2025-07-19, 18:56
Medlem
Oxytorsks avatar
Hur är det nu innehåller någon av dessa två träd mitragynin? Tänker om man blir testad på Psyk kommer det att bli positivt för Kratom då eller klarar man sig?
Någon form av effekt verkar dom ju ändå ha om än inte lika bra som speciosa. Behöver något ångestdämpande och någon av dessa kan kanske vara ett alternativ, vad vet jag? Har inte vågat testa ännu då jag lämnar prover.
Citera
2025-07-22, 10:11
Avslutad
Som vissa redan skrivit, inklusive jag själv för ett tag sedan, varken Hirsuta eller Javanica innehåller några kända alkaloider som man vet har någon effekt på opioid-receptorerna, och det här är ingen information framplockat ur arslet, utan det finns dokumenterat vilka alkaloider man lyckats hitta i de här växterna: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=mitragyna+javanica

Visst, studien är gammal, men det betyder inte att den är illegitim. Sen kan det givetvis vara som så att det finns något roligt i de här växterna bara att det gått under radarn, men med tanke på omständigheterna och alla anekdotiska rapporter där ute är inte det här någon teori jag själv tror på.

Och nu kommer vi till punkt nummer 2, vilket är att det inte är givet att Javanican man köpt faktiskt är Javanica, det finns bra risk att det är kratom i påsen. Med tanke på vinstintresset och hur aggressiva och oärliga hela den här industrin är och hur både producenter och butiker gillar att fiffla med marknadsföringen så är det inte alls särskilt förvånande att det här skulle vara ett "problem".

Ska ni köpa Javanica och Hirsuta, så gör det med förhoppningen att ni får en fulpåse kratom istället för växten på pappret, annars är det inte värt det, det här är bara min åsikt dock så gör vad ni vill.

Var dock observanta att Javanica eller Hirsuta inte är särskilt beforskade överhuvudtaget, de har aldrig testats på djur och de har inte samma ädla historik som kratom har när det kommer till konsumption, så jag vet inte om det är så supersmart att börja tugga i sig dessa på heltid.

När det kommer till kratom så var det ganska enkelt att besvara på frågor här på Flashback så som "Kommer den här växten paja min lever?" då det faktiskt fanns okej information kring detta. Men här går det inte att ge något bättre svar än att man får be och hoppas på det bästa, oavsett vad frågan handlar om.

Citat:
Ursprungligen postat av Oxytorsk
Hur är det nu innehåller någon av dessa två träd mitragynin?

Nej, riktig Javanica och Hirsuta ska inte innehålla något som helst mitragynin. Testar du positivt för mitragynin så har du fått en fulpåse kratom och inget annat.
Senast redigerad av apelsinmissbruk 2025-07-22 kl. 10:17.
Citera
2025-07-22, 12:01
Medlem
Det är det jag har misstänkt. För det känndes. Som Kratom den påsen jag köpte från AE. Och nästa påse jag köpte har helt verkningslös. Så tror dom flesta av oss hoppas att hirsuta ska vara det nya kratomet. Men tror vi kommer bli besvikna.
Hoppas mer på en svartmarknad. Man kan ju få hemkörning på Ladd. Varför inte kunna köpa Kratom olagligt
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinmissbruk
Som vissa redan skrivit, inklusive jag själv för ett tag sedan, varken Hirsuta eller Javanica innehåller några kända alkaloider som man vet har någon effekt på opioid-receptorerna, och det här är ingen information framplockat ur arslet, utan det finns dokumenterat vilka alkaloider man lyckats hitta i de här växterna: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=mitragyna+javanica

Visst, studien är gammal, men det betyder inte att den är illegitim. Sen kan det givetvis vara som så att det finns något roligt i de här växterna bara att det gått under radarn, men med tanke på omständigheterna och alla anekdotiska rapporter där ute är inte det här någon teori jag själv tror på.

Och nu kommer vi till punkt nummer 2, vilket är att det inte är givet att Javanican man köpt faktiskt är Javanica, det finns bra risk att det är kratom i påsen. Med tanke på vinstintresset och hur aggressiva och oärliga hela den här industrin är och hur både producenter och butiker gillar att fiffla med marknadsföringen så är det inte alls särskilt förvånande att det här skulle vara ett "problem".

Ska ni köpa Javanica och Hirsuta, så gör det med förhoppningen att ni får en fulpåse kratom istället för växten på pappret, annars är det inte värt det, det här är bara min åsikt dock så gör vad ni vill.

Var dock observanta att Javanica eller Hirsuta inte är särskilt beforskade överhuvudtaget, de har aldrig testats på djur och de har inte samma ädla historik som kratom har när det kommer till konsumption, så jag vet inte om det är så supersmart att börja tugga i sig dessa på heltid.

När det kommer till kratom så var det ganska enkelt att besvara på frågor här på Flashback så som "Kommer den här växten paja min lever?" då det faktiskt fanns okej information kring detta. Men här går det inte att ge något bättre svar än att man får be och hoppas på det bästa, oavsett vad frågan handlar om.

