Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-08-14, 18:39
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Skönt att det snart är slut på sommaren här i norr, längtar till att kunna ta på mig byxor igen utan att svettas, vill inte behöva visa mina fula håriga ben mer.

Synd tycker jag, skulle gärna haft 20-25c långt in i Oktober som höstarna är i centrala och norra usa, och som även var fallet i sverige under holocene climate optimum 7000 år sen.
Citera
2025-08-14, 18:53
Medlem
statoil^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Vet att det är mitten av augusti nu men fan.. känns ju som en junikväll. 20 plus i Uppsala kl halv elva, deppigt värre

Men bra mycket varmare i badvattnen!
Citera
2025-08-14, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
29,3c som mest i Örebro idag men känns inte ens varmt, 10c lägre solvinkeln än mitten av Juni gör sitt sen ingen obesitas på det så känns det nästan svalt i vinden asså.

Du måste vara tunn som en sticka om du tycker att 29.3 grader känns svalt. En solvinkel på 45 grader istället för 55 grader gör ju om något att temperaturen upplevs som högre. Detta eftersom mer solljus träffar kroppen när vinkeln är något lägre (förutsatt att du står upp).
Citera
2025-08-14, 19:15
Medlem
Citat:
Synd tycker jag, skulle gärna haft 20-25c långt in i Oktober som höstarna är i centrala och norra usa, och som även var fallet i sverige under holocene climate optimum 7000 år sen.

Nej, vi har aldrig haft en medeltemperatur på 20-25 grader dagtid i oktober. Inte på flera miljoner år i alla fall.
Citera
2025-08-14, 19:36
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Du måste vara tunn som en sticka om du tycker att 29.3 grader känns svalt. En solvinkel på 45 grader istället för 55 grader gör ju om något att temperaturen upplevs som högre. Detta eftersom mer solljus träffar kroppen när vinkeln är något lägre (förutsatt att du står upp).

Har väl runt 16-17% kroppsfett så hamnar precis mitt i normalintervallet.

Visst det är sant men den totala energin som träffar kroppen är avsevärt lägre ca 138W/m2 som typ 2,8st gamla 50W glödlampors värme.
Citera
2025-08-14, 19:38
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Nej, vi har aldrig haft en medeltemperatur på 20-25 grader dagtid i oktober. Inte på flera miljoner år i alla fall.

Genomsnittstemperaturen dagtid nu är ca 12c mitt i oktober enligt 1991-2020, det var ca 3-4c varmare under holocen så mycket möjligt att vi hade åtminstonde 18c då.
Citera
2025-08-14, 19:51
Medlem
Citat:
29,3c som mest i Örebro idag men känns inte ens varmt, 10c lägre solvinkeln än mitten av Juni gör sitt sen ingen obesitas på det så känns det nästan svalt i vinden asså.

Så är det. Det känns dock fortfarande att det är sommar mitt på dagen, men skillnaden märks på morgnar/sena eftermiddagar. Folk fattar inte hur otroligt mycket solvinkeln gör.
Citera
2025-08-14, 19:58
Medlem
Citat:

Sov du på Naturvetenskapslektionerna?
Med ditt resonemang så känns alltså 35 graders vinkel i Kiruna varmare än 90 grader nere i Afrika.
Hint: Det fungerar inte så.
Högre solvinkel = Solstrålningen har kortare väg genom atmosfären vilket gör att mindre strålning reflekteras bort och strålningen som når dig blir starkare.
Citera
2025-08-14, 20:19
Citat:

Bara det blir vinter i mitten på November är jag nöjd
Citera
2025-08-14, 20:25
Medlem
afvongreves avatar
Det har varit 28,8 grader i Stockholm idag.
Citera
2025-08-14, 23:01
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Det har varit 28,8 grader i Stockholm idag.

Snart är det över, börjar bli riktigt mörkt nu på kvällarna.
Flugorna har verkligen blivit galna av värmen, ungefär som dom fått sista dödsriket innan hösten.
Citera
2025-08-14, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Sov du på Naturvetenskapslektionerna?
Med ditt resonemang så känns alltså 35 graders vinkel i Kiruna varmare än 90 grader nere i Afrika.
Hint: Det fungerar inte så.
Högre solvinkel = Solstrålningen har kortare väg genom atmosfären vilket gör att mindre strålning reflekteras bort och strålningen som når dig blir starkare.

Du har inte förstått mitt resonemang alls. Vid 90 graders vinkel har solstrålningen en effekt på ca 1000 W/m2 efter att ha passerat atmosfären. Vid 35 graders vinkel sjunker effekten till ca 700-750 W/m2. Men vid 90 grader träffar solljuset endast huvudet och axlarna vilket är en liten yta. Jämfört med 35 grader då solen träffar hela kroppen vilket är en mycket större yta. Alltså blir effekten större vid en solvinkel på 35 grader. Den här ekvationen förutsätter att du står upp. Om du sitter eller ligger ner blir ekvationen annorlunda.

Uppvärmingen av marken är ju såklart mindre vid 35 graders vinkel än vid 90 grader. Vilket också är anledningen till att Afrika är mycket varmare än Kiruna... Men vid samma temperatur, luftfuktighet och vindhastighet upplevs en solvinkel på 35 grader som varmare än 90 grader av ovan nämnda skäl. Däremot så sjunker effekten tidigare på kvällen nu jämfört med i juni då solen fortsätter att värma senare.
Senast redigerad av Jal16 2025-08-15 kl. 00:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in