Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Tja, det enklaste vore ju att de fick sitt eget land och att de fick vara i fred där. Då skulle frågan inte ens behöva diskuteras...
Det är liksom höjden av idioti att heja på Israels etniska rensning och utdrivning av två miljoner palestinier i Gaza och sen gråta över "att det kommer invandrare".
Det finns dessutom 3 miljoner palestinier till i Västbanken (som Israel också sakta men säkert fördriver) och 6 miljoner palestinier som flytt till de omkringliggande arabländerna.
Om "stor-Israel"-processen tillåts fortsätta och ett självständigt eget Palestina försvinner från kartan är det alltså fråga om 11 miljoner palestinier som kommer att behöva bosätta sig nån annanstans.
Till slut finns det redan 3 miljoner som gjort det (gett upp och bosatt sig i andra delar av världen, inklusive i Sverige).
14 miljoner totalt alltså, give or take a few. Det är vad "tvåstatslösningen" handlar om, är man emot den för att man hejar hejvilt på Israel så är det bara att öppna famnen och ta emot. De flesta palestinier kommer att välja EU, som inte samtidigt kan titta åt ett annat håll över den etniska rensningen och vägra ta emot dem. Så då kickar de nya flyktingfördelningsregelerna in. Men de som oroar sig i Sverige kan vara lugna, det är sannolikt bara en halv miljon som kommer hit...
Så eftersom jag tycker att Ukraina, i den bästa av världar, borde återta Donbass måste jag vilja släppa in de ryska flyktingar som skulle bli resultatet? Måste den som hejar på Ryssland vilja ta emot alla ukrainare? Måste den som hejar på Kina vilja ta emot alla taiwaneser och uigurer? Måste den som hejar på Thailand vilja ta emot kambodjaner?
Trams och dumheter. Man kan ha exakt vilken åsikt man vill om konflikter ute i världen och ändå inte vilja släppa in flyktingar. Det är arabstaternas ansvar. Ukrainarna är Europas, och inte ens det betyder att man måste vilja släppa in dem som flyktingar. (Personligen är jag exempelvis helt emot det, annat än barn som skickas hit utan föräldrar och återbördas när kriget är över, som de finska krigsbarnen under 2vk.)