Citat:
Ursprungligen postat av
Snorkdraken
Har fått utskrivet Ozempic utan några svårigheter alls, inte ens blodprov. Enbart digital kontakt med vårdgivare.
Jag har inte jättehögt BMI, strax över 27, men har en del problem kopplat till inflammationer i knä och andra ledbesvär vilket tydligen var tillräckligt för att kvalificera.
Målet är en 10 kg ner, till runt 55 och 22-23 i BMI (jag är kort). Hur snart är lämpligt att nå detta rimligtvis?
Har kämpat med kaloriunderskott via viktvärkarna och gått ner 12 kg och har sedan tidigt i våras stått helt still trots en del kostförändringar. Kan ändå inte släppa känslan att jag skulle förstöra för mig själv om jag påbörjar denna medicinering? Har självklart diskuterat med mina nära och övervägt noga, men det är nog känslan att spruta in någonting i kroppen som stör.
HUR svårt är det att sluta? Utan att gå upp allt? Jag har haft en dialog med läkaren men fick bara svaret att det inte är svårt att sluta men att man får förvänta sig en viktuppgång i samband.
10 kg? Om du är som en genomsnittlig person, och man utgår från studierna som låg till grund för marknadsgodkännande, tar det i snitt 36 veckor att gå ner 15 % (som i ditt fall från 65 till 55 kg). Finns dock en stor spännvidd i hur folk reagerar, vissa har väldigt snabb effekt på låg dos (under 1,7 mg), medan för andra går det långsammare och man behöver gå upp till 2,4 mg (eller högre, kom en studie tidigare i år där man såg ytterligare effekt, i samma storleksordning som Mounjaro, på 7,2 mg Semaglutid). Man får testa och se, det är faktiskt ett väldigt biverkningssnällt läkemedel.
Går inte att säga generellt hur svårt det är, man börjar med att trappa ner och justerar takten efter vad man känner och vågen visar. Det som ska sägas är också att det i genomsnitt tar rätt så lång tid att gå upp i vikt efter att man slutet. Från en av studierna, där halva gruppen vid vecka 20 efter start (11 % viktnedgång) bytte till placebo, var viktnedgången vid vecka 68 (dvs 48 veckor senare) 6%. Så nästan ett år efter att de slutat, låg de ändå 6 % under startvikten.