2025-07-31, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Äntligen lite ordning! Det känns som att världen har vaknat igen, i alla möjliga frågor!

Självklart ska de könstestas, det är ju inte klokt att biologiska män har fått ro hem segrarna, och de talangfulla kvinnorna som tränat många år för detta och offrat annat, ska slås ut. Det är MER konstigt att det INTE har könstestats i så många idrottsliga sammanhang de senaste decennierna. Borde vara en självklarhet.

Ja, det var på tiden att stänga ute män från kvinnoidrott. Transpersoner kan tävla för sig själva eller i parasporten.
Citera
2025-07-31, 05:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller helt med dig och kan inte vara så jävla svårt att göra ett sånt test.
Mänskligheten hittar en bitbit från en människa som legat i jorden i flera tusen år och kan berätta kön, ålder, yrke, dödsorsak och mycket mer men vi kan inte säga om den levande personen framför oss är en man eller kvinna.

Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Ja, det var på tiden att stänga ute män från kvinnoidrott. Transpersoner kan tävla för sig själva eller i parasporten.

Det är tråkigt för de riktiga kvinnor som redan har drabbats, dock. Detta har ju påverkat hela livet för vissa. Tänk en ung kvinna som inte har någon annan möjlighet att studera på college än ett idrottsstipendium, t.ex.. Och så fick hon inte det stipendium som hon annars skulle ha fått, för att en biologisk man kom före henne i någon avgörande tävling... Nu kommer hon hela livet att ha ett sämre och mindre betalt jobb, bara för detta.
Citera
2025-07-31, 05:51
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det är på tiden att man börjar testa och får bort dessa fuskare. Är man biologiskt man så tävlar man emot andra män.
Citera
2025-07-31, 05:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Kvinnors testosteronhalter varierar från person till person. De som naturligt ligger på höga halter, som sydafrikanska Caster Semenya, har förstås en fördel i många sporter. Men de är fortfarande kvinnor.

Jag är 100% övertygad att många av de kvinnor som blivit framgångsrika i idrott ligger i det högre intervallet. Och att detta också naturligt medför en högre grad av homosexualitet. Min gissning är att t ex vårt damlandslag i fotboll ligger över genomsnittet vad gäller testosteron. Och detta är inget att uppröras över.

Men ska man sätta någon gräns där man diskvalificeras att delta? Absolut inte tycker jag. Rent biologiskt har vi rustats på miljoner olika sätt gentemot varann. Det är bara att acceptera. Alla får göra det bästa de kan med den kropp de fått.

Måste vara oerhört förödmjukande.för kvinnor om man skulle börja införa könstester. Så ska vi inte ha det.
Semenya är inte kvinna utan har XY kromosomer och är man. Minns när han sprang att jag funderade varför i helvete nån som uppenbart inte är kvinna fick tävla i damklassen. Sen visade det sig att han var född med manligt kromosom.
Citera
2025-07-31, 06:18
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Kvinnors testosteronhalter varierar från person till person. De som naturligt ligger på höga halter, som sydafrikanska Caster Semenya, har förstås en fördel i många sporter. Men de är fortfarande kvinnor.

Jag är 100% övertygad att många av de kvinnor som blivit framgångsrika i idrott ligger i det högre intervallet. Och att detta också naturligt medför en högre grad av homosexualitet. Min gissning är att t ex vårt damlandslag i fotboll ligger över genomsnittet vad gäller testosteron. Och detta är inget att uppröras över.

Men ska man sätta någon gräns där man diskvalificeras att delta? Absolut inte tycker jag. Rent biologiskt har vi rustats på miljoner olika sätt gentemot varann. Det är bara att acceptera. Alla får göra det bästa de kan med den kropp de fått.

Måste vara oerhört förödmjukande.för kvinnor om man skulle börja införa könstester. Så ska vi inte ha det.
Testosteron är typ anabola steroider. Det är dopningsmedlet framför alla andra. Det är testosteron som är det främsta skälet att män och kvinnor överhuvudtaget tävlar i separata grenar. Den ena halvan av tävlingarna är till för de odopade idrottarna, som vi kallar ”damer”. Den andra halvan är en slags Enhanced Games, där vi tillåter dopning, så länge det bara rör sig om dopning i form av det testosteron som deras kroppar skapat naturligt. Denna halvas idrottare kallar vi ”herrar”.

Med en sådan uppdelning är det självklart att Caster Semenya borde tävla bland herrarna. Det är den klass som bäst överensstämmer med Semenyas testosteronhalt.