Nej, riktig Javanica och Hirsuta ska inte innehålla något som helst mitragynin. Testar du positivt för mitragynin så har du fått en fulpåse kratom och inget annat.
Citera
2025-07-22, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinmissbruk

Hirusita kan ha spårämnen av Speciosa men Javanica ska inte ha det.
Däremot kan ju ovan nämnda ge falskt positivt resultat på Speciosa då dessa är inom samma familj.

Det kan mycket möjligt vara att shoparna har blåst oss (igen) men det som jag tycket talar emot är ChatGPT:s beskrivning av Javanica som jag personligen tycker stämmer mycket väl in på effekten, samt att effekten ändå skiljer sig från Speciosa då den noradrenaliniska effekten helt uteblir på den.

Nästan villig att bekosta en fullständig analys av detta.
Citera
2025-07-22, 16:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Hirusita kan ha spårämnen av Speciosa men Javanica ska inte ha det.
Däremot kan ju ovan nämnda ge falskt positivt resultat på Speciosa då dessa är inom samma familj.

Det kan mycket möjligt vara att shoparna har blåst oss (igen) men det som jag tycket talar emot är ChatGPT:s beskrivning av Javanica som jag personligen tycker stämmer mycket väl in på effekten, samt att effekten ändå skiljer sig från Speciosa då den noradrenaliniska effekten helt uteblir på den.

Nästan villig att bekosta en fullständig analys av detta.

Vad menar du med att det ”kan ha spårämnen av speciosa”? Speciosa, hirsuta och javanica är ju 3 olika träd (arter). En seriös studie lär ju helt isolera löv från de olika arterna innan de utför tester.
Citera
2025-07-22, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbits
Vad menar du med att det ”kan ha spårämnen av speciosa”? Speciosa, hirsuta och javanica är ju 3 olika träd (arter). En seriös studie lär ju helt isolera löv från de olika arterna innan de utför tester.
Du har helt rätt, jag mindes fel.
Det jag hade läst var att vid analyser hade man funnit spårämnen av Speciosa i Hirusita men då endast pga kontaminering.
Citera
2025-07-24, 13:21
Avslutad
Jag behöver ta upp den där forskningsstudien som Rabbit länkade, då jag missat den helt och hållet, för den är viktig.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39966542/

Citat:
Mitragyna speciosa (Ms), M. diversifolia (Md), M. hirsuta (Mh) and M. rotundifolia (Mr) were investigated
for phytochemicals by GC-MS and GC-FID, cytotoxicity and genotoxicity testing by MTT and comet
assay, and biological activity examination through gene expression of human µ, δ, κ, and nociceptin
opioid receptors by qRT-PCR. The opioid substances mitragynine, 7-hydroxymitragynine, and
mitraphylline were found in all studied species

Mitragyna Diversifolia (Javanica) och Mitragyna Hirsuta innehåller alltså båda mitragynin och 7-hydroxymitragynin precis som Kratom.

Citat:
Mitragyna diversifolia,[2] also known as Mitragyna javanica
Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Mitragyna_diversifolia

Mitragyna Javanica heter egentligen Mitragyna Diversifolia, detta är den mer korrekta benämningen. Javanica är en synonym. Nämner detta extra tydligt här, så det inte blir några missförstånd.

Citat:
Mitragynin:

M. Diversifolia (Javanica): 0.03mg per gram planta
M. Hirsuta: 0.04mg per planta
M. Speciosa (Kratom): 5.27mg per gram planta

7-hydroxymitragynin (7-OH):

M. Diversifolia (Javanica): 0.09mg per gram planta
M. Hirsuta: 0.02mg per planta
M. Speciosa (Kratom): 0.1mg per planta

Hur många mg mitragynin och mg 7-OH de innehåller, jämfört med Kratom, per gram plantmaterial kan vi se i Table 4, sida 7, under "Mitragynine", Ethanol-spalten.

Mitragynin-innehållet för Hirsuta och Javanica är ingenting jämfört med Kratom. Jag ska dock förtydliga att att vi idag inte helt förstår hur mitragynin fungerar och hur kroppen bearbetar det, samt hur mycket man faktiskt behöver för att producera effekt, behöver man minst 30mg mitragynin för smärtlindrande effekt eller räcker det med 5mg? Det finns ingen bra data på det här.

Så det är inte orimligt att om man tar tillräckligt mycket Javanica/Hirsuta av bra kvalité, att man kanske kan nå upp till en viss kännbar effekt.

Det mest intressanta här dock, är att innehållet av 7-OH för 1g Kratom är 0.1 medans den är 0.09 för Javanica. Innehållet är alltså nästan i princip detsamma.

Det är dock oklart om 7-OH innehållet i Kratom och Javanica är tillräckligt för att producera effekt av sig självt, med tanke på att den absolut största majoriteten av 7-OHn man får från Kratom kommer från omvandligen av mitragyninet i kroppen och inte från själva plantan. Precis som med mitragynin, så vet vi inte hur mycket 7-OH man behöver för att få en viss effekt.

