2025-08-14, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det handlar inte om att han skulle vara friskförklarad på ngt sätt.
P7 visade att han inte lider av en allvarlig psykisk störning.
Kluster B personlighetsstörningar (psykopater, NPD osv) räknas inte som allvarliga störningar.
Så som han uppfört sig så borde det räknas som allvarlig psykisk störning. Men han ska väl först hinna sparka ihjäl någon innan han får rätt diagnos...
Citera
2025-08-15, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Men även om de går på åklagarens linje vad jag förstår. Så chanserna är väl minimala att han hamnar i fängelse över huvudtaget eftersom han suttit av så lång tid i häkte redan? Frågan blir väl mer om han ska ha skadestånd eller inte?

Ja troligtvis något sånt.
Citera
2025-08-15, 00:11
Medlem
TL;DR

Inget fan av Bianca, men som man säger jag ändå - ingen kvinna ska behöva utstå det som Bianca - högst troligen - blivit utsatt för. För oss normala män borde vi stå upp för alla kvinnor som utsätts, psykiskt som fysiskt. Vare sig vi gillar Bianca (eller andra influensers för den delen) eller inte. En man som gör gör så mot en kvinna är inte en man. Oavsett vad vi tycker om yrket ’influenser’…
Citera
2025-08-15, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bibo19
En bra podd där ett tidigare offer modigt vittnar om livet med Fabian. (Den ligger öppet på hennes FB)

https://podcasts.apple.com/se/podcast/heja-livet-podden/id1336594339?i=1000407578873

Hur vet du att den handlar om Fabian?
Citera
2025-08-15, 00:15
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Nej, det är tack och lov inte Iran. Men man behöver inte sitta halvt avklädd i en rättssal inför sin stalker. Det ger väldigt konstiga signaler, och han är inte frisk. Det är inte att kuva eller underkasta sig att vara påklädd i en sån situation, utan att vara klok.

Varför får människor för sig att klädvalet handlar om att underkasta sig eller inte underkasta sig psykfallets preferenser?
Hon väljer väl liksom bara det hon känner för antar jag.

Men för min del så hade jag tyckt det varit coolare att komma in lite mer ”corporate” i kostym och klackar.
Citera
2025-08-15, 00:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Så som han uppfört sig så borde det räknas som allvarlig psykisk störning. Men han ska väl först hinna sparka ihjäl någon innan han får rätt diagnos...

Man kan ju tycka att man i alla fall borde utreda om han utvecklat någon form av allvarlig psykossjukdom eller vanföreställningssyndrom bortanför dom av frivården konstaterade antisociala beteendena

Tycker det som framkommit under rättegången räcker för att rätten skulle kunna ta ett beslut om att utreda honom innan dom beslutar om påföljd
Citera
2025-08-15, 00:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Hur vet du att den handlar om Fabian?

Kvinnan nämns vid namn i podden, det är samma kvinna som han är dömd för misshandel mot sedan tidigare. Hon nämns också i kontaktförbudsdelen i hans belastningsregisterutdrag
Citera
2025-08-15, 00:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Varför får människor för sig att klädvalet handlar om att underkasta sig eller inte underkasta sig psykfallets preferenser?
Hon väljer väl liksom bara det hon känner för antar jag.

Men för min del så hade jag tyckt det varit coolare att komma in lite mer ”corporate” i kostym och klackar.

Hon skrev på Instagram idag att klädvalet handlade om att visa att hon äger sig själv, eftersom att han sagt att hon inte får bära den sortens kläder.

Tycker om henne på det stora hela men att ta ett sånt beslut utan att tänka på vad han är kapabel till och med vetskapen om att han redan sen tidigare tror att hon kommunicerar med honom genom exempelvis klädval och signaler i sociala medier är verkligen PUCKAT
Citera
2025-08-15, 00:26
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katperlom
Hon skrev på Instagram idag att klädvalet handlade om att visa att hon äger sig själv, eftersom att han sagt att hon inte får bära den sortens kläder.

Tycker om henne på det stora hela men att ta ett sånt beslut utan att tänka på vad han är kapabel till och med vetskapen om att han redan sen tidigare tror att hon kommunicerar med honom genom exempelvis klädval och signaler i sociala medier är verkligen PUCKAT

Jaha okej, visste inte. Men vad trist att hon över huvud taget hade honom med i tankarna när hon valde kläder. Valet av kläder hade ju en koppling till hans åsikter så att säga..
Citera
2025-08-15, 00:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jaha okej, visste inte. Men vad trist att hon över huvud taget hade honom med i tankarna när hon valde kläder. Valet av kläder hade ju en koppling till hans åsikter så att säga..
Så det var alltså inte för henne själv med klädvalet utan en signal till hennes stalker. Tyder på att hon ändå hyser någon sorts kärlek eller medömkan till den åtalade, om än en uppfostrande sådan. Stockholmssyndromet i modern tappning kan man säga. Alltså det begrepp som kom till efter ett gisslandrama i Stockholm år 1973.
Citera
2025-08-15, 00:53
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tillyttermeravisso
Så det var alltså inte för henne själv med klädvalet utan en signal till hennes stalker. Tyder på att hon ändå hyser någon sorts kärlek eller medömkan till den åtalade, om än en uppfostrande sådan. Stockholmssyndromet i modern tappning kan man säga. Alltså det begrepp som kom till efter ett gisslandrama i Stockholm år 1973.
Haha vilket skitsnack. Hon pissade en incel rakt i ansiktet. I överförd bemärkelse. No more - no less. Helt rätt beslut.
Citera
2025-08-15, 00:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Haha vilket skitsnack. Hon pissade en incel rakt i ansiktet. I överförd bemärkelse. Helt rätt beslut.

Hur tänker du kring riskfaktorn i att detta skulle kunna få honom att fortsätta tolka hennes handlingar som direkt kommunikation till honom ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in