Citat:
Ursprungligen postat av
DrFilip
Det var ju mamman själv som önskade hemtagning då hon inte levde med barnens pappa. Det fanns ingen konkret anledning till att de inte skulle få bo med sin mamma. Pappan skulle sedan inte ha något alls med barnen att göra. Att han tilläts att komma till BVC kan inte vara för barnens bästa och skulle heller givetvis inte ha skett.
Pappan misshandlade pojkarna, vilket de senare själva berättade om enligt dokument från tingsrätten. Om en mamma inte kan säga nej till en våldsam pappa, oavsett om det beror på hot och rädsla, anses hon inte kunna skydda barnen. Mamman och barnen är inte en enhet utan har skilda intressen.
Farideh och de två yngsta barnen ska ha bott på ett skyddat boende vid mordet. Det förhindrade inte mordet och oövervakad tillgång (på BVC) till de yngsta barnen. Med facit i hand skulle socialtjänsten ha behövt ge Farideh och barnen ny identitet och flyttat dem till hemlig ort.
Det har inte framkommit, eller belagts, om Farideh sviktade i kontakt med exmaken. Hans försvarare hävdar det. Många kvinnor låter sig pressas och tar tillbaka polisanmälan. Ingen värdering från min sida utan så är det tyvärr. Paret hade redan en historik av att separera och bli tillsammans igen. Det far barnen illa av när det förekommer våld i hemmet. Socialnämnden behöver skydda barnen.
Innan någon påpekar det så tycker jag också att det förekommer motsägelsefulla uppgifter i tingsrättens dokument. Jag har försökt hitta "fosterhemsmamman" för att se om hon eventuellt kan ha haft flera boendealternativ registrerade parallellt som förklaring. Enbart Fabian förekommer i 35 mål i enbart förvaltningsrätten i Stockholm. Jag har inte den tiden att rota.
Levde Farideh isolerat eftersom ingen verkar ha känt henne. Var hon hemmafru? Persiska kvinnor brukar inte sällan yrkesarbeta.
Lade in Abbas Soltani-mål från förvaltningsrätten med omprövningsbeslut från Kriminalvården i gofile-länken.