2025-08-05, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Fast min erfarenhet från att ha rest mycket på regionbussar i mellansverige är att chaufförerna nästan undantagslös är unga män med ursprung i Menaområdet, ofta somalier. Att åka med en äldre svensk man som chaufför händer kanske endast två-tre gånger per år. Och de gångerna minns man för då slapp man scrollande chaufför som kör som en galning eller chaufför som kör arabmusik på högsta volym. Verkligen trist att det blir allt sällsyntare med en svensk chaufför just av de orsakerna.

Väldigt tragiskt denna olycka, vem han än var.
Inte i Trelleborg. Där är det juggar som mest kör buss. Sen kanske svenskar och sist nån från Somalia.
Citera
2025-08-05, 02:36
Medlem
Citat:
Fast min erfarenhet från att ha rest mycket på regionbussar i mellansverige är att chaufförerna nästan undantagslös är unga män med ursprung i Menaområdet, ofta somalier. Att åka med en äldre svensk man som chaufför händer kanske endast två-tre gånger per år. Och de gångerna minns man för då slapp man scrollande chaufför som kör som en galning eller chaufför som kör arabmusik på högsta volym. Verkligen trist att det blir allt sällsyntare med en svensk chaufför just av de orsakerna.

Det beror troligen på att svenskar mer sällan vill ha jobb med sådana arbetstider och förhållanden som busschaufförer har.
Citera
2025-08-05, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abwehr
Tror han dog medans han körde, aortan eller hjärtat, poff så är det godnatt med foten på gasen tills det tar stopp.
Det verkar som om polisen också tror det, tills vidare.
Citera
2025-08-05, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananmamman
Spara pengar? Längre arbetsgivaravgift för de som fyllt 65 och ingen inbetalning till tjänstepensionen.

Gränsen är 67 år ("referensåldern") nu och kommer att höjas med pensionsåldern.
Privatekonomiskt så sjunker skatten när man fyller 67 ("Referensåldern") vilket kan göra det intressant att fortsätta jobba.
Jag har fått min tjänstepension inbetald även efter 67, men nu har jag gått i pension (70 år).
Citera
2025-08-05, 09:22
Medlem
Citat:
Eftersom jag jobbar med skador på bilar, så vet jag. Och hur du kan tycka att bussen har lite skador... Dags för nya glasögon?

Har sett resultatet av en lastbil som kört in i en Volvo bakifrån. Hastigheten var runt 20 km/h.
Resultatet var att bilen blev ihoptryckt på mitten. Hela bakdelen av bilen mosades in i den främre delen.
Det blev totalskrot av bilen.

På lastbilen fanns det knappt några tecken alls på att den varit med om en krock.

Bussar är tämligen hårda. Plastdelarna fram har lossnat men kylardelen med rör är ganska intakt på bilderna.
Hade hastigheten varit högre så hade dels fler bilar blivit mosade och bussen hade blivit mer skadad.
Bussen hade stått längst fram i bilkön med ett spår av bilar efter sig om det hade gått fort.
Citera
2025-08-05, 09:29
Medlem
goofers avatar
Citat:

Fast på beställningssidan med turistbussar är det tvärtom, du hittar sällan en mena utan det är ofta äldre gubbar.
Mena går in på stadsbussar för de får inte jobb på beställningssidan då de ofta pratar dålig svenska.
Citera
2025-08-05, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Fast på beställningssidan med turistbussar är det tvärtom, du hittar sällan en mena utan det är ofta äldre gubbar.
Mena går in på stadsbussar för de får inte jobb på beställningssidan då de ofta pratar dålig svenska.
Aha, jag jag åker väldigt sällan sådana bussar utan det är på stads-o regionbussar jag nästan enbart stöter på chaufförer från Mena. Detta chaufförsbyte måste ha börjat för ganska länge sedan för jag minns att ” högtalarrösterna” där man på tydlig och klar svenska säger hållplatsnamnen kom redan för en tjugo år sedan.

Jag minns hur förvånad jag var när jag hörde dem första gången men sedan förstod jag snart varför, knappt en chaufför kunde längre svenska och det blev bara rotmos när han försökte ropa ut hållplatserna. Nu kan de oftast bara namnet på slutstationen. Jag tycker ofta synd om turister som kommer till Sverige och ska åka buss o tror att de ska få hjälp av chauffören var de ska gå av etc. Plus att jag är urless på ryckig o snabb körning under mobilscrollande samt högljudd menapop. Man vågar ju inte säga ifrån heller, man vet ju inte vilken galen klan de är medlemmar i.
Citera
2025-08-05, 10:57
Medlem
rex144s avatar
Fick han hjärtinfarkt?
Det skulle vara konstigt om bussföraren hade skadats så allvarligt att han dog efter krock med personbilar.
Citera
2025-08-05, 11:01
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tktrx83
Ännu en islamistisk attack eller lutar det mot att något hänt föraren?
Som bussförare är man väl inte ute efter ha ihjäl folk, och är man det så väljer man ju en folkmassa över personbilar (där individerna är någorlunda skyddade av kaross och krockkudde).

Låter snarare som en stroke, kan gå rätt illa även i 50 km/h.
Citera
2025-08-05, 12:33
Medlem
Citat:
Han fick hjärtstopp.

Han kan ju fått hjärtstoppet i och med skadorna han fick i olyckan.
Citera
2025-08-05, 15:02
Medlem
Citat:
Inte i Trelleborg. Där är det juggar som mest kör buss. Sen kanske svenskar och sist nån från Somalia.

Det som jag själv stött på i Trelleborg som kör buss har varit nästan uteslutande araber, men mycket trevligare och välintegrerade än de i Malmö.
Just den där sträckan är det mycket trafik som ska till färjorna och bitvis rörigt.
Tror helt enkelt det bara handlar om någon som varit ouppmärksam ett kort ögonblick.
Det behöver inte nödvändigtvis vara busschauffören, det kan handla om försökt väja med hyfsad hastighet också gick det helt åt skogen.
Busschauffören sitter ju ganska illa till och bussarna och bilarna idag är ju rent plastsmäck.
Citera
2025-08-05, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Skarprattare
Ser så ut. Av bilder i tråden att döma så skedde olyckan precis vid trafikljusen.
busschauffören fick en hjärtinfarkt vilket stöds av passagerare som säger att han svettades och tog sig över hjärtat strax innan kraschen . vad som hände var att bussen kom över på fel sida, upp på trottoaren och mejade ner bilar och träd. Hamngatan är inte så bred. det skedde precis utanför "magasinet". allt har bekräftats av polis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in