2025-07-21, 18:43
Medlem
Lao Tzus avatar
Och då är det inte ens 100% att vi varit på månen enligt många. Trump kan ju försöka trycka tillbaka kinesiska anden i flaskan med några löjliga tariffer.

Hur ser ni på hela situationen och framtiden med anledning av dessa framsteg?

Citat:
Chinese Scientists Invent System for Extracting Oxygen, Water and Rocket Fuel From Moon Dust

"We never fully imagined the ‘magic’ that the lunar soil possessed."

https://futurism.com/china-extracting-oxygen-water-moon-dust
2025-07-21, 18:49
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Och då är det inte ens 100% att vi varit på månen enligt många. Trump kan ju försöka trycka tillbaka kinesiska anden i flaskan med några löjliga tariffer.

Vad ska diskuteras? Trump? Månlandningen 1969? Eller modern framställning av knallgas?
2025-07-21, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vad ska diskuteras? Trump? Månlandningen 1969? Eller modern framställning av knallgas?
Haschtomten hittade ett halmstrå. Inget att bry sig om.
2025-07-21, 18:57
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
”Hur ser ni på hela situationen och framtiden med anledning av dessa framsteg?”

Dvs har USA förlorat rymdracet och annat fritt spekulerande om framtiden med anledning av genombrottet.
2025-07-21, 19:03
Medlem
Citat:
”Hur ser ni på hela situationen och framtiden med anledning av dessa framsteg?”

Dvs har USA förlorat rymdracet och annat fritt spekulerande om framtiden med anledning av genombrottet.
Det är en sak att kunna framställa raketbränsle från måndamm i laboratoriemiljö på jorden, och en helt annan att göra det på månen i en skala som är användbar och sedan även använda sig av det.
2025-07-21, 19:23
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det är en sak att kunna framställa raketbränsle från måndamm i laboratoriemiljö på jorden, och en helt annan att göra det på månen i en skala som är användbar och sedan även använda sig av det.

Håller helt med, dessutom skulle kostnaderna bli kolossala
2025-07-21, 19:49
Medlem
Det står alldeles för lite i artikeln för att kunna göra en bedömning om detta är sant och även användbart. Men det är intressant att forskarna fortfarande försöker hitta en lösningar på hur man skulle kunna bosätta månen och göra det med månens egna resurser.

Om det är sant, om kostnaden är hanterbar, då är det ett väldigt stort framsteg. Inte bara för månen utan vi kan anta det gäller även för andra miljöer som öknar, andra planeter etc. Möjligheterna kan vara många.

Iaillafall, månen är ganska ogästvänlig och jag tror inte själv att det blir någon bas på månen under min livstid. Man måste lyfta fram fler fördelar och hitta någon nytta som kan motivera kostnaderna.

Likadant med Mars-äventyret. Drivande för det är en önskan om att utveckla en mer avancerad teknologi, men också att hamna i historieböckerna.

Jag hoppas att kineserna verkligen har lyckats. Det skulle ge så många möjligheter.
2025-07-21, 20:10
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Källan känns ungefär lika pålitlig som blaskan Illustrerad vetenskap.
Dvs, inga lögner eller osanningar rakt av, men kraftigt överdriven optimism. Ofta på helt orealistisk nivå.

Sensationella påståenden som dessa måste man vara mycket skeptisk emot. Speciellt när det kommer från opålitliga diktaturer som Kina.
De har presenterat alla möjliga projekt i rent propagandasyfte, som det sen inte blivit någonting av med.
Teoretiskt möjligt, men inte gångbart i praktiken.

S.k. vetenskaplig konsensus är det enda som kan övertyga mig om motsatsen.

"Jag tror det när jag ser det"
Senast redigerad av Bone Collector 2025-07-21 kl. 20:13.
2025-07-21, 20:50
Medlem
Wyrdkins avatar
Och i Illustrerad Vetenskap 2/92 höll Japan på att bygga flygande bilar som skulle stå klara runt år 2000.

Tror det när jag ser det.
2025-07-22, 07:00
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Och i Illustrerad Vetenskap 2/92 höll Japan på att bygga flygande bilar som skulle stå klara runt år 2000.

Tror det när jag ser det.
Det vore intressant om vi kunde gräva fram gamla artiklar där man lyfter fram forskning och utveckling av produkter för att se om det slog in…
2025-07-22, 12:21
Moderator
Amirons avatar
Oklart diskussionsunderlag.

hänglås på.

//Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in