2025-08-03, 10:41
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Tyskland ska skicka 2 Patriot nästa vecka,
vad är din nästa lögn?

Varje Patriotsystem kommer med nåt tiotal missiler och kan därför skjuta ner nåt tiotal inkommande. Men Ryssland skickar betydligt fler missiler och drönare än det. Om de verkligen vill bomba nånting så skickar de en hypersonisk som inte kan stoppas. Även ett problem med räckvidden.

Om Patriot ska göra nån reell skillnad så behöver de kanske 100-200 system och fri tillgång till missiler. Det är ju ett förbannat stort land med många städer.
Citera
2025-08-03, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Varje Patriotsystem kommer med nåt tiotal missiler och kan därför skjuta ner nåt tiotal inkommande. Men Ryssland skickar betydligt fler missiler och drönare än det. Om de verkligen vill bomba nånting så skickar de en hypersonisk som inte kan stoppas. Även ett problem med räckvidden.

Om Patriot ska göra nån reell skillnad så behöver de kanske 100-200 system och fri tillgång till missiler. Det är ju ett förbannat stort land med många städer.
Varför är ni så oroliga över patriot systemen då?
Du säger ju att det är för lite för att göra skillnad
Citera
2025-08-03, 11:21
Medlem
Citat:
Tyskland ska skicka 2 Patriot nästa vecka,
vad är din nästa lögn?
Jag skrev att stödet minskar..inte att det har upphört helt..
Det är du som ljuger om vad andra skriver .
Citera
2025-08-03, 11:24
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Jag skrev att stödet minskar..inte att det har upphört helt..
Det är du som ljuger om vad andra skriver .
Du skrev inte " minskar " du har inte ens koll på dina egna lögner, eller hur.
Det blir så när du ljuger hela tiden.

Varför gråter ni hela tiden om vårt stöd till Ukraina samtidigt som ni säger att det inte spelar nån roll??
Citera
2025-08-03, 11:38
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande

Fröken Putina ska vara väldigt tacksam för att kriget inte pågår i kloaken, ryzzeriet skulle ödeläggas väldigt snabbt då deras luftförsvar är totalt värdelöst.
Citera
2025-08-03, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det är egentligen jättekonstigt att man i Sverige och övriga Nato-länder totalt blundar för ukrainas verkliga problem. SOLDATER!

Det finns ett dilemma med att ha fler soldater och det är att de blir kanonmat. Så man vill såklart inte alla ska bli soldater. Nu är det lyckligtvis så att Ukraina är ett modernt land och värnar om sina medborgare, så de väljer att utveckla drönare och markrobotar som ska göra soldaternas arbete. Inom några år så kommer inte soldaterna att dö i attacker mot fienden, utan man skickar in drönare och markrobotar i stor skala och rensar upp i fiendens försvarsverk. När alla är döda eller har gett upp, så kommer ukrainska soldater och tar över positionen.

Detta innebär att även om Ukraina inte kan bygga upp sin armé till 2 miljoner man eller fler, så att de kan attackera, så kan man bygga upp en armé av drönare och markrobotar. Kanske 10-15 miljoner sådana och därmed återerövra de ockuperade delarna av Ukraina utan att slösa på ukrainarnas liv.

Så ha tålamod, det går fort nu och Europa/Ukraina ligger långt framme med AI-styrda vapen som man kommer att masstillverka för att rensa bort alla de ryska soldaterna utan att slösa på ukrainska liv. Så är det.

Så även fortsättningvis ett bra tag framöver så har Ukraina bara litet antal trupper tillräckligt för att hålla försvaret och göra några få väl valda motattacker, medan moskoviterna slösar bort sina soldater och sina pengar på att göra massor av attacker där överlevnadschansen är väldigt låg.

Ratio är nu ungefär 1:14 och stigande.
Citera
2025-08-03, 11:46
Medlem
Citat:
Du skrev inte " minskar " du har inte ens koll på dina egna lögner, eller hur.
Det blir så när du ljuger hela tiden.

Varför gråter ni hela tiden om vårt stöd till Ukraina samtidigt som ni säger att det inte spelar nån roll??
Jag skrev att eu och väst tyvärr inte har så MYCKET mer stöd att skicka till ukraina.
Sluta att ljug.
Citera
2025-08-03, 11:52
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Jag skrev att eu och väst tyvärr inte har så MYCKET mer stöd att skicka till ukraina.
Sluta att ljug.
Så du skrev inte minskar
Det du säger stämmer inte.

Varför svarar du inte på frågor, vill du inte debattera?

Varför ylar ni om vårt stöd till Ukraina samtidigt som ni påstår att det är i stort sett betydelselöst?
Citera
2025-08-03, 11:53
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Fröken Putina ska vara väldigt tacksam för att kriget inte pågår i kloaken, ryzzeriet skulle ödeläggas väldigt snabbt då deras luftförsvar är totalt värdelöst.

På vilket sätt är Rysslands luftförsvar värdelöst?
Citera
2025-08-03, 12:00
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det finns ett dilemma med att ha fler soldater och det är att de blir kanonmat. Så man vill såklart inte alla ska bli soldater. Nu är det lyckligtvis så att Ukraina är ett modernt land och värnar om sina medborgare, så de väljer att utveckla drönare och markrobotar som ska göra soldaternas arbete. Inom några år så kommer inte soldaterna att dö i attacker mot fienden, utan man skickar in drönare och markrobotar i stor skala och rensar upp i fiendens försvarsverk. När alla är döda eller har gett upp, så kommer ukrainska soldater och tar över positionen.

