2025-07-17, 09:15
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Ibland när jag sover så blir det inte som en vanlig dröm utan det blir mer som att jag tänker på något, till exempel något som har hänt eller hur något fungerar, jag kan inte tänka klart utan kommer fram till lite felaktiga saker som jag märker när jag vaknar att detta stämmer inte.

Denna typen av drömmar har jag börjat få de senaste åren och nu undrar jag om det är normalt och om det är fler som får så? 🙂
Citera
2025-07-17, 09:55
Medlem
Låter ju mera som en mardröm. Annars så är det bra att sova på saken när man ska göra ett val eller svårt beslut. När man sover så sorteras tankarna och det blir lättare att fatta rätt beslut.
Citera
2025-07-17, 10:49
Medlem
Hjärnan tar emot tusentals olika intryck varje dag, som den sen kokar soppa på när vi sover.
Att man odlar bananer i en skokartong, för att sedan slänga sig i en taxi till New York med sin sedan länge avlidne farmor osv, kan ju vara märkligt men lite kul.

Är man mitt upp i nånting, en flytt, byta jobb eller nåt annat omvälvande brukar det röra till sig ännu mer.

Är det mindre positiva tankar/drömmar som gör att man vaknar med oro, är det inte bra. Återkommande drömmar om t.ex jobb eller ekonomi eller maken/makan som man inte skrattar bort när man vaknar till, är en indikation på stress.

Sover man så lätt att man upplever att man tänker mer än drömmer, kanske man sover/vilar för mycket. Eller tar ut sig för lite under vakentiden.
Citera
2025-07-17, 12:11
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Ibland när jag sover så blir det inte som en vanlig dröm utan det blir mer som att jag tänker på något, till exempel något som har hänt eller hur något fungerar, jag kan inte tänka klart utan kommer fram till lite felaktiga saker som jag märker när jag vaknar att detta stämmer inte.

Denna typen av drömmar har jag börjat få de senaste åren och nu undrar jag om det är normalt och om det är fler som får så? 🙂

Jag kan relatera. Det kanske inte är samma sak men såhär kan det gå till för mig:
Jag har en vanlig dröm, men är samtidigt medveten("vaken") under drömmen där jag tänker och resonerar i den, tex vad jag ska göra eller säga till drömfigurerna. Jag är medveten på samma sätt som jag är när jag är vaken. Enda skillnaden är att drömmen i sig, som då är orealistisk, har varit helt accepterad av mig som realistisk - tex om jag drömde att jag flög så var det i mitt medvetande inget som ifrågasattes utan det var bara självklart att jag kan flyga.
Citera
2025-07-17, 14:36
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag kan relatera. Det kanske inte är samma sak men såhär kan det gå till för mig:
Jag har en vanlig dröm, men är samtidigt medveten("vaken") under drömmen där jag tänker och resonerar i den, tex vad jag ska göra eller säga till drömfigurerna. Jag är medveten på samma sätt som jag är när jag är vaken. Enda skillnaden är att drömmen i sig, som då är orealistisk, har varit helt accepterad av mig som realistisk - tex om jag drömde att jag flög så var det i mitt medvetande inget som ifrågasattes utan det var bara självklart att jag kan flyga.

Låter som 'lucid dreaming'. Jag är också "drabbad" av detta trevliga fenomen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lucid_dream
Citera
2025-07-17, 14:45
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Låter som 'lucid dreaming'. Jag är också "drabbad" av detta trevliga fenomen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lucid_dream

Aah! Nu tändes glödlampan tack för ditt inlägg.
Hur ofta upplever du detta? Varje gång du drömmer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in