2025-06-30, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Geväret AR-15 kommer förbjudas vid jakt med tvångsinlösning, enligt Ekot. Det har Tidöpartierna enats om, uppger radion.

Personerna som äger vapnet får två år på sig att sälja det. De kommer få tillbaka hela summan för vapnet.

Senare i eftermiddag ska Tidöpartierna hålla presskonferens om förändringar i vapenlagstiftningen.

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=0e1539d6-bf2f-43b8-8eed-a5c99af28561

Jättebra. SD var väl emot detta så jag skrattar i så fall alla SDare på Flashback i ansiktet, men de kanske var för det jag minns inte 😂
Citera
2025-06-30, 12:27
Medlem
Hazizas avatar
Där kom det, SD är en del av åttaklövern. Blir att rösta blankt framöver, tills en ny Hitler träder fram!
Citera
2025-06-30, 12:56
Medlem
Västkustskts avatar
Känns ändå rätt skönt att man nu med gott samvete kan lämna "högern" som varit en besvikelse hela livet.

Det blir sossarna för mig för all framtid.
Citera
2025-06-30, 13:06
Medlem
WordWarriors avatar
Två stora spikar i kistan för SD, och båda berör deras kärnväljare: OnlyFans-förbudet och konfiskering av lagligt innehavda AR-vapen. Jag tror seriöst att SD är körda nu. Det är inga stora frågor, men väldigt symbolladdade. Högern ska stå för frihet, eller så kan de dra åt helvete!

Ska bli skönt att flytta från detta dårhus till land.
Citera
2025-06-30, 15:51
Avstängd
De inlösta vapnen kommer skickas till Ukraina.
Citera
2025-06-30, 16:23
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Gäller det bara vapen med beteckningen AR-15?

Finns ju AR-10, Stag mfl som liknar AR-15 till utseende? Känns som om just det är ett namnförbud för just AR-15 så kan tillverkare runda den hela kontroversiella lagstiftningen och benämna AR-16 eller Köttbulle-15 för att få fortsatt sälja dom till jaktfolket?
Citera
2025-06-30, 16:38
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Gäller det bara vapen med beteckningen AR-15?

Finns ju AR-10, Stag mfl som liknar AR-15 till utseende? Känns som om just det är ett namnförbud för just AR-15 så kan tillverkare runda den hela kontroversiella lagstiftningen och benämna AR-16 eller Köttbulle-15 för att få fortsatt sälja dom till jaktfolket?
Den bakomliggande utredningen föreslog följande (SOU 2024:31, del två, sidan 750):
Tillstånd att inneha skjutvapen för jakt ska inte få avse halvautomatiska gevär och lådor som är avsedda för sådana gevär, om
  • vapnet är utformat för centralantänd gevärsammunition eller centralantänd pistolammunition i grövre kaliber än 9 millimeter, och
  • ett löstagbart vapenmagasin av militär typ med kapacitet för mer än 10 patroner passar i vapnet utan särskild utrustning eller modifiering av vapnet.
Till skillnad från vad folk skriver i tråden och i media så har det aldrig varit tanken att införa ett uttryckligt förbud mot just specifikt AR-15. Istället är tanken att införa ett bredare förbud som i praktiken skulle omfatta alla ”AR-15-aktiga” vapen, för att uttrycka det slarvigt.
Citera
2025-07-01, 12:56
Medlem
Det hade möjligen varit lite intressant om NFC/SKL hade uttalat sig eller fått förfrågan om hur ofta eller många gånger som AR-15 hade använts vid brott i Sverige. Jag misstänker att det skulle vara ett förvånansvärt lågt antal gånger.
Citera
2025-07-01, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Det hade möjligen varit lite intressant om NFC/SKL hade uttalat sig eller fått förfrågan om hur ofta eller många gånger som AR-15 hade använts vid brott i Sverige. Jag misstänker att det skulle vara ett förvånansvärt lågt antal gånger.

Skalar vi ner det till AR-15 som införskaffats på laglig väg lär siffran vara mycket nära 0.
Citera
2025-07-01, 21:17
Medlem
Vore bättre att införa kontroller av licenshavare och se om dom är aktiva sportskyttar eller jägare.
Är dom inte det kan man misstänka att dom planerar en masskjutning. Behöver inte vara så men en kontroll hade stoppat Rickard Andersson.
Citera
2025-07-01, 23:18
Medlem
har en laglig AR-15 dödat någon i sverige? jag tror vi har 1 dödsfall om året med lagliga vapen om jag har rätt. i det normala fallet om inte någon sjuk jävel ska dra upp statistiken med ett vansinnesdåd.

det lagliga vapenägarna kontrolleras ju i datorn varje dygn per automatik. mig veterligen är det inget problem med skjutvapen i sverige. rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2025-08-01, 14:27
Medlem
DARYLs avatar
Inga nya licenser på AR vapen från och med idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in