Detta innebär att även om Ukraina inte kan bygga upp sin armé till 2 miljoner man eller fler, så att de kan attackera, så kan man bygga upp en armé av drönare och markrobotar. Kanske 10-15 miljoner sådana och därmed återerövra de ockuperade delarna av Ukraina utan att slösa på ukrainarnas liv.

Så ha tålamod, det går fort nu och Europa/Ukraina ligger långt framme med AI-styrda vapen som man kommer att masstillverka för att rensa bort alla de ryska soldaterna utan att slösa på ukrainska liv. Så är det.

Så även fortsättningvis ett bra tag framöver så har Ukraina bara litet antal trupper tillräckligt för att hålla försvaret och göra några få väl valda motattacker, medan moskoviterna slösar bort sina soldater och sina pengar på att göra massor av attacker där överlevnadschansen är väldigt låg.

Ratio är nu ungefär 1:14 och stigande.

Det här, min vän är nästan ett bra narrativ som jag tycker ni ska köra med mer, så det blir fred i Ukraina. Gör en fred nu och dröm om robotarmén.

Det enda problemet med detta scenarie är att det är just därför som Ryssland vill ha kontroll över att Ukraina inte har stora väpnade styrkor och Nato-infrastruktur i Ukraina. I framtiden kanske drönar-blixtkrieg ger anfallaren en stor fördel, och vi ser åter väst- och Centraleuropa forsa in mot Moskva precis som 1941. Det är inte svårt att se ryssarna behöva hantera detta worst case scenarie.

Jag frågade ChatGPT om vad den tror om ditt scenarie, intressant läsning.
https://chatgpt.com/share/688f31fa-6720-8009-bbe3-effb967b1da6
Citera
2025-08-03, 12:04
Medlem
UPPDATERAS: Rysk oljedepå i Sotji bombad – ryskt raffinader i Kstovo bombat
skriven av Lars Wilderang 2025-08-03 11:01

"En rysk oljedepå vid flygplatsen i Sotji bombades i natt. Det enorma ryska raffinaderiet i Kstovo bombades i natt och även Voronezj bombades men oklart vad målet var."

"Ukraina bombade även oljedepån vid flygplatsen i ryska Sotji där vinter-OS hölls fram till dagen innan krigsstarten i februari 2014. Ukrinform rapporterar om det hela och den ryska propagandan att det var vrakdelar som träffade en cistern"

https://cornucopia.se/2025/08/uppdateras-rysk-oljedepa-i-sotji-bombad-ryskt-raffinader-i-kstovo-bombat/

Verkligheten.
Citera
2025-08-03, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det här, min vän är nästan ett bra narrativ som jag tycker ni ska köra med mer, så det blir fred i Ukraina. Gör en fred nu och dröm om robotarmén.

Det enda problemet med detta scenarie är att det är just därför som Ryssland vill ha kontroll över att Ukraina inte har stora väpnade styrkor och Nato-infrastruktur i Ukraina. I framtiden kanske drönar-blixtkrieg ger anfallaren en stor fördel, och vi ser åter väst- och Centraleuropa forsa in mot Moskva precis som 1941. Det är inte svårt att se ryssarna behöva hantera detta worst case scenarie.

Jag frågade ChatGPT om vad den tror om ditt scenarie, intressant läsning.
https://chatgpt.com/share/688f31fa-6720-8009-bbe3-effb967b1da6

Haha, det chatgpt svaret var intressant faktiskt. Ett mycket bra exempel på hur generativ ai fungerar, att man kan styra resultatet ganska bra genom hur man formulerar frågan.

"Är detta ett realistiskt scenarie, eller bär det snarare prägel av psykologiska skyddsmekanismer som täcker ett ego i sorg över att Ukraina inte vinner mot Ryssland? "

Men iallafall, med några år kanske vi pratar om 5-6 år. Det är inte 2-3 år. Jag hoppas självklart på teknologiska språng som gör att vi slipper att Europa/Ukraina får offra så många människoliv på att mota tillbaka moskoviterna.

Sedan tror jag att chatgpt även tog fasta på att jag nämnde AI-styrda vapen, det tror inte jag heller att det kommer bli så många ännu på några år. Dock så vet jag att flera europeiska länder och även Kina experimenterar väldigt mycket med ai-styrda drönare som kan operera som svärmar och självständigt nå fram till målet även om kommunikationen mellan drönarpiloten och drönaren bryts.

Sedan vet jag också att Ukraina ligger långt fram med markrobotar, man har redan ett fungerande koncept som man har använt i praktiken med gott resultat. Nu gäller bara att träna upp drönarpiloter i tillräcklig mängd samt att massproducera de här markrobotarna.

Ett problem är givetvis att det är en fråga om en kapplöpning, om Europa/Ukraina är för långsamma med det här så kan det bli moskvastaten som kommer med denna typ av vapen och når stora militära framgångar. Men oavsett så helt klart så kommer det stora förändringar i hur man bedriver ett krig och dessa förändringar drivs såklart på utav det faktum att dagens teknologi lamslår fronten. Det kostar multum med liv att göra anfall, vilket Europa/Ukraina har förstått, men som tur är inte moskvastaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in