Jag behöver ta upp den där forskningsstudien som Rabbit länkade, då jag missat den helt och hållet, för den är viktig.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39966542/
Citat:
Mitragyna speciosa (Ms), M. diversifolia (Md), M. hirsuta (Mh) and M. rotundifolia (Mr) were investigated
for phytochemicals by GC-MS and GC-FID, cytotoxicity and genotoxicity testing by MTT and comet
assay, and biological activity examination through gene expression of human µ, δ, κ, and nociceptin
opioid receptors by qRT-PCR. The opioid substances mitragynine, 7-hydroxymitragynine, and
mitraphylline were found in all studied species
Mitragyna Diversifolia (Javanica) och Mitragyna Hirsuta innehåller alltså båda mitragynin och 7-hydroxymitragynin precis som Kratom.
Citat:
Mitragyna diversifolia,[2] also known as Mitragyna javanica
Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitragyna_diversifolia
Mitragyna Javanica heter egentligen Mitragyna Diversifolia, detta är den mer korrekta benämningen. Javanica är en synonym. Nämner detta extra tydligt här, så det inte blir några missförstånd.
Citat:
Mitragynin:
M. Diversifolia (Javanica): 0.03mg per gram planta
M. Hirsuta: 0.04mg per planta
M. Speciosa (Kratom): 5.27mg per gram planta
7-hydroxymitragynin (7-OH):
M. Diversifolia (Javanica): 0.09mg per gram planta
M. Hirsuta: 0.02mg per planta
M. Speciosa (Kratom): 0.1mg per planta
Hur många mg mitragynin och mg 7-OH de innehåller, jämfört med Kratom, per gram plantmaterial kan vi se i
Table 4, sida 7, under "Mitragynine", Ethanol-spalten.
Mitragynin-innehållet för Hirsuta och Javanica är ingenting jämfört med Kratom. Jag ska dock förtydliga att att vi idag inte helt förstår hur mitragynin fungerar och hur kroppen bearbetar det, samt hur mycket man faktiskt behöver för att producera effekt, behöver man minst 30mg mitragynin för smärtlindrande effekt eller räcker det med 5mg? Det finns ingen bra data på det här.
Så det är inte orimligt att om man tar tillräckligt mycket Javanica/Hirsuta av bra kvalité, att man kanske kan nå upp till en viss kännbar effekt.
Det mest intressanta här dock, är att innehållet av 7-OH för 1g Kratom är 0.1 medans den är 0.09 för Javanica. Innehållet är alltså nästan i princip detsamma.
Det är dock oklart om 7-OH innehållet i Kratom och Javanica är tillräckligt för att producera effekt av sig självt, med tanke på att den absolut största majoriteten av 7-OHn man får från Kratom kommer från omvandligen av mitragyninet i kroppen och inte från själva plantan. Precis som med mitragynin, så vet vi inte hur mycket 7-OH man behöver för att få en viss effekt.
Sen kan mängden mitragynin och 7-OH i kroppsomloppet, variera beroende på plantmaterialets kvalité (alltså hur mycket 7-OH och mitragynin plantan innehåller), om du går på några mediciner som kan interagera, genetiska faktorer, individuell biologi, över/underkänslighet, etc...
Citat:
M. diversifolia, M. hirsuta, and M. rotundifolia extracts showed µ (MOR) gene expression 50.41 at concentrations of 1.133 mg/ml, 12.98 at 1.560 mg/ml and 16.89 at 0.189 mg/ml concentrations, respectively.
Javanican har mer MOR-aktivitet än Hirsuta.
Citat:
Several phytochemicals of the four Mitragyna species M. speciosa, M. diversifolia, M. hirsuata, and M. rotundifolia
found in Thailand, investigated by GC-MS were revealed and are listed in Table 3, their chromatograms are not
shown. The major constituents of opioid substances are 36.89% mitragynine in the ethanolic M. speciosa extract
and 18.38% in the ethanol M. diversifolia extract, rhynchophylline at 34.75% in the ethanol M. rotundifolia
extract, mitraphylline 10.94% in the ethanol M. hirsuta extract.
Det här är något annat, har med själva extraktet att göra som man använde i studien och ska inte förvirras med mängden mitragynin och 7-OH per 1 gram plantmaterial.
Citat:
The four Mitragyna species leaves were collected in Thailand and identified by the proficient botanist, Prof.
Dr. Arunrat Chaveerach. The leaves of M. speciosa were purchased from a farm (now listed as a legal herb in
Thailand) in Khon Kaen province. The other three species, M. rotundifolia, M. hirsuta, M. diversifolia and Ipomoea
aquatica were collected from private areas in early 2022.
Plantorna man använde i den här studien är verifierade av en expert, Arunrat Chaveerach som är professor i ett av Thailands främsta universitet. Så vi kan nog avskriva eventuella misstankar att forskarna kan ha blivit lurade vid inköp.
Citat:
Competing interests
The authors declare no competing interests.
Upp till var och en om man väljer att tro på det där.
Studien är från 2025, 6 månader gammal, så tidsmässigt, väger den här studien tyngre än vad som kommit ut tidigare.
Citat:
The opioid substances mitragynine, 7-hydroxymitragynine, and mitraphylline were found in all studied species, and, for first time, rhynchophylline was found in Mr, and mitraphylline in Md
Nu kommer vi till problemen jag har med den här studien och vad jag inte fattar, vilket är två saker:
1. Det är inte första gången som Mitraphylline hittats i Javanica, så jag förstår inte varför de hävdar det och försöker göra en sensation av det i papprets titel.
2. Det finns inga säkra källor på att Mitraphylline är en opioid, så förstår inte varför de så stensäkert väljer att klassificera det som en opioid i studien, speciellt utan att ge någon som helst förklaring till varför och jag kan inte hitta källan de använder i pappret, om den källan nu ens finns.
Kanske har jag missat något, men jag tror inte det, utan det måste vara något misstag som skett här.
Om ni köper den här studien eller inte är upp till var och en av er, men den är intressant oavsett, gå gärna in och läs.