2025-07-13, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Oj! Ja, det är inte att vara lättkränkt. Det är inte narcissism utan naturlig reaktion. Du kan nog ha ptsd.

Ett sätt att hämnas är att själv lyckas så bra i livet som det går. Gör så bra av ditt liv och din tid på jorden som det går. Ta kontakt med öppenpsyk och kolla om du kan få någon stadigvarande samtalskontakt.

Tack för ett tilltänkt svar!

Jag har aldrig riktigt övervägt ptsd som ett möjligt svar. Men jag inser nu att jag förmodligen är väldigt dåligt informerad kring vad ptsd skulle innebära. Jag har alltid haft en "hollywood" bild utav vad diagnosen skulle innebära och då jag inte lider utav särskilt realistiska flashbacks särskilt ofta, så har jag avskrivit det som diagnos. Visst kan jag ibland fastna i minnet där jag befinner mig med den där katten och är tvungen att klubba ihjäl den, men det har aldrig varit en ren återupplevelse utav händelsen utan snarare ett väldigt fokuserat minne som jag inte riktigt kan kontrollera när det kommer.
Citera
2025-07-13, 19:49
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.turtle
Tack för ett tilltänkt svar!

Jag har aldrig riktigt övervägt ptsd som ett möjligt svar. Men jag inser nu att jag förmodligen är väldigt dåligt informerad kring vad ptsd skulle innebära. Jag har alltid haft en "hollywood" bild utav vad diagnosen skulle innebära och då jag inte lider utav särskilt realistiska flashbacks särskilt ofta, så har jag avskrivit det som diagnos. Visst kan jag ibland fastna i minnet där jag befinner mig med den där katten och är tvungen att klubba ihjäl den, men det har aldrig varit en ren återupplevelse utav händelsen utan snarare ett väldigt fokuserat minne som jag inte riktigt kan kontrollera när det kommer.
Jag tycker det låter som klart att det skulle kunna vara det. Övertygad om att det finns många som har det, eller lite av depression och/eller ångest, som en konsekvens av saker som hänt. Oavsett om man själv klantat till det eller bär någon skuld.

Jag skulle testat en egenremiss till olika öppenvårdspsyk. Bor du i en storstad, så skicka till en mindre stad, brukar vara kortare kö. Om du orkar och känner för det. Kan ju bli bra. Vara värt att testa.
Citera
2025-07-13, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Jag tycker det låter som klart att det skulle kunna vara det. Övertygad om att det finns många som har det, eller lite av depression och/eller ångest, som en konsekvens av saker som hänt. Oavsett om man själv klantat till det eller bär någon skuld.

Jag skulle testat en egenremiss till olika öppenvårdspsyk. Bor du i en storstad, så skicka till en mindre stad, brukar vara kortare kö. Om du orkar och känner för det. Kan ju bli bra. Vara värt att testa.

Det kan ju inte bli värre iallafall. Jag ska absolut ge det ett försök. Jag skapade den här tråden i syfte att kunna få antingen hjälp eller större förståelse kring vad som orsakar mina ohälsosamma tankar. Du är hittills den som har bidragit bäst till ändamålet så jag tänker inte ignorera ditt förslag. Jag ger det ett försök med öppenvården så får vi helt enkelt se om dom gör samma bedömning som dig samt ifall dom har någon lösning på problemet. För det är ett problem, det är jag åtminstone villig att erkänna.
Citera
2025-07-13, 20:21
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Den dagliga känslan, men håller demonen i schack.
Citera
2025-07-13, 20:34
Medlem
LuiLuis avatar
Jag tror inte du (eller jag) är så svartvita när det kommer till tanken att mörda och att kunna känna empati.
Att mörda någon, i mitt sätt att se, betyder ju inte att man är en psykopatisk sadist som älskar att vältra sig i andras lidande utan det handlar mer om att ta kontrollen över sig själv, att inte balla ur, att inte klanta till dåden och bli upptäckt.
Det handlar om kontroll, hämnd, i viss mån rättvisa, barmhärtighet etc
Personligen kan jag känna stor empati för små barn och djur men jag är helt säker på att jag skulle kunna ta någon elak jävel av daga utan att känna särskilt mkt ånger utav det. Jag kan hävda att min empati är djup och äkta men kan svitchas on/off vid behov.
Citera
2025-07-13, 20:40
Avslutad
Citat:
Har ni någonsin upplevt er att vilja mörda någon? Jag syftar inte på att bara underhålla tanken utav att man verkligen skulle ta ett liv eller hur man isåfall skulle gå tillväga, jag syftar på en tanke som har sått ett frö någonstans långt inne i erat medvetande som får er att verkligen överväga att ta någons liv? Jag är osäker på hur jag ska formulera mig för att kunna vända mig till den skaran som jag tror befinner sig i samma situation som jag. Jag är inte intresserad utav åsikter eller tankar ifrån dig som någon gång har tänkt att "jag ska tamefan döda honom" utan jag vill höra ifrån dig som vid flera tillfällen haft denna tanke, där tanken har varit återkommande och något som du inte riktigt kan släppa. Du som vill döda bara för att du inser att du kan.

Jag tror att det, för mig, är ett i grunden existentiellt problem. Insikten kring att livet är ett temporärt fenomen och inget som man gör kommer ha någon större påverkan på världen eller universum. Det finns ingen gud eller något syfte och man är verkligt fri att göra vad fan man vill.

Det är oftast även personligt, min mordlust rör inte direkt oskyldiga slumpmässiga personer utan snarare personer vars liv på något sätt har påverkat min livsupplevelse. Jag säger "oftast" eftersom tanken ibland uppstår även i andra fall. Ungefär som om livet har blivit ett spel, där jag hellre vill dö med fler kills än med deaths.

Jag uppfattar det som om jag helt enkelt är osäker på syftet med livet och därför hellre vill ta det säkra före det osäkra, och att döda någon, ja det lär ju vara det som har störst påverkan på livet som jag upplever. Den enda anledningen till att jag ännu inte har skjutit och grävt ned är vad jag kan se den moral och de principer som jag har fostrats med. Jag vet med andra ord att det vore fel att döda, jag förstår bara inte riktigt varför det är fel.

Hur tänker ni kring era återkommande tankar på mord? Vad driver er? Vad fick er att agera på tankarna alternativt att avstå ifrån att agera på dom? Och en fråga till er som inte kan relatera till det här; hur känns det att kunna relatera till andra människor på ett sätt som får er att inte vilja låta dom dö? Hur känner ni? Hur upplever ni världen?

Att döda de personerna jag har känt så kring vore att avsluta deras lidande.

Min hämnd är att vara vacker i mig själv, