2025-08-14, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katperlom
Hur kan skulden vara socialtjänstens här? Pappan hade utsatt de två äldsta pojkarna för sadistiskt våld och barnen visade tecken på att vara känslomässigt störda och detta var år 1993, det var därför dom var placerade.

Hur skulle en hemtagning stoppat pappan från att mörda mamman år 2000?
Det var ju mamman själv som önskade hemtagning då hon inte levde med barnens pappa. Det fanns ingen konkret anledning till att de inte skulle få bo med sin mamma. Pappan skulle sedan inte ha något alls med barnen att göra. Att han tilläts att komma till BVC kan inte vara för barnens bästa och skulle heller givetvis inte ha skett.
Citera
2025-08-14, 15:39
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Det var ju mamman själv som önskade hemtagning då hon inte levde med barnens pappa. Det fanns ingen konkret anledning till att de inte skulle få bo med sin mamma. Pappan skulle sedan inte ha något alls med barnen att göra. Att han tilläts att komma till BVC kan inte vara för barnens bästa och skulle heller givetvis inte ha skett.

Pappan misshandlade pojkarna, vilket de senare själva berättade om enligt dokument från tingsrätten. Om en mamma inte kan säga nej till en våldsam pappa, oavsett om det beror på hot och rädsla, anses hon inte kunna skydda barnen. Mamman och barnen är inte en enhet utan har skilda intressen.

Farideh och de två yngsta barnen ska ha bott på ett skyddat boende vid mordet. Det förhindrade inte mordet och oövervakad tillgång (på BVC) till de yngsta barnen. Med facit i hand skulle socialtjänsten ha behövt ge Farideh och barnen ny identitet och flyttat dem till hemlig ort.

Det har inte framkommit, eller belagts, om Farideh sviktade i kontakt med exmaken. Hans försvarare hävdar det. Många kvinnor låter sig pressas och tar tillbaka polisanmälan. Ingen värdering från min sida utan så är det tyvärr. Paret hade redan en historik av att separera och bli tillsammans igen. Det far barnen illa av när det förekommer våld i hemmet. Socialnämnden behöver skydda barnen.

Innan någon påpekar det så tycker jag också att det förekommer motsägelsefulla uppgifter i tingsrättens dokument. Jag har försökt hitta "fosterhemsmamman" för att se om hon eventuellt kan ha haft flera boendealternativ registrerade parallellt som förklaring. Enbart Fabian förekommer i 35 mål i enbart förvaltningsrätten i Stockholm. Jag har inte den tiden att rota.

Levde Farideh isolerat eftersom ingen verkar ha känt henne. Var hon hemmafru? Persiska kvinnor brukar inte sällan yrkesarbeta.

Lade in Abbas Soltani-mål från förvaltningsrätten med omprövningsbeslut från Kriminalvården i gofile-länken.
Senast redigerad av Angeliqa 2025-08-14 kl. 16:33.
Citera
2025-08-14, 16:33
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bibo19
Jag hittade en pod från en av Fa*ians tidigare flickvänner som fått besöksförbud. Den låg öppen på hennes FB.

Där vittnar hon om att han hade närmast till känslan hat och bla. var våldsam/våldtog henne. Det är skrämmande eftersom pappan verkar haft svårt att styra sin impulsivitet och ilska. Man undrar ju vad han kan göra..

I övrigt är det exakt samma beteende som i målet som diskuteras i den andra tråden.

https://podcasts.apple.com/se/podcast/heja-livet-podden/id1336594339?i=1000407578873

Modigt och starkt att våga berätta.

Har nån den här domen?
Citera
2025-08-14, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Jo, bröderna bodde på HVB-hem. Du läste inte hela domen. Vilket motdebattören verkar ha gjort. På den saknade sidan 5 framgår det. Där uttalar sig Abbas försvarare och barnens ombud.

Tonen? Det är tydligt att de aldrig bott på ett HVB-hem som vi tänker oss det idag, mycket möjligt att familjehem ansågs falla under HVB-begreppet som det såg ut då.

På sida 3, i bakgrundsbeskrivningen, står att ”det gick inte att hålla ihop familjen och pojkarna omhändertogs och placerades i familjehem 1993 där de har förblivit sedan dess”.

På sida 12 i samma dom uttalar sig familjehemsmamman AO om att de äldre pojkarna bott hos henne sedan december 1994.

I utlåtandet från barnpsykologen träffar hon de äldsta pojkarna första gången 1994, då befinner de sig på ett utredningshem under fyra veckor där de utreds. Hon skriver sedan, alltså undertecknat år 2000, att utredningen föranledde en placering i HVB-hem där de (alltså när hon skrev under) fortfarande befinner sig.

HVB-hem i det här fallet = ett familjehem/fosterhem och inte ett hem för buskriminella barn.
Citera
2025-08-14, 16:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip

De blev inte bara omhändertagna för att de skulle få slippa sin pappa, de bedömdes också vara i behov av vård för sina psykiska besvär. Vid frågan om hemtagning bedömde man att barnen fortfarande hade psykiska men från misshandeln deras pappa och att vården behövde fortsätta. Förmodligen bedömdes mammans omsorg som tillräcklig för de små barnen, men inte tillräcklig för två traumatiserade barn.
Citera
2025-08-14, 17:56
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Tack, bra avsnitt!

Den har ingenting med Fabian att göra. Det är nån som försöker få lyssningar till sin podd bara. Lyssna på vad de säger i podden om när och var det ägde rum.
Citera
2025-08-14, 17:58
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Modigt och starkt att våga berätta.

Har nån den här domen?

Enligt podden ska detta ha ägt rum 2011 i Stockholm. Så vitt jag vet så bodde han inte ens i Stockholm då, så man kan ju ifrågasätta varför nån postar om denna podd hela tiden i alla trådar…
Citera
2025-08-14, 18:09
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Enligt podden ska detta ha ägt rum 2011 i Stockholm. Så vitt jag vet så bodde han inte ens i Stockholm då, så man kan ju ifrågasätta varför nån postar om denna podd hela tiden i alla trådar…

För att ett av hans ex berättar öppet om vad han utsatte henne för. Det är intressant för en del. Jag har själv inte lyssnat men jag såg i maj, efter Fabian häktats, att hon hade lagt upp det.
Citera
2025-08-14, 18:10
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
För att ett av hans ex berättar öppet om vad han utsatte henne för. Det är intressant för en del. Jag har själv inte lyssnat men jag såg i maj, efter Fabian häktats, att hon hade lagt upp det.

Är du säker på att den gäller Fabian? Alltså att det är honom som hon pratar om i podden. Har du dubbelkollat detta?
Citera
2025-08-14, 18:12
Medlem
Citat:
Den har ingenting med Fabian att göra. Det är nån som försöker få lyssningar till sin podd bara. Lyssna på vad de säger i podden om när och var det ägde rum.

Så att han tilldelades ett kontaktförbud mot henne 2011 stämmer inte då? Läs på!
Citera
2025-08-14, 18:13
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Är du säker på att den gäller Fabian? Alltså att det är honom som hon pratar om i podden. Har du dubbelkollat detta?

Till skillnad från dig har jag stenkoll sedan anhållandet av FS.

(FB) Info/skvaller om Bianca Ingrosso (NYTT: Biancas misstänkte stalker åtalad!)
Citera
2025-08-14, 18:13
Medlem
Citat:

Det stämmer inte. Du kan se i hans belastningsregister att han tilldelades ett kontakförbud mot denna tjej 2011.
Senast redigerad av Bibo19 2025-08-14 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in