2025-07-26, 13:54
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Och? I Australien blir man inlåst sen bannad från landet om man har råkat glömma äta upp sitt äpple på flyget..
Nej. Men du får inte ta det genom tullen.
Citera
2025-07-26, 13:58
Medlem
Haha ni trumptards är verkligen patetiska som försöker få detta till något positivt
Citera
2025-07-26, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
USA har alltid varit nippriga med sina säkerhetskontroller och immigrationsprocesser. Enda skillnaden är att nu har de en president som aktivt skryter med hur nippriga de är vilket har fått resten av världen att kraftigt förstora upp problemet.
De få gånger jag har varit i USA har säkerhetskontrollen bestått av väldigt många väldigt ineffektiva individer.
Citera
2025-07-26, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Jag tycker inte det är märkvärdigt att bo i USA, jag gifte mig med en amerikan. Däremot är det relevant då jag har förstahandsinfo till skillnad från alla tangentbordsryttare som mansplainar saker de har noll koll på. Läs mina länkar om du inte du tror jag hittar på, du påpekar att du läst alla mina inlägg så...?
Jag var i Thailand senast i februari, inte i Phuket. Andelen ryssar och indier var påtagligt fler bara sen i december, vilket påverkar min upplevelse i Thailand negativt om jag vistas i turistområden. Men turismens nedgång beror på en annan stor faktor där, som jag inte gick in på då topic är USA. Men jag är snäll och förklarar för dig tydligt här:kineserna som var Thailands största turistgrupp har minskat med 34%. Samtliga andra utländska grupper har ökat.

Åh, vad snällt att du är tydlig, jag är nämligen väldigt trögfattad.

Jag har också mycket erfarenhet ifrån att både bo och jobba i USA och har ganska mycket förstahandsinformation från mina vänner där, så att du kallar mig för tangentbordsryttare (brukar kallas krigare, men låt gå) är aningen förutfattat.

Du behöver inte förklara för mig någonting alls för jag har också besökt Thailand några månader i år, och flertalet gånger förra året. Det är en tydlig uppdelning och rotation av turisterna, indierna håller till i vissa områden under vissa tider under året medans kineser och japaner är på andra ställen. Att turismen dalat för Thailand sedan Covid är inte direkt någonting hemligt heller, men att påstå att det bara är ryssar där ger en ganska skev bild av verkligheten bara för att du såg några när du besökte sovande buddha och Thompson house i Februari.. Det är ju inte utan anledning man infört DTV-visum för att marknadsföra landet och öka turismen.

Med det sagt så består Thailands turism mer av besökare utifrån medans USA:s turism till stor del är amerikanerna själva som reser runt, men det visste du säkert redan också, du är ju uppenbarligen huvudpersonen i detta universum.
Senast redigerad av throwawayaccount1 2025-07-26 kl. 14:32.
Citera
2025-07-26, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg

Flera europeiska länder varnade sina medborgare från att turista i USA för några månader sedan, när det "behandlingen" vid gränskontrollerna började läcka ut. Bl.a. Finland, Danmark och Tyskland, som väl borde anses vara "tillförlitliga länder". Den svenska mes-regeringen sa förstås ingenting, i sann Tidö-anda.

Samtidigt kom uppgifter från internationella turismorganisationer att siffrorna för 2025 pekade på att turismen till USA skulle krympa med 5%. Prognosen i december (innan Trump tillträdde) var en tillväxt på 8%, så det är en minskning på 13% mellan förväntad turism och nu uppskattad turism.

Forbes, som också är en förhållandevis pålitlig källa, publicerade nyligen (3 juli) en ekonomiskt fokuserad artikel om följderna: https://www.forbes.com/sites/suzannerowankelleher/2025/07/03/us-tourism-lose-29-billion-trump-policies/. I den uppskattas nedgången vara ännu större, minus 8,2% från 2024-2025 och minus 17,2% jämfört med den förväntade turismen 2025.

