2025-08-17, 02:52
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Enligt olika uppskattningar har mellan 120 och 170 soldater från den 132:a motoriserade gevärsbrigaden i den 51:a armén blivit omringade. Det bör påminnas om att ryssarna totalt lyckades föra in högst 250 man i genombrottsområdet. De ukrainska styrkorna använde också högst en infanteribataljon för motattacker.
Tack för den detaljerade informationen. Det låter inte som tillräckligt många för att ryssarna ska försöka sig på några räddningsinsatser för att hjälpa dem ut från fällan, min gissning.
Jag tycker det låter som ovanligt många trupper att hamna i motti. Om det stämmer kanske det tar veckor innan mottin är borta. På ena eller andra sättet.

Har de tillgång till Kucheriv Yar så är det ett 75-tal bostadshus och dubbelt så många uthus. Säkert vattenbrunnar, skafferier, jordkällare.

Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Varför ens lyssnar EU på Trump?
Han är inte viktig.

Lika bra att EU köper vapen av USA och ger till Ukraina. Istället för att Trump ska lägga sig i.
Trump har spelat ut flera av "sina kort": Vapen ska betalas av någon, inte skänkas direkt från USA. UK och EU-medlemmar ska betala extrema tullar för export till USA... De hoten är avklarade. Dags att sätta Washington lite längre bak i bussen där apelsinen inte kan störa chauffören lika mycket

Om Ramsteinsamarbetet fortsätter meningsfullt med Pentagon är det väldigt värdefullt. Men ska det jävlas mer så bör andra Natomedlemmar ta över mer i Ramstein, eller motsvarande central.
Citera
2025-08-17, 06:42
Medlem
Ryssland förlorade ytterligare 900 soldater i kriget mot Ukraina – Generalstaben
Ivan Dyakonov — söndag 17 augusti 2025, 07:30

Under det senaste dygnet dödade och sårade de ukrainska försvarsmakterna 900 ryska ockupanter, och fiendens totala förluster i kriget uppgick till 1 069 950 människor.
https://www.pravda.com.ua/news/2025/08/17/7526533/
Källa : Generalstaben för Ukrainas väpnade styrkor

https://www.facebook.com/share/p/1E8V6LNajy/

Den ryska militära katastrofen rullar på.
Dygn efter dygn.
Citera
2025-08-17, 06:48
Medlem
Avmilitäriseringen av Ryssland fortskrider.

Drönare attackerade en järnvägskorsning i Voronezjregionen i Ryssland
Ivan Dyakonov — söndag 17 augusti 2025, 06:39

"Natten den 17 augusti attackerade drönare en stor järnvägsknutpunkt i den ryska staden Lisky i Voronezjregionen. "

Källa: Ryska Telegram-kanalen Astra , Guvernör i Voronezjregionen Alexander Gusev

"Detaljer: Enligt ryska källor attackerades en järnvägsstation i staden Lisky, en stor järnvägsknutpunkt för Rysslands sydöstra järnväg. "

Lokala invånare rapporterar att de hörde ljuden av drönare som flyger över huvudet och minst sex explosioner runt klockan 02:40.

"Guvernören bekräftade att luftförsvarssystemen var i drift och sa att flera drönare påstås ha skjutits ner över tre distrikt i regionen och Voronezj. Enligt honom skadade vraket av en av drönarna en kraftledning vid Liski-stationen, vilket försenade flera tågs rörelse."

https://www.pravda.com.ua/news/2025/08/17/7526531/

Det ryska luftförsvaret fungerar inte.
Brinner bra på platsen av någon anledning.
Citera
2025-08-17, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Det är samma krav som Witkoff levererade som "sändebud" i förra veckan. Exakt samma krav som ryssarna krävt sedan JD Vance presenterade idén om DMZ och mötena i Saudiarabien. Ingenting nytt under solen.

Mötet i Alaska framstår alltmer som helt meningslöst och ett praktfiasko för Trump då han visade upp för hela världen hur svag han är.

Meningslöst? Själv håller jag mest med David Smith på The Guardian: Total förnedring (för Trump och USA).

Putin tas emot i USA och vad händer? Putin möts av röda mattan och får sedan åka i den amerikanske presidentens bil och de båda sitter och ler.

Trump är oförberedd, känslostyrd och extremt narcissistisk. Putin däremot är manipulativ, slug och beräknande och vet precis hur han ska spela på Trumps personlighet för maximal vinning. Putin skulle banne mig kunna få Trump att sälja en egendom värd 100 miljoner Dollar till Putin för 1 Rubel.

Trump har kanske "korten", men i detta pokerspel lirar Putin skjortan av Trump utan att Trump ens fattar det.

Expressen har en sammanfattning av Smiths artikel. Se länk nedan.

En liten "kul" detalj i artikeln är detta:
"Putin, som varit president sedan 1999 och vann det senaste ifrågasatta valet med 87 procent av rösterna, ska också ha kommit med lite råd om demokrati till Trump." I intervjun i Fox sade Trump:
"– Vladimir Putin sa något – en så intressant sak. Han sa: ”Ert val var riggat eftersom ni har poströstning... Inget land har poströstning. Det är omöjligt att ha poströstning och ha ett rättvist val."