Sen kan mängden mitragynin och 7-OH i kroppsomloppet, variera beroende på plantmaterialets kvalité (alltså hur mycket 7-OH och mitragynin plantan innehåller), om du går på några mediciner som kan interagera, genetiska faktorer, individuell biologi, över/underkänslighet, etc...

Citat:
M. diversifolia, M. hirsuta, and M. rotundifolia extracts showed µ (MOR) gene expression 50.41 at concentrations of 1.133 mg/ml, 12.98 at 1.560 mg/ml and 16.89 at 0.189 mg/ml concentrations, respectively.

Javanican har mer MOR-aktivitet än Hirsuta.

Citat:
Several phytochemicals of the four Mitragyna species M. speciosa, M. diversifolia, M. hirsuata, and M. rotundifolia
found in Thailand, investigated by GC-MS were revealed and are listed in Table 3, their chromatograms are not
shown. The major constituents of opioid substances are 36.89% mitragynine in the ethanolic M. speciosa extract
and 18.38% in the ethanol M. diversifolia extract, rhynchophylline at 34.75% in the ethanol M. rotundifolia
extract, mitraphylline 10.94% in the ethanol M. hirsuta extract.

Det här är något annat, har med själva extraktet att göra som man använde i studien och ska inte förvirras med mängden mitragynin och 7-OH per 1 gram plantmaterial.

Citat:
The four Mitragyna species leaves were collected in Thailand and identified by the proficient botanist, Prof.
Dr. Arunrat Chaveerach.
The leaves of M. speciosa were purchased from a farm (now listed as a legal herb in
Thailand) in Khon Kaen province. The other three species, M. rotundifolia, M. hirsuta, M. diversifolia and Ipomoea
aquatica were collected from private areas in early 2022.

Plantorna man använde i den här studien är verifierade av en expert, Arunrat Chaveerach som är professor i ett av Thailands främsta universitet. Så vi kan nog avskriva eventuella misstankar att forskarna kan ha blivit lurade vid inköp.

Citat:
Competing interests
The authors declare no competing interests.

Upp till var och en om man väljer att tro på det där.

Studien är från 2025, 6 månader gammal, så tidsmässigt, väger den här studien tyngre än vad som kommit ut tidigare.

Citat:
The opioid substances mitragynine, 7-hydroxymitragynine, and mitraphylline were found in all studied species, and, for first time, rhynchophylline was found in Mr, and mitraphylline in Md

Nu kommer vi till problemen jag har med den här studien och vad jag inte fattar, vilket är två saker:

1. Det är inte första gången som Mitraphylline hittats i Javanica, så jag förstår inte varför de hävdar det och försöker göra en sensation av det i papprets titel.

2. Det finns inga säkra källor på att Mitraphylline är en opioid, så förstår inte varför de så stensäkert väljer att klassificera det som en opioid i studien, speciellt utan att ge någon som helst förklaring till varför och jag kan inte hitta källan de använder i pappret, om den källan nu ens finns.

Kanske har jag missat något, men jag tror inte det, utan det måste vara något misstag som skett här.

Om ni köper den här studien eller inte är upp till var och en av er, men den är intressant oavsett, gå gärna in och läs.
Citera
2025-07-24, 14:33
Medlem
Nån som vet när Herba får in mer Hirsuta och Javanica?

Skulle vara slutet av månaden väl?
Citera
2025-07-24, 16:16
Medlem
Någon som testat att göra extrakt? jag gjorde aldrig extrakt när jag var aktiv med kratom men eftersom det knappt känns någon effekt på AEs altenativa produkter så tänkte jag kanske prova. Har inga höga förväntningar men har en del AE kvar hemma som jag kan experimentera med. Några tips?

Edit: Gick precis till SS för att se om något hänt där. Krävs inloggning??
Citera
2025-07-24, 17:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 3kidsinatrenchcoat
Någon som testat att göra extrakt? jag gjorde aldrig extrakt när jag var aktiv med kratom men eftersom det knappt känns någon effekt på AEs altenativa produkter så tänkte jag kanske prova. Har inga höga förväntningar men har en del AE kvar hemma som jag kan experimentera med. Några tips?

Tja, om nu javanica innehåller samma mängd 7-OH som speciosa hade jag gett mig på det. Om 1g plantmaterial innehåller 0,1mg 7-OH borde 100g ge 10mg (och det är ganska mycket då 7OH är potent som skam).

Säkert svårt dock och lär ju inte ge några 100% om du inte har tillgång till labb.
Senast redigerad av Rabbits 2025-07-24 kl. 17:51.
Citera
2025-07-25, 12:28
Medlem
Väntar otåligt på att HC får in Hirsuta. Så funderar på att beställa från UppxxxxxNxxxxxl. Någon som beställt därifrån? Bra/dåligt?
Citera
2025-07-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3kidsinatrenchcoat

Det är väl inloggning för administratör, tror sidan återlanseras i augusti om jag minns rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in