Många andra länder är förstås glada, eftersom de ser en motsvarande ökning. Det amerikanska turistandet i utlandet har också sjunkit, också om det inte är lika drastiskt. Orsaken till det en är en generell oro över att bli illa behandlad för att man är amerikan (vilket inte är helt osannolikt). En avgörande skillnad mellan amerikanska turister och utländska turister är att en stor andel av de amerikanska turister som väljer att inte åka utomlands "stannar hemma istället" (dvs. de åker inte istället på semester inom USA), medan utländska turister bara väljer ett annat resmål än USA. Enligt turistexperter kommer det att leda till att det tar lång tid för USA att återskapa turistströmmarna (minst 5-10 år) om den nuvarande situationen tillåts fortsätta till 2026.

Att Trump-idioterna (både de svenska och de amerikanska varianterna) vägrar acceptera klåperiet är förstås förväntat. Men vem bryr sig: "it's the money, stupid"...

Bra där!

Observera att det aldrig har hänt förut att ett västland har varnat sina medborgare för att resa till ett annat västland, därför att de kan bli dåligt behandlade där! USA är det enda västlandet som har pekats ut på det sättet och drabbats av den skammen!

Och nej, Thailand är inte ett västland. Det är ju klart att myndigheterna varnar sina medborgare för att resa till ett land där det är krig.
Senast redigerad av Egna-tankar 2025-07-26 kl. 14:39.
Citera
2025-07-26, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Bra där!

Observera att det aldrig har hänt förut att ett västland har varnat sina medborgare för att resa till ett annat västland, därför att de kan bli dåligt behandlade där! USA är det enda västlandet som har pekats ut på det sättet och drabbats av den skammen!

Och nej, Thailand är inte ett västland. Det är ju klart att myndigheterna varnar sina medborgare för att resa till ett land där det är krig.
Tjänstemän från EU får numera tillfälliga kontantkortstelefoner (burner phones) och enkla datorer inför resor till USA. Dvs samma policy som gällar vid resor till Ukraina och Kina, för att skydda mot ryska respektive kinesiska underrättelsetjänster. Så USA är numera att betrakta som en fientligt sinnad nation. Jag hoppas att Svenska staten har kommit till samma insikt, att man inte längre kan se och lita på usa som allierad,
Citera
2025-07-26, 15:42
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Och? I Australien blir man inlåst sen bannad från landet om man har råkat glömma äta upp sitt äpple på flyget..
Njaaaa, det där stämmer inte riktigt. Du får f-n för ett äpple om du ej har deklarerat det i tullen. En viss skillnad. . .
Citera
2025-07-26, 15:49
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Näe just det. Och därför måste du deklarera det i tullen. Om det är deklarerat så kan du ej straffas för att ha tagit med ett äpple. Är det däremot ej deklarerat och det upptäcks, då riskerar du en straffpåföljd.
Citera
2025-07-26, 15:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Och så ljuger vi lite till. Inga turister har blivit fängslade och kastade. De som blivit fängslade och utkastade har anlänt utan pengar (för att kunna turista) och inte kunnat uppge någon adress där de kan bo hos tex vänner. De har solklart kommit för att jobba svart. USA har alltid haft regler att man skall ha pengar för att kunna turista på turistvisum. Helt plötsligt blir folk upprörda när de följer sina egna lagar. Men ts hoppades på tur. Att enbart andra med TDS skulle skriva och bekräfta ts världsbild. Jag tycke själv att Donald tappat det (med all säkerhet fråntagits) men jag behöver inte ljuga och överdriva för det.

Så turismen till USA ökar?
Citera
2025-07-26, 15:59
Medlem
Aakerbocks avatar
Jag har varit i USA en gång och det räcker. Och nu har jag definitivt ingen längtan dit med en idiot i Vita huset .
Citera
2025-07-26, 16:11
Medlem
JoakimBalls avatar
vem i helsike skulle vilja besöka t. ex Demokratiskt styrda NYC eller LA? Dyrt, hemlösa å pundare överallt, brott straffas inte, rånrisken är tebax på the Warriors-nivå, bodegas har lagts ner, tunnelbanan är livsfarlig.

Florida har inga problem med turismen..
Citera
2025-07-26, 16:12
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:

fel!!! du blir kallad till rättegång om du försöker ta in något sådant in i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in