Trump tror alltså att inget annat land har poströstning. Nästan alla länder har poströstning (även om inget annat land har ett lika märkligt system för poströster som USA). Det är bara auktoritära stater som inte har poströstning; med poströstning blir det ju svårt att kontrollera vem väljaren röstar på.

Artikeln i Expressen:
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/kritiken-trump-gick-pa-putins-smicker-var-fornedring/
Citera
2025-08-17, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
I teorin fullt ut men i praktiken noll. De har inte heller lyckats få till förhandlingar

Eftersom du skrev så "Problemet för det är dock att de själva inte tillåter något förhandlingsutrymme utan Ryssland ska ur Ukraina" så undrar jag bara varför den rigida inställningen är ett problem ett för Ukraina, det bör väl vara ett lika stort problem för Ryssland? Oftast brukar ju enklaste lösningen vara att dela lika, så även om det i detta fall blir orättvist sett ur min synvinkel, så skulle väl ryssarna kunna lämna erbjudandet "vi behåller 50% av det vi erövrat, ni får tillbaka 50%"?
Citera
2025-08-17, 07:50
Medlem
De patetiska rysstrollen verkar ha varit aktiva i natt. Några best of:

- kriget började inte 2022
- Pokrovsk har fallit (igen)

Min bild av ryssar har kraftigt försämrats sedan jag började läsa rysstrollens inlägg i tråden😉
Citera
2025-08-17, 08:04
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
De patetiska rysstrollen verkar ha varit aktiva i natt. Några best of:

- kriget började inte 2022
- Pokrovsk har fallit (igen)

Min bild av ryssar har kraftigt försämrats sedan jag började läsa rysstrollens inlägg i tråden😉

Nä kriget började 2014 med stölden av Krim . Dvs under Abamas president period . Sedan kom Trump och var president under en hel jävla mandatperiod utan att göra ett skit åt saken ( En av Trumps lögner är att kalla det Bidens krig ) Listan kan göras rätt lång om man ska diskutera Trumps passivitet samt rena lögner .
Citera
2025-08-17, 08:11
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Eftersom du skrev så "Problemet för det är dock att de själva inte tillåter något förhandlingsutrymme utan Ryssland ska ur Ukraina" så undrar jag bara varför den rigida inställningen är ett problem ett för Ukraina, det bör väl vara ett lika stort problem för Ryssland? Oftast brukar ju enklaste lösningen vara att dela lika, så även om det i detta fall blir orättvist sett ur min synvinkel, så skulle väl ryssarna kunna lämna erbjudandet "vi behåller 50% av det vi erövrat, ni får tillbaka 50%"?
Det handlade om varför Ukraina inte var med i Alaska. Hade usa tagit dit dem tror jag Ryssland vägrat infinna sig om inte Ukraina först kommit med något nytt bud. 3h hade de på sig, Nato plus Ukraina hade förmodligen bara förstört mötet och gjort det meningslöst från rysk synvinkel
Citera
2025-08-17, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Det handlade om varför Ukraina inte var med i Alaska. Hade usa tagit dit dem tror jag Ryssland vägrat infinna sig om inte Ukraina först kommit med något nytt bud. 3h hade de på sig, Nato plus Ukraina hade förmodligen bara förstört mötet och gjort det meningslöst från rysk synvinkel

Men eftersom Trump inte har något mandat att förhandla för Ukraina så blir ju turordningen den att det är Ryssland som måste komma med ett bud som Trump kan ge till Ukraina.

Är det Ukraina som förväntas ge ett bud till Ryssland måste ju Trump diskutera med Ukraina först om vad Ukraina är beredda att ge Ryssland. Väljer Trump att prata med Putin först, så blir Trump ju Putins ombud och måste då förmedla Putins åsikter till Ukraina.
Senast redigerad av Auric 2025-08-17 kl. 08:34.
Citera
2025-08-17, 08:22
Medlem
Hm...“It’s quite clearly not Putin. I’m not into conspiracies — but that’s not the Russian dictator,” wrote Kyiv Post correspondent Jason Jay Smart." Brukar ju vara en skärpt kille.
Citera
2025-08-17, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Oj, vad ni gråter. Ukraina förlorar det här.

Men i så fall undrar man varför ni ryssvänner är fullkomligt maniska nu i denna tråd och skriker i kör att ”Ukraina måste anta fredsavtal”. Ni har ju inte brytt er hittills om alla ukrainare som dödats i kriget. Nej, ert agerande tyder på att det är ryssen som ligger riktigt illa till och behöver en räddningsplanka för att få stopp på kriget. Vare sig det är order från husse i Moskva eller genuin dumhet spelar ingen roll, vi läser det ni säger och vänder på steken, då hamnar man oftast rätt Rysslands ekonomi står inför totalt sammanbrott. Vi vet det, ni vet det, alla vet det. Det är nu vi har chans att en gång för alla göra upp med den alkoholiserade ryska björnen. Det tillfället ska vi inte missa. Sen blir världen, och Ukraina, en tryggare plats.
Citera
2025-08-17, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är ett monumentalt misslyckande för vår typ av demokrati med en så obildad ledare - inom ett område som borde vara hans egen specialitet - att bli återvald. Skrämmande att de sitter och förhandlar om världens säkerhet. Och hans senile föregångare var inte bättre.

I detta är vi i princip överens. ("Fördelen" med Biden var ju dock att han faktiskt lyssnade på rådgivare och insatta personer.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in