Citat:
Ursprungligen postat av
lont
Kvinnors testosteronhalter varierar från person till person. De som naturligt ligger på höga halter, som sydafrikanska Caster Semenya, har förstås en fördel i många sporter. Men de är fortfarande kvinnor.
Jag är 100% övertygad att många av de kvinnor som blivit framgångsrika i idrott ligger i det högre intervallet. Och att detta också naturligt medför en högre grad av homosexualitet. Min gissning är att t ex vårt damlandslag i fotboll ligger över genomsnittet vad gäller testosteron. Och detta är inget att uppröras över.
Men ska man sätta någon gräns där man diskvalificeras att delta? Absolut inte tycker jag. Rent biologiskt har vi rustats på miljoner olika sätt gentemot varann. Det är bara att acceptera. Alla får göra det bästa de kan med den kropp de fått.
Måste vara oerhört förödmjukande.för kvinnor om man skulle börja införa könstester. Så ska vi inte ha det.
Testosteron är typ anabola steroider. Det är dopningsmedlet framför alla andra. Det är testosteron som är det främsta skälet att män och kvinnor överhuvudtaget tävlar i separata grenar. Den ena halvan av tävlingarna är till för de odopade idrottarna, som vi kallar ”damer”. Den andra halvan är en slags
Enhanced Games, där vi tillåter dopning, så länge det bara rör sig om dopning i form av det testosteron som deras kroppar skapat naturligt. Denna halvas idrottare kallar vi ”herrar”.
Med en sådan uppdelning är det självklart att Caster Semenya borde tävla bland herrarna. Det är den klass som bäst överensstämmer med Semenyas testosteronhalt.
Det är liksom inte som om kuken som sådan ger något slags osportsligt övertag gentemot en fitta. Det är inte könsorganen i sig som är skälet till att vi delar upp herridrott och damidrott. Det är därför man landar snett om man stirrar sig blind på deras könsorgan. Jag tycker det är mycket bättre att göra som det internationella friidrottsförbundet skriver i sitt
pressmeddelande.