2025-07-28, 21:14
Medlem
Har genom åren ofta hört att bransch x och y "skriker efter folk", men när jag sedan undersökt saken närmare har verkligheten visat sig vara mer komplicerad än så. IT-branschen är hård för juniorer, folk som utbildat sig till elektriker har svårt att hitta lärlingsplatser och nyexaminerade lokförare klagar på att det inte finns några jobb. På sajterna är utbildningarna å andra sidan, nästan utan undantag, behäftade med fraser som "goda utsikter", "en framtidsbransch", "leder till jobb" och "ett växande behov". Samma sak med en drös andra branscher. De "skriker efter folk", men "folket" klagar samtidigt på att de inte får jobb. Eftersom jag befinner mig i ett skede av livet där jag inte har råd att göra ett felval känns det viktigt att reda ut vad dessa fraser egentligen betyder. Jag vill känna mig trygg i mitt val och eftertraktad på arbetsmarknaden (utan att behöva vara en naturbegåvning).

Hur ska man tänka om detta - och vad kan man göra för att ta reda på hur anställningsbehovet ser ut i realiteten?
Citera
2025-07-28, 21:25
Medlem
Pröva gå utbildning som du har intresse för och kan det där lilla extra... Så får du jobb inom den branschen.
Problemet är inte utbildningarna, utan problem är hos personerna själva.
Man måste ha intresse för arbetsmarknaden man inriktar sig på för att kunna lyckas där.
Senast redigerad av Noccofocus 2025-07-28 kl. 21:29.
Citera
2025-07-28, 21:30
Medlem
Det är bullshit de där utbildningarna om du inte känner någon. De strösslas runt med fina titlar i hopp om att locka dumskallar, t.ex försäljningsingenjör inom it. Wtf? En säljare är en säljare ingenting annat. Finns väl några pärlor till utbildningar men de flesta är fällor.
Citera
2025-07-28, 21:32
Medlem
Storstark68s avatar
Bussförare, långtradare, elektriker, plåtslagare, mekaniker och målare m.fl utbildningar. Bra lön och pension plus en hel del svarta jobb. Vad väntar du på?
Citera
2025-07-28, 21:36
Medlem
Jag har för mig att många utbildningar för statistik över hur många som fått jobb inom en viss tid efter utbildningen.

Något sådant kan man leta lite efter. Sen arbetsmarknaden förändras, lite väl snabbt så att utbildningarna inte hinner med alla gånger och det blir för många eller för få inom olika yrken.

Det finns stora brister med samarbetet mellan utbildningssektorn och företagen. Ganska dåligt faktiskt, vi lever i 2025 och ett bra samarbete borde vara A och O.

Men det dåliga samarbetet medför att många utbildningar ger inte jobb. Istället är utbildningarna utifrån vad studenterna söker och vill plugga. I Sverige innebär det att om 100.000 vill jobba som advokater så utbildas 100.000 advokater även om bara 1200 advokater behövs.

Samtidigt behövs 2000 svetsare, men det är bara 200 som söker till svetsarutbildningen. Då blir bara 200 utbildade.
Citera
2025-07-28, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Pröva gå utbildning som du har intresse för och kan det där lilla extra... Så får du jobb inom den branschen.
Man måste ha intresse för arbetsmarknaden man inriktar sig på för att kunna lyckas där.

Instämmer. Välj en utbildning som du redan har bra grund, förståelse, samt intresse för.. att utbilda sig till random maskinoperatör när man inte har det där "lilla extra" leder inte till jobb. Särskilt inte långsiktigt.
Citera
2025-07-28, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus

Det är en av tankarna jag har, men risken med den approachen är att jag blir för smal i utbildningsvalet och därför begränsas mycket i sökandet. Ser man till mina vänner och bekanta har i princip alla valt karriärsvägar utifrån behov och därefter växt in i rollen, dvs utvecklat ett intresse efterhand. Som snart fyrtio är jag inne på att välja något "konkret" och gå helhjärtat in i det.

Kollar man annonserna på nätet finns det knappt en enda som berör den yrkesroll jag har lite mer intresse av på förhand.
Senast redigerad av Baast 2025-07-28 kl. 22:03.
Citera
2025-07-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag har för mig att många utbildningar för statistik över hur många som fått jobb inom en viss tid efter utbildningen.

Något sådant kan man leta lite efter. Sen arbetsmarknaden förändras, lite väl snabbt så att utbildningarna inte hinner med alla gånger och det blir för många eller för få inom olika yrken.

Det finns stora brister med samarbetet mellan utbildningssektorn och företagen. Ganska dåligt faktiskt, vi lever i 2025 och ett bra samarbete borde vara A och O.

Men det dåliga samarbetet medför att många utbildningar ger inte jobb. Istället är utbildningarna utifrån vad studenterna söker och vill plugga. I Sverige innebär det att om 100.000 vill jobba som advokater så utbildas 100.000 advokater även om bara 1200 advokater behövs.

Samtidigt behövs 2000 svetsare, men det är bara 200 som söker till svetsarutbildningen. Då blir bara 200 utbildade.

Ja, det är lite det där som är kruxet. Man vill inte höra till kullarna som tar examen när behovet av arbetskraft mättats.
Citera
2025-07-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Bussförare, långtradare, elektriker, plåtslagare, mekaniker och målare m.fl utbildningar. Bra lön och pension plus en hel del svarta jobb. Vad väntar du på?

Stämmer det att elektriker har svårt att hitta lärlingsplatser? Och vad innebär i så fall "svårt"?
Citera
2025-07-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Stämmer det att elektriker har svårt att hitta lärlingsplatser? Och vad innebär i så fall "svårt"?

Ja det stämmer. Det krävs i praktiken kontakter inom branschen.

Det finns dock mer oattraktiva elektrikerjobb och där är det aningen enklare att få lärlingsplats, men det finns goda skäl till varför: dålig arbetsmiljö, dålig stämning, dålig handledning, stor omsättning på personal, osv. Men visst, den som lyckas överleva utvecklar ju rejält tjockt skinn på näsan och tolererar precis vad fan som helst (till det att kroppen tagit slut).
Citera
2025-07-28, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Har genom åren ofta hört att bransch x och y "skriker efter folk", men när jag sedan undersökt saken närmare har verkligheten visat sig vara mer komplicerad än så. IT-branschen är hård för juniorer, folk som utbildat sig till elektriker har svårt att hitta lärlingsplatser och nyexaminerade lokförare klagar på att det inte finns några jobb. På sajterna är utbildningarna å andra sidan, nästan utan undantag, behäftade med fraser som "goda utsikter", "en framtidsbransch", "leder till jobb" och "ett växande behov". Samma sak med en drös andra branscher. De "skriker efter folk", men "folket" klagar samtidigt på att de inte får jobb. Eftersom jag befinner mig i ett skede av livet där jag inte har råd att göra ett felval känns det viktigt att reda ut vad dessa fraser egentligen betyder. Jag vill känna mig trygg i mitt val och eftertraktad på arbetsmarknaden (utan att behöva vara en naturbegåvning).

Hur ska man tänka om detta - och vad kan man göra för att ta reda på hur anställningsbehovet ser ut i realiteten?
Yh-utbildningar brukar ju stoltsera med att minst 90% får jobb efter examen, har svårt att tro att de ljuger (staten beviljar bara utbildningar som det finns behov av). Sen får man väl kolla med ansvarig på respektive linje, kanske fluktuerar något efter år osv. Gäller att göra bra ifrån sig på LIA också..

Men ja, vissa yrken har jag hört hur många år som helst haft svårt få tag på jobb. T.ex. mekaniker till större fordon (lastbilar, traktorer osv) och tåg.

Sen vet jag inte, lokförare FÅR jobb men det kanske tar några månader och inte där man vill. Pandemin var kanske undantaget då det var svårt få tillräckligt med körning och mindre trafik så många gick med examen och nya kullar hann gå ut.. Därför man tar tjänstledigt så man kan gå tillbaka till sitt jobb efteråt, iaf ett tag. Polis är garanterat jobb också.
Senast redigerad av Villekulla90 2025-07-28 kl. 22:57.
Citera
2025-07-28, 22:53
Medlem
Kalaskjelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68

Ping på den.

Elektriker är väldigt eftersökta och teknikerna hoppar mellan jobb som man byter kallingar.
DVS att hela vår bransch drar i elektrikerna mellan konkurrenterna, just för att det inte kommer så många nya på marknaden.
Vi har mer jobb än folk tillgängliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in