2025-08-03, 20:17
Medlem
BAB7s avatar
Har en BYD Atto årsmodell 2024 som rullat 3.000 mil.
Har märkt att det slamrar och skramlar från framvagnen/hjulhusen vid körning.
Framförallt på ojämn väg .

Känner igen ljudet som utslitna stag, har bytt det på min Renault ZOE, men det var efter 18.000 mil.

Det är väl helt omöjligt att något sånt kan vara defekt efter bara 3.000 mil?

Märkligt nog är bromsskivorna spåriga och bromsbeläggen nästan uppslitna efter 3.000 mil.
Även detta anser jag märkligt, eftersom på min andra elbil, ZOE höll detta 20.000 mil.
På elbilar håller ju bromsarna längre pga bromsåtervinning.

Så det är väldigt märkligt det här, det är ju i princip en ny bil och dessa problem bör inte uppkomma så tidigt.
Vad är det som inte stämmer?

Vill bara att det håller tills oktober när 2 års leasingen går ut och bilen lämnas tillbaka.

Tipps?
Citera
2025-08-03, 20:25
Avstängd
67arigGubbes avatar
Har byd ingen garanti eller?

Förövrigt så är det ju sånt här som sker när man köper eller i ditt fall privatleasar skräp.

Du vet att du kommer få stå för kostnaden när du lämnar tillbaka bilen? Det är ju självklart ett garantiärende (om byd) har det så lämna in skiten.
Citera
2025-08-03, 20:35
Medlem
Flaskhalsats avatar
Ja, av vettiga biltillverkare använder man vettiga material, BYD däremot använder förmodligen någon form av kinesium som förmodligen inte fungerar lika bra.
Citera
2025-08-03, 20:45
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Billiga grejer från Kina brukar inte vara kvalitet.

Blir du arg för att dina "airpods" du köpte på Temu för 50kr hade 30min batteritid och kasst ljud med?
Citera
2025-08-03, 21:18
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag har påpekat det innan att när kinesiska bilar diskuteras aldrig kvaliten ur ett hållbarhetsperspektiv. Och då brukar jag ofta påpeka att japanska bilar var rosthögar hela 80-talet hur bra de än var på andra sätt.
Citera
2025-08-03, 21:52
Medlem
Studsbolls avatar
När kineser bygger elbilar och tar fram något som heter "Build Your Dreams", BYD, så bör man nog begripa att det är mardrömmar de menar. Hade det inte varit för elbilshysterin hade dylikt skrot aldrig varit aktuellt för den europeiska marknaden. Din mardrömsbil är bygd som allt annat man köper på TEMU. Men tack för att du skriver om det så vi kan följa detta spektaklet precis som med din episka Zoe.
Citera
2025-08-03, 22:16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
När kineser bygger elbilar och tar fram något som heter "Build Your Dreams", BYD, så bör man nog begripa att det är mardrömmar de menar. Hade det inte varit för elbilshysterin hade dylikt skrot aldrig varit aktuellt för den europeiska marknaden. Din mardrömsbil är bygd som allt annat man köper på TEMU. Men tack för att du skriver om det så vi kan följa detta spektaklet precis som med din episka Zoe.

Förutom mjukvaruproblemen funkar bilen faktiskt riktigt bra.

Men detta med oljud i framvagnen och uppslitna bromsar efter 3.000 mil får mig att fundera över kvaliteten på materialen.
Jag känner en osäkerhet om långtidskvaliteten.
Men som tur är lämnas bilen tillbaks i oktober.
Citera
2025-08-03, 22:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Förutom mjukvaruproblemen funkar bilen faktiskt riktigt bra.

Men detta med oljud i framvagnen och uppslitna bromsar efter 3.000 mil får mig att fundera över kvaliteten på materialen.
Jag känner en osäkerhet om långtidskvaliteten.
Men som tur är lämnas bilen tillbaks i oktober.

Jag skulle nog åka och besöka verkstaden innan dess om det är som du säger.
Citera
2025-08-03, 22:26
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag skulle nog åka och besöka verkstaden innan dess om det är som du säger.
Av förklarliga skäl vill jag ju inte att det uppdagas en massa fel på bilen två månader innan den ska lämnas tillbaka..
Bilen ska dock in på service den 22.e augusti, får se om dom hittar något fel.
Jag kommer inte säga något i alla fall.
Citera
2025-08-04, 00:54
Medlem
Citat:
Har en BYD Atto årsmodell 2024 som rullat 3.000 mil.
Har märkt att det slamrar och skramlar från framvagnen/hjulhusen vid körning.
Framförallt på ojämn väg .

Känner igen ljudet som utslitna stag, har bytt det på min Renault ZOE, men det var efter 18.000 mil.

Det är väl helt omöjligt att något sånt kan vara defekt efter bara 3.000 mil?
Inte omöjligt om det är gjort av "kinesium". Ibland ÄR saker som kommer från Kina precis lika uselt som ryktet säger! https://www.youtube.com/watch?v=aqxb6aE6e9s

ÄR staget glapp så är det också... Det går inte att resonera bort med att "det BORDE inte vara det". Men du har inte hört något om det är någon form av fabrikationsfel som BYD tar på sig och återkallar och byter?
Citera
2025-08-04, 01:14
Medlem
Det kan ju i princip vara vad som och du borde nog åtminstone kolla upp vad det är direkt. Vet ju inte hur den bilen är byggd men det finns sådana som kan tappa ner stag osv om leder går sönder som vid glapp. En snabb översyn så vet de om det kan vänta tills service. Så vet de ju även vad de ska beställa hem, för de ligger nog inte på reservdelar. Det låter ju fö som ett garantiärende om du inte kört mot något.

Hur kom du för dig att köra Kina-bil, är det en lånebil/demobil eftersom du ska lämna tillbaks den?
Citera
2025-08-04, 08:33
Moderator
Citat:
Av förklarliga skäl vill jag ju inte att det uppdagas en massa fel på bilen två månader innan den ska lämnas tillbaka..
Bilen ska dock in på service den 22.e augusti, får se om dom hittar något fel.
Jag kommer inte säga något i alla fall.
Det är väl bättre att det uppdagas nu än när du ska lämna tillbaka den?

Om det är fel som ska gå på garanti, vilket väl alla fel ska göra på en relativt ny bil även om den är kinesisk, så kan ju du bli ersättningsskyldig om det visar sig att felet uppstått och det blivit följdfel av det på grund av att du underlåtit dig att lämna in den för åtgärd.
Bromsarna låter som vanlig förslitning, repiga bromsskivor är ju knappast ett fel, bara kass kvalitet så länge det handlar om repor, om beläggen redan är slut så är det förstås ett garantiärende det med och ska anmälas så fort som möjligt.

Påtala sakerna vid service, om det är handhavandefel så kommer du få betala det oavsett om det är vid service det uppdagas eller om det är våd återlämnandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in