Jag vurmar idén att man saktar ner lite när man kör förbi för att inte skrämma hästen och sen istället håller ut ett ridspö genom fönstret som man smiskar till ryttaren med, som en liten påminnelse att hästar inte hör hemma på bilvägar.
Bor på landsbygden och I bland är det en del hästskit på vägen som ingen tar bort.
En berättelse här.
Var för ett antal år sedan var vi ute och festa i en bil och började prata om detta, den ena åkte och hämtade en skyffel och en hink, åkte och skyfflade upp all skit han såg på vägen sa till chauffören att köra dit hästarna hör hemma och stanna vid brevlådan.
Sagt och gjort musiken stängdes av i bilen och rullade tyst dit mitt i natten och fyllde brevlådan med dynga och smög därifrån och det blev filmat av bilens passagerare.
Mycket bra, sånt tycker jag var bra, åker dom häst på vägen är det alltid någon som tog bort skiten som dom gav fan i innan så det kan ju vara något som protest att göra
Senast redigerad av hippili 2025-08-01 kl. 09:25.
Har full förståelse för att ryttare (dock mest ryttarinnor) ibland behöver rida kortare sträckor på en trafikerad väg. Dock är det en självklarhet att det är de som skall ta hänsyn till övrig trafik och inte tro att de har någon form av företräde. Råkade personligen ut för en dam på häst som hytte med både händer och körspö när hästen började "tvära" när jag mötte dem. Hade själv saktat in från 50 km/tim till ca 30 just för att inte störa dem i onödan. Måste man ut med häst på allmänna vägar skall det vara en häst som har trafikvana.
Senast redigerad av Challe321 2025-08-01 kl. 11:51.
Lite som cyklister är dom ja. Dyker upp på en väg som inte ens tillhör dom, varken syns eller hörs och går ej att kommunicera med. Hävdar rätt att befinna sig där, nonchalerar sin egna säkerhet och låter en olycka vara helt upp till bilen, bussen eller lastbilen. Och betalar inte ens någon vägskatt heller.
Men vad kan man göra.
Kan tycka att de borde ha samma ansvar som hundägare att plocka upp skiten efter sina djur i alla fall i bostadsområde
Bortsett från det ser de flesta trevliga och knullvänliga ut
Vet du har dom
Och som flesta som rider i tätbebyggda områden har överenskommits med dom som bor där att dom kommer tillbaka och plockar upp