025-08-22, 23:40
Medlem
Det kan inte accelerera 9.82 meter per sekund då skulle det ju gå hur fort som helst om en sten kom från de tre vise männens stjärnbild .
Men på en platt jord kanske det skulle gå iofs.
Citera
2025-08-23, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Gravitation är en kraft som gör att de flesta större massor vi ser i rymden är formade som klot.

Inom mekaniken ja.

Men Fleuch försöker försöker använda relativitetsteorin och förklara en mekanisk lösning så det blir rappakaljka av alltihop.
Citera
2025-08-23, 15:28
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
I kväll gäller det.

Du ställer väl upp för trafficking offren?

https://www.youtube.com/live/r-lpPfXkU74?si=UYwhmL_RJG5Ddx2g
Citera
2025-08-23, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
I kväll gäller det.

Du ställer väl upp för trafficking offren?

https://www.youtube.com/live/r-lpPfXkU74?si=UYwhmL_RJG5Ddx2g

Om plattjordarna "vinner", då måste vi alla acceptera att jorden är platt?
Det är vad som står på spel?
Citera
2025-08-23, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Inom mekaniken ja.

Men Fleuch försöker försöker använda relativitetsteorin och förklara en mekanisk lösning så det blir rappakaljka av alltihop.

Nej, en lösning som är möjlig att härleda genom experiment och observationer. Och inte en som endast bygger på massa antaganden och rena fantasier!
Citera
2025-08-23, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag vet lite om gravitation, och det måste gjerna vara mystiskt för mig, men vi diskuterar jordens form här och absolut ALLT tyder på att den är rund, och då bryr jag mig inte ett dugg om det är acceleration eller gravitation som gör att saker faller till marken. Det går inte att sätta upp en enda fråga som viktig när allt annat tyder på att den är fel.

Varför kan DU inte erkänna att det är omöjligt för jorden att vara platt när avstånden söder om ekvatorn blir mindre och mindre tills de når en nollpunkt vid sydpolen? Det har bevisats utan minsta tvivel, medan avstånden MÅSTE bli större och större om jorden är platt.

Har du någonsin tänkt på den frågan? Om så är fallet, varför svarar du aldrig?

Avstånd blir mindre och mindre? I förhållande till vad? Hur kan du veta hur långt det "borde" vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in