Det är liksom inte som om kuken som sådan ger något slags osportsligt övertag gentemot en fitta. Det är inte könsorganen i sig som är skälet till att vi delar upp herridrott och damidrott. Det är därför man landar snett om man stirrar sig blind på deras könsorgan. Jag tycker det är mycket bättre att göra som det internationella friidrottsförbundet skriver i sitt pressmeddelande.
Citera
2025-07-31, 06:47
Medlem
Citat:

Det är inte hormonhalten av testosteron som utesluter kvinnor från att delta i kvinnors friidrott. Semenya har kromosomuppsättningen XY. Detsamma gäller även några andra av de kvinnor som deltagit i mästerskap. Det är enbart dessa ”kvinnor” som måste medicinera ner sina hormonnivåer. Höga testosteronnivåer hos XX är tillåtna. Semenya har någon typ av pseudohermafroditism med kvinnliga genitalia, vilket inte specificerats.
Citera
2025-07-31, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/63EgmL/alla-kvinnor-kontestas-infor-friidrotts-vm-i-tokyo
Det här är helt SJUKT!

Kvinnor ska könstestas i friidrotts-VM för att bevisa att de är biologiska kvinnor!

Vilken diskriminering, vad ska vi säga till Hasse, 195 cm lång och 95 kg i muskler som vaknar en morgon och inser att han är född som biologisk kvinna och vill tävla i 100 m sprint? Ska vi diskriminera Hasse bara för att han är född i fel kropp?

Detta är väl ett direkt resultat av Imane Khalifs insatser inom boxningen. Jag trodde faktiskt att Khalif var en kvinna med någon sorts hormonstörning när den debatten var aktuell. Så naiv var jag. Och de "toleranta" och "goda" skrek naturligtvis i högsta volym att Khalif var en kvinna.

Så kom sanningen fram. Han är en man.

Det var nog droppen för många. Mycket, mycket bra att dessa tester nu införs så att vi slipper fler sådana fuskare.
Citera
2025-07-31, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är tråkigt för de riktiga kvinnor som redan har drabbats, dock. Detta har ju påverkat hela livet för vissa. Tänk en ung kvinna som inte har någon annan möjlighet att studera på college än ett idrottsstipendium, t.ex.. Och så fick hon inte det stipendium som hon annars skulle ha fått, för att en biologisk man kom före henne i någon avgörande tävling... Nu kommer hon hela livet att ha ett sämre och mindre betalt jobb, bara för detta.

Här är en sida som redogör för tusentals sådana fall:

https://www.shewon.org/

Kan vara bra att ha i minnet när någon extrem transaktivist använder argumentet att transperson-män inom damidrott är så få att nästan ingen påverkas av det.
Citera
2025-07-31, 06:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Här är en sida som redogör för tusentals sådana fall:

https://www.shewon.org/

Kan vara bra att ha i minnet när någon extrem transaktivist använder argumentet att transperson-män inom damidrott är så få att nästan ingen påverkas av det.

Jo, det är ju bara fallen i den absoluta eliten som tidningarna skriver om. Då är det lätt att tro att de är så få att problemet är marginellt. Men sedan har vi även alla dessa tusentals som slogs ut tidigare... och som sagt: från idrottsstipendierna, som är ett av få sätt för begåvade men fattiga ungdomar att komma någonstans i vissa länder (t.ex. USA).
Citera
2025-07-31, 07:01
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Observera hur den typiske vänsteraktivisten agerar:

1. Det finns ett problem som alla är överens om måste lösas - utom vänsteraktivisten.
2. En lösning föreslås.
3. Vänsteraktivisten anstränger sig att hitta ett problem med lösningen och finner att en halv promille drabbas av "diskriminering" eller "rasism".
4. Vänsterextremisten använder denna halva promille för att rasera hela lösningen.
5. Detta beror på att vänsterextremisten inte vill ha någon lösning. Kaos och oordning och degeneration främjar nämligen vänsterextremistens syfte. Ju mer dysfunktionellt samhället och kulturen är - desto fler tror han ska bli just vänsterextremister. Vilket han förmodligen har rätt i.

Mycket sann och klok sammanfattning - kudos till dig!
Citera
2025-07-31, 07:03
Medlem
Tervulls avatar
Detta borde man gjort för länge sedan! Kolla bara på gubben Lia Tomson som simmat ifrån alla kvinnor och stulit deras guld. Dessa psyksjuka individer borde behandlas på mentalsjukhus och inte tävla i sport.
Citera
2025-07-31, 07:12
Medlem
snigel1s avatar
XX or XY that’s the question.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in