2025-07-23, 23:01
Medlem
LandetsMinstaKuks avatar
Är detta snart slutet för youtube och chansen för seriösa kreatörer att komma ut till folket på egen hand?

Jag är så otroligt trött på alla nya AI kanaler som visar massa skräp hela tiden. Hitta en vettig dokumentär eller något om historia är väldigt svårt nu med allt skäp som ligger med.

Kommer de dyka upp en plattform som kan rata bort AI saker? Jag hoppas verkligen det.

TELL ME BABY WHAT I NEED TO KNOW
Citera
2025-07-23, 23:19
Medlem
526s avatar
Instämmer.

AI ska göra tråkiga och nyttiga saker - Ai ska inte göra film, musik, konst och annat "intellektuellt".

Det borde finnas nån slags märkning på grejer som är gjorda av människor, typ Svanen - NO AI ©™ "Gjort av 100% frigående människor"
Senast redigerad av 526 2025-07-23 kl. 23:22.
Citera
2025-07-23, 23:22
Medlem
Jag är en flitig lyssnare av youtube. Ser aldrig ai material, och märker inte att det ens finns.

Känner du inte till att man kan prenumerera på kanaler från de kreatörer man gillar? Ju fler du prenumererar på desto mindre orelevant kommer sajten servera dig.
Citera
2025-07-23, 23:43
Moderator
Parongatans avatar
Jag har också ledsnat på floden av AI-videos och -bilder.

Det började väl med den där löjliga AI-videon (eller CGI-videon - Computer Generated Images) infrån en flygkabin där en motor höll på att skaka och småbrinna. Tusentals kommentarer från människor som blev skrämda, arga och kritiska. När AI enbart skapar en en massa dålig energi.

Finns en kille på YouTube som tipsar om olika websidor som är bra att ha. Matty McTech, och han tipsar om den här sidan som avslöjar OM en video eller bild är AI-genererad: https://thedetector.ai/
Citera
2025-07-24, 00:07
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LandetsMinstaKuk
Är detta snart slutet för youtube och chansen för seriösa kreatörer att komma ut till folket på egen hand?

Jag är så otroligt trött på alla nya AI kanaler som visar massa skräp hela tiden. Hitta en vettig dokumentär eller något om historia är väldigt svårt nu med allt skäp som ligger med.

Kommer de dyka upp en plattform som kan rata bort AI saker? Jag hoppas verkligen det.

TELL ME BABY WHAT I NEED TO KNOW

Jag håller med, och inte.

Allt skräp och fejkskit är ett problem. Men jag måste också säga att jag är extremt road och fascinerad av AI-genererat innehåll.

Så det jag egentligen önskar är en tydligare uppmärkning, vad som är vad.

Jag vill veta om det är AI-genererat eller inte. Jag vill veta om det är fiktivt eller ett försök till dokumentär.
Citera
2025-07-24, 00:29
Medlem
smickras avatar
Då Alphabet inte kommer ersätta kreatörer med AI-innehåll lär detta fenomen försvinna ganska snabbt.
Citera
2025-07-24, 00:34
Medlem
Westgoethes avatar
Det är inte bara TS som är trött på det, det är många andra också, inklusive om jag fattat rätt, ägarna av plattformarna som ser en "enshittification" och därmed minskade intäkter.

Eftersom AI nu konsumerar sig själv, så kommer försämringen och degraderingen gå fort om man inte kan hitta ett sätt att börja effektivt markera material som är AI-producerat med en sorts sådan stämpel, så att AIn vet att den äter sin egen avföring och därmed inte använder det materialet för att träna sig ner i en dålig spiral.

Det är jättemånga människor som investerat jättemycket pengar i AI som vill ha tillbaka dom pengarna, med stor vinst (som de har lovats) så AI "måste" fungera och vara det bästa som hänt, därför är tillverkaren av en modell och ekosystem för AI intresserad av att hindra den här degraderingen, vilket är bra. Det kommer komma mekanismer för att bota detta eskalerande problem.

Inget av detta med AI hade kunnat ske om vi inte haft kapitalism, och bara man är medveten om att AI inte skapats av altruister som vill världen gott, så är det rätt skön teknik. Den hjälper mig en hel del i programmeringen, men videos och "shorts" på Youtube är extremt jobbigt och slösigt med internet.
Citera
2025-07-24, 00:51
Medlem
hippilis avatar
Såna AI videos förstår jag inte varför folk lägger ut det är falskt och påhitt och av mig får dom alltid tumme ner för min åsikt är att sånt hör inte hemma på YouTube med att lura folk.
Citera
2025-07-24, 01:00
Medlem
Har hittills mest reagerat över reklam som förefaller vara maskinellt översatt och upplästa av någon talsyntes. Det är reklam för skitsaker och det nämns en massa lögner och osanningar.
Citera
2025-07-24, 01:08
Medlem
kalkryggars avatar
Det är många som tröttnat på detta och Youtube håller på att tvinga på olika typer av märkning och tar bort ekonomiskt samarbete med fler och fler såna kanaler.

Man borde kunna välja att inte få AI-genererat kontent i sitt flöde i alla fall.
Citera
2025-07-24, 01:49
Medlem
Får inte upp nåt sånt alls i mitt flöde.
Går jag in på shorts däremot så är det direkt nån random video med AI-röst.
"Watch here how the dog saves the woman from the flood" eller nåt liknande.
Så kanske kan lösas genom att inte titta på ai-skit och rösta ner så sköter algoritmen resten.
Citera
2025-07-24, 02:35
Medlem
Det har fullständigt exploderat de senaste månaderna tycker jag.
AI och grafiken blir ju bättre och bättre, snart kommer vi inte kunna se skillnad på real och AI.
Även om de stora mediaplattformarna stretar emot så kommer AIn ta över dessa till slut ändå.
Och då kanske vi ser slutet på både IG, FB, Tik Tok och förhoppningsvis Only Fans och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in