2025-07-14, 16:03
Medlem
känner ngn till en trafikskola som erbjuder utbildning med automat a-körkort i stockholm?

helst södra sthlm.
Citera
2025-07-14, 16:10
Medlem
VoktorDodkas avatar
Ta inte det här som någon absolut fakta men för att ta a-behörighet med automat bör du ha egen mc och kan då övningsköra på "vilken körskola som helst", dvs om dom går med på att du har egen mc. Tvivlar på att det finns någon skola som köpt in mc med automat då kundunderlaget är försvinnande litet.
Citera
2025-07-14, 19:25
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Varför automat?
Man styr bara, man kör inte - likaså med bilar.
Citera
2025-07-14, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Ta inte det här som någon absolut fakta men för att ta a-behörighet med automat bör du ha egen mc och kan då övningsköra på "vilken körskola som helst", dvs om dom går med på att du har egen mc. Tvivlar på att det finns någon skola som köpt in mc med automat då kundunderlaget är försvinnande litet.
Hur mycket tror du en tung scooter kostar?
Jag kan köra. Behöver bara öva på manövergrejjen.

Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Varför automat?
Man styr bara, man kör inte - likaså med bilar.
Behöver kortet när jag semestrar utomlands.
Citera
2025-07-15, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n7qct34
Hur mycket tror du en tung scooter kostar?
Jag kan köra. Behöver bara öva på manövergrejjen.

Manöverprovet blir MYCKET SVÅRARE med automat. Körningen i trafik är samma.
Citera
2025-07-16, 09:09
Medlem
Det finns en grupp på facebook som heter "Vi som gillar att köra motorcykel". I den gruppen finns en person som heter "Jonas Persson".

Han har tagit MC-kort för automatväxlade motorcyklar. Enligt honom själv, är det ingen annan i Sverige som har den behörigheten. Tydligen var det jäkligt besvärligt att få den. Han var tvungen att leta i hela Sverige efter en körskola som gick med på att göra risktvåan med scooter, till exempel. Han hade en egen. Jag tror att den körskolan låg i Göteborg.

Han är alltid väldigt pigg på att berätta hur han gjorde för att lyckas ta den udda körkortsbehörigheten. Leta upp honom på facebook och fråga.

(Min gissning är att det blir alldeles för mycket besvär för dig. Ta ett vanligt MC-kort istället.)
Citera
2025-07-16, 09:15
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det finns en grupp på facebook som heter "Vi som gillar att köra motorcykel". I den gruppen finns en person som heter "Jonas Persson".

Han har tagit MC-kort för automatväxlade motorcyklar. Enligt honom själv, är det ingen annan i Sverige som har den behörigheten. Tydligen var det jäkligt besvärligt att få den. Han var tvungen att leta i hela Sverige efter en körskola som gick med på att göra risktvåan med scooter, till exempel. Han hade en egen. Jag tror att den körskolan låg i Göteborg.

Han är alltid väldigt pigg på att berätta hur han gjorde för att lyckas ta den udda körkortsbehörigheten. Leta upp honom på facebook och fråga.

(Min gissning är att det blir alldeles för mycket besvär för dig. Ta ett vanligt MC-kort istället.)
Honda har väl flera automater? En relativt gammal, well flera år "gammal", 750 som borde räcka till både mellan som strypt och fullt A. Det är ingen scooter. Honda NC750 S; annonsexempel; https://www.blocket.se/annons/skane/honda_nc750_s/1402148272

Jag håller med den tidigare som skrev att manöverbanan kommer att bli en mardröm med en automat när man inte kan använda kopplingen och möta gas med i krypkörningen.
Citera
2025-07-16, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Honda har väl flera automater? En relativt gammal, well flera år "gammal", 750 som borde räcka till både mellan som strypt och fullt A. Det är ingen scooter. Honda NC750 S; annonsexempel; https://www.blocket.se/annons/skane/honda_nc750_s/1402148272

Jag håller med den tidigare som skrev att manöverbanan kommer att bli en mardröm med en automat när man inte kan använda kopplingen och möta gas med i krypkörningen.

Honda har en hel hög med automatväxlade motorcyklar. Deras system heter DCT och finns på mängder av modeller. Yamaha har någon motsvarande, som heter Y-AMT. Jag tror att BMW har ett liknande system, men jag minns inte vad det heter. Det är "riktiga" motorcyklar, inte scootermodeller. Om jag minns rätt, har de aldrig något kopplingshandtag, men man kan växla manuellt med knappar på styret.
Citera
2025-07-19, 02:52
Medlem
Det finns en trafikskola i sthlm som erbjuder automat mc.

https://www.svensktrafikutbildning.se/automatkor-kort-mc

De skriver:
"Enklare uppkörning – särskilt krypkörningsdelen".

Yamaha MT-07 – 2025 års modell
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in