2025-08-02, 17:35
Medlem
GregerMedeltids avatar
Jag vet inte hur länge den här trenden har pågått, men just nu känns det som att många kreditinstitut och biltillverkare pushar hårt på billån med restvärde. Principen är rätt enkel, man köper en finansierad ny bil med en sedvanlig handpenning och ett lån som betalas månatligen. Till skillnad från en klassiskt lån där man betalar tillbaka hela beloppet över en given löptid så åtar man sig bara att behålla bilen i ett par år (vanligen 3) och efter den tiden är lånet lika stort som det förväntade restvärdet på bilen. Då kan man välja om man vill lämna tillbaka bilen eller köpa ut den, möjligtvis med ett nytt lån.

Fördelen som framhålls är att man på så sätt sänker månadskostnaden, men den som förstår lite högstadiematematik kan snabbt se att den enda anledningen till detta är att man knappt amorterat något på lånet. Takten motsvarar ett klassiskt lån med en löptid som närmar sig 10 år, vilket är väldigt lång tid för en bil. Månadskostnaden är betydligt lägre än att leasa samma bil, men bara om man ignorerar att man lagt en handpenning på minst 20% av bilens värde.

Som jag ser det snuddar det nästan på bedrägeri, där man försöker få det att framstå som att man kan äga en bil som kostar en halv miljon för bara någon tusenlapp i månaden. En låg månadskostnad att presentera på ett reklamblad, men inte en kostnad som är representativ för vad det faktiskt kostar att äga bilen. Om man vill byta bil var tredje år måste man ändå ha en handpenning till nästa, och om man vill behålla bilen vill man ju förmodligen amortera snabbare så att bilen är betald innan den är förbrukad.

Så finns det något fall där det faktiskt är vettigt att använda sig av ett sådant lån, eller är det bara en fälla för ekonomiskt handikappade, samma typer som maxar ut sina kreditkort och bara betalar minsta beloppet varje månad?
Citera
2025-08-02, 17:46
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag likställer det med ett billån där du betalar av hela summan.
De kalkyler jag gjorde för några år sedan tydde på att kostnaden blir samma.

Sen är ofta restvärdet högre än det kalkylerade restvärdet.

Slutsats:
Det blir samma lika.
Citera
2025-08-02, 19:03
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Jag vet inte hur länge den här trenden har pågått, men just nu känns det som att många kreditinstitut och biltillverkare pushar hårt på billån med restvärde. Principen är rätt enkel, man köper en finansierad ny bil med en sedvanlig handpenning och ett lån som betalas månatligen. Till skillnad från en klassiskt lån där man betalar tillbaka hela beloppet över en given löptid så åtar man sig bara att behålla bilen i ett par år (vanligen 3) och efter den tiden är lånet lika stort som det förväntade restvärdet på bilen. Då kan man välja om man vill lämna tillbaka bilen eller köpa ut den, möjligtvis med ett nytt lån.

Fördelen som framhålls är att man på så sätt sänker månadskostnaden, men den som förstår lite högstadiematematik kan snabbt se att den enda anledningen till detta är att man knappt amorterat något på lånet. Takten motsvarar ett klassiskt lån med en löptid som närmar sig 10 år, vilket är väldigt lång tid för en bil. Månadskostnaden är betydligt lägre än att leasa samma bil, men bara om man ignorerar att man lagt en handpenning på minst 20% av bilens värde.

Som jag ser det snuddar det nästan på bedrägeri, där man försöker få det att framstå som att man kan äga en bil som kostar en halv miljon för bara någon tusenlapp i månaden. En låg månadskostnad att presentera på ett reklamblad, men inte en kostnad som är representativ för vad det faktiskt kostar att äga bilen. Om man vill byta bil var tredje år måste man ändå ha en handpenning till nästa, och om man vill behålla bilen vill man ju förmodligen amortera snabbare så att bilen är betald innan den är förbrukad.

Så finns det något fall där det faktiskt är vettigt att använda sig av ett sådant lån, eller är det bara en fälla för ekonomiskt handikappade, samma typer som maxar ut sina kreditkort och bara betalar minsta beloppet varje månad?

Bra inlägg och förklaring!
Har själv bekant som hållit på så här i + 15 år med bilar i halvmiljonklassen och "restvärden", hen tjafsar alltid om att månadskostnaden inte är så hög vilket hen anser är det viktigaste, byter bilar som en annan byter skjorta!
Har aldrig fattat upplägget riktigt men du förklarar ju detta bra.
Citera
2025-08-02, 22:50
Medlem
Studsbolls avatar
Man får utgå från att vuxna människor är läskunniga och faktum är att det aldrig varit så lätt som nu att ta del av vad ett billån, restvärde eller inte, kostar. Och precis som någon redan påpekat så är det ingen större skillnad på verklig kostnad i kronor och ören mellan ett lån med restvärde och ett utan restvärde. Konceptet går inte ut på att finansbolag och bilhandlare ska tjäna mer på lånet utan att binda upp köparen att byta bil oftare och göra det mer attraktivt att göra en ny affär hos samma handlare. Bara om restvärdet beräknas medvetet fel kan det bli besvärligt för låntagaren. Att man amorterar ett lägre belopp är irrelevant om restvärdet är lika stort som restskulden; det är exakt samma sak som köparen amorterat hela beloppet och har kvar bilen själv. Med det sagt är alla billån ofördelaktiga och orimligt dyra: den effektiva räntan inklusive avikostnader och annat larv är skäl nog att finansiera bilköp på annat sätt.
Citera
2025-08-02, 22:54
Medlem
Vanligtvis är restvärdet beräknat så att det faktiska restvärdet är betydligt högre än det kalkylerade, så att mellanskillnaden räcker som kontantinsats till en ny bil.

Exempel: du betalar 20% kontant och resten på 3 år med 50% restvärde. När det gått 3 år byter du in bilen för 70% av nypriset. Mellanskillnaden blir kontantinsats till en ny bil.
Citera
2025-08-03, 02:23
Medlem
StudiumValors avatar
Bra analys. Restvärdeslån är inte en bluff i sig, men för vissa vilseledande; låg månadskostnad beror på låg amortering – inte billig bil. Som rullande strategi kan det funka om restvärdet är garanterat och bilen sköts enligt villkoren.
Citera
2025-08-03, 08:41
Medlem
frdks avatar
Citat:
samma typer som maxar ut sina kreditkort och bara betalar minsta beloppet varje månad?

Finns en gammalt talesätt.
Om lån måste till så köper man för dyr bil.
Citera
2025-08-03, 09:40
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Finns en gammalt talesätt.
Om lån måste till så köper man för dyr bil.
Sagt av de som inte får lån på grund av för låg kreditvärdighet.

De kommer förstås inte ha råd att köpa en bil kontant heller, men kanske med restvärde, om man har pengar till kontantinsatsen borde det väl vara enklare att få än ett komplett lån på samma bil eftersom bilen är säkerhet och för att den ska lämnas tillbaka när perioden är slut. Vilket i sig är lite kass kan jag tycka, jag vill välja själv när jag vill byta bil, inte vänta in tiden eller i förtid om jag inte är redo att byta.
Citera
2025-08-03, 13:51
Medlem
Citat:
Det är ju inte gammaldags högstadiematematik, utan modern spekulations / låna till det du behöver-ekonomi-matematik... Där det alltså kommer in faktorer som t ex att du kan få ett YTTERLIGARE ett lån till att renovera huset / skaffa solceller / köpa en "andrabil" till frugan o s v om du har LÅGA månadsutgifter i förhållande till din lön. Min farsa tog t ex ett lån på 40 000 en gång (det var mer pengar ekonomiskt sett i slutet på 80-talet...) och jag undrade varför han inte bara sålde av aktier istället. Jag insåg då att han fick dra av skuldräntan på lånet i deklarationen och att det var ekonomiskt fördelaktigare att behålla aktierna (med utdelning) och göra så i stället!

Fenomenet du beskriver är ju alltså något slags mellanting mellan en leasing och ett vanligt "lån på bilen". För vissa passar det bättre än en riktig leasing eller ett rent billån. Därför finns det alternativet på marknaden.
Citera
2025-08-03, 14:28
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Vanligtvis är restvärdet beräknat så att det faktiska restvärdet är betydligt högre än det kalkylerade, så att mellanskillnaden räcker som kontantinsats till en ny bil.

Exempel: du betalar 20% kontant och resten på 3 år med 50% restvärde. När det gått 3 år byter du in bilen för 70% av nypriset. Mellanskillnaden blir kontantinsats till en ny bil.

Fast det där tror jag inte riktigt stämmer. Om man tar ett exempel från Kia:
https://www.kia.com/se/kopa/billan/

Där kan man få en EV3 Long Range för 3207 kr/mån. Kreditbeloppet är 331 332 kr och kräver en kontantinsats på 30% (141 999 kr) vilket ger ett inköpspris på 473 331 kr. Det beräknade restvärdet är 279 015 kr, så för att kunna köpa en bil för samma pris tre år senare behöver din begagnade bil ha ett inbytesvärde på 421 014 kr för att täcka samma kontantinsats.

Det skulle innebära att en ny bil bara tappar 12% av sitt värde efter 3 år och 4500 mil, vilket känns extremt optimistiskt även för en relativt pålitlig bil som en Kia.
Citera
2025-08-03, 14:44
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Jag likställer det med ett billån där du betalar av hela summan.
De kalkyler jag gjorde för några år sedan tydde på att kostnaden blir samma.

Sen är ofta restvärdet högre än det kalkylerade restvärdet.

Slutsats:
Det blir samma lika.

Ja, ett traditionellt billån med samma ränta och amortering skulle ju kosta det samma. Däremot är det svårt, om inte omöjligt, att lägga upp ett billån med samma avbetalningstakt just eftersom amorteringen är så låg.

Ta exemplet från Kia här, med en EV3 Long Range för 3207 kr/mån: https://www.kia.com/se/kopa/billan/
Det skulle ta 160 månader, över 13 år, att betala av bilen i den takten, vilket förmodligen är längre än vad bilen kommer hålla. Jag tror de räknar med att många känner att de har råd att lägga 3207kr/mån på en bil, och ignorerar att om man slår ut kontantinsatser på de 36 månaderna så motsvarar det en totalkostnad på över 7000 kr/mån.
Citera
2025-08-03, 14:57
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ja, ett traditionellt billån med samma ränta och amortering skulle ju kosta det samma. Däremot är det svårt, om inte omöjligt, att lägga upp ett billån med samma avbetalningstakt just eftersom amorteringen är så låg.

Ta exemplet från Kia här, med en EV3 Long Range för 3207 kr/mån: https://www.kia.com/se/kopa/billan/
Det skulle ta 160 månader, över 13 år, att betala av bilen i den takten, vilket förmodligen är längre än vad bilen kommer hålla. Jag tror de räknar med att många känner att de har råd att lägga 3207kr/mån på en bil, och ignorerar att om man slår ut kontantinsatser på de 36 månaderna så motsvarar det en totalkostnad på över 7000 kr/mån.

Ja alltså man kan ju välja helt och hållet själv hur mycket man vill betala och på hur många månader. Precis som ett vanligt lån.

Så jag köper inte ts tes om att det skulle vara sämre än ett vanligt lån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in