2025-07-26, 19:13
Medlem
USA var redan ett skitland innan trump och kommer fortsätta vara det efter trump

Ett tydligt exempel på vad som händer när marknadsliberalismen går för långt. Trump är bara ett symptom av det. Tusentals hemlösa. Stora knarkkvarter. Vanligt folk som får ha 2-3 jobb för att överleva. Blir du sjuk och behöver vård så riskerar du att hamna på gatan för försäkringsbolagen gör allt de kan för att slippa betala ut pengar

Träffade en amerikan för ett tag sen som flyttat till sverige han berättade att det kostar mer att ha barn på dagis än att bara låta mamman vara hemma. Han sa åk inte dit ni har det bra i sverige. Hade inte hjärta att berätta för honom att vi är på väg åt samma håll
Citera
2025-07-26, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
nej detta är från samma källa. och du verkar inte förstå hur turism fungerar, inte hur USA fungerar. Om du åker till grekland är du turist?
Jag förstår hur turism fungerar givetvis, mem diskussionen handlar om att USA går miste om pengar för att turismen från andra länder minskar. Tanken är att de ska göra av med pengar i USA och därmed skapa arbetstillfällen och generera pengar.
Inhemsk turism är givetvis bra för Florida, men gynnar inte USA på samma sätt.

Och det är vad tråden handlar om.
Citera
2025-07-26, 19:18
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Och så ljuger vi lite till. Inga turister har blivit fängslade och utkastade.

De som blivit fängslade och utkastade har anlänt utan pengar (för att kunna turista) och inte kunnat uppge någon adress där de kan bo hos tex vänner. De har solklart kommit för att jobba svart.

USA har alltid haft regler att man skall ha pengar för att kunna turista på turistvisum. Helt plötsligt blir folk upprörda när de följer sina egna lagar.

Men ts hoppades på tur. Att enbart andra med TDS skulle skriva och bekräfta ts världsbild.

Jag tycke själv att Donald tappat det (med all säkerhet fråntagits) men jag behöver inte ljuga och överdriva för det.
Det är ingen välkommnande miljö. Jag vägrar personligen mellanland i USA. Köerna är de längsta jag har upplevt, för att efter timmar svettandes där bli förhörd som att man är en kriminell. Som om köerna är en taktik för att mjuka upp folk.

Det finns även flera fall av helt vanliga vita europeer som råkar svara fel på en fråga och som skickas hem. Bla en norsk man i våras som sa att han hade rökt på en gång i amsterdam för längesen.
Citera
2025-07-26, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
US Homeland Security officials say he was turned away for admitting drug use.

Smart norrbagge som erkände att han knarkar.

Tror han erkände att han hade rökt hasch vid två tillfällen.

Men i vilket fall som helst, i en massa amerikanska delstater får man knarka så mycket man vill! Såg den här norrmannen ut som ett nerknarkat vrak?

Nej, det där snacket om knark var bara ett svepskäl. Det var JD Vance-memen som fick immigrationsmyndigheterna att kasta ut honom, utan tvekan!
Citera
2025-07-26, 19:26
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
US Homeland Security officials say he was turned away for admitting drug use.

Smart norrbagge som erkände att han knarkar.
En anledning till att inte åka dit. En stor del av världens befolkning måste ljuga för att bli insläppt i landet.

För du kommer bli förhörd, om de frågar om droger så måste varenda boomer som rökte gräs någon gång på 70-talet ljuga för att bli insläppta.

Vem vill börja sin semester med att ljuga i ett polisförhör på ett främmande språk ,efter att ha rest i 10-20 timmar och stått i en kö i flera timmar?
Citera
2025-07-26, 19:29
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Jag förstår hur turism fungerar givetvis, mem diskussionen handlar om att USA går miste om pengar för att turismen från andra länder minskar. Tanken är att de ska göra av med pengar i USA och därmed skapa arbetstillfällen och generera pengar.
Inhemsk turism är givetvis bra för Florida, men gynnar inte USA på samma sätt.

Och det är vad tråden handlar om.

90% av all turism är inhemsk i USA. Jag tror inte du har någon förståelse... låt oss säga så hära, Turism är lika viktigt för USA som turism är för Örebro.

och dessutom Florida ökade sin utländska turism med 1.6% till rekordsiffror... varför då? man behöver inte vara något geni för att lista ut detta.
Citera
2025-07-26, 19:37
Medlem
sebastian_s avatar
Det har förmodligen även att göra med att den idealiserade Hollywoodbilden av USA håller på att vittra bort. När det enda folk hade växt upp med var Miami Vice, Baywatch och Entourage så är det klart att det verkade vara drömmarnas land.

De senaste åren så finns det tiotusentals videos på youtube gjort av någon tjomme med en kamera som visar det riktiga USA. När man ser all betong, motorvägar och fula stadskärnor så blir folk inte lika sugna på att åka dit.
Senast redigerad av sebastian_ 2025-07-26 kl. 19:41.
Citera
2025-07-26, 20:09
Medlem
scraftys avatar
Trump-effekten. Grattis USA.
Citera
2025-07-26, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnflygandeKo
Efter denna bergsochdalbana med Trump så har turismen drabbas i USA . Flera avstår att åka dit då det har hänt att folk blivit fängslade och utkastade i landet. Men också pga tullarna och USA:s behandling av andra länder såsom kanada danmark grönland osv.

Finns massor med videos på youtube där flygplatser gapar tomma , guidade turer blir inställda och verksamheter hotas av nedstägning pga för lite turister.

https://youtu.be/Gr3T8K3BCRo

https://youtu.be/43a_HYE-Jy0

https://youtu.be/5VkZL74m-GI

https://youtu.be/Zrro3Pi3NUo

Även avgångar till USA skärs ner då för få vill resa dit .

Kommer bli en stor risk gissar jag att VM bojkottas , iallafall de matcher som spelas i USA.

Så tror ni USA kan vända detta så länge Trump styr?

Vad behöver Trump/USA göra för att vända denna trend de kommande 2-3 åren?

Hur stora konsekvenser kommer det bli för landet ?

Bojkottar ni eller känner ni andra som bojkottar att åka till USA i dagsläget ?

Sverige har ju redan sett ett uppsving med turism, dels pga värmen men nog också del pga folk bojkottar USA. Även andra länder gynnas av detta.

USA verkar inte vilja ha turister.

Citat:
Entering the U.S. as a traveler feels riskier than ever.

Following Donald Trump’s executive order for “enhanced vetting” in security screenings, U.S. border officials are empowered to use aggressive tactics at ports of entry like airports. In recent days, there have been alarming cases of legal immigrants and tourists who are being denied entry and detained in custody of U.S. Immigration and Customs Enforcement (ICE).

In one recent high-profile case, a French scientist who was traveling to Houston on his way to a conference was allegedly denied entry by Customs and Border Patrol over phone messages that criticized Trump’s science policies, according to France’s minister for higher education.

Söker tullen igenom mobilen efter uttryck av politiska uppfattningar så känns det inte så lockande att åka dit.
Citera
2025-07-26, 20:40
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det är ingen välkommnande miljö. Jag vägrar personligen mellanland i USA. Köerna är de längsta jag har upplevt, för att efter timmar svettandes där bli förhörd som att man är en kriminell. Som om köerna är en taktik för att mjuka upp folk.

Det finns även flera fall av helt vanliga vita europeer som råkar svara fel på en fråga och som skickas hem. Bla en norsk man i våras som sa att han hade rökt på en gång i amsterdam för längesen.

Var det inte så att han hade en meme av vicepresidenten som var det egentliga problemet?
Citera
2025-07-26, 20:46
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
USA verkar inte vilja ha turister.

Söker tullen igenom mobilen efter uttryck av politiska uppfattningar så känns det inte så lockande att åka dit.

Nej, jag räknar nu mera in dem till andra länder som jag anser för riskabla för min säkerhet att åka till.
Citera
2025-07-26, 20:52
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Var det inte så att han hade en meme av vicepresidenten som var det egentliga problemet?
Jag blir inte klok på vad det var egentligen. Hur som helst är båda alternativen förfärliga för alla oss som har memes i telefonen ( bara att de söker igenom den får en att inte vilja åka dit) och som någon gång provat dödsknark.

Just osäkerheten är förmodligen det värsta. Man vet inte vad man får ha gjort för att få komma in i landet. Är att vara medlem på Flashback grund för att inte släppas in? Låter kanske löjligt, men det lät det även att ha ett meme på Vance. Ett meme som var det populäraste på internet just då och som Vance själv hade uppmärksammat med ett annat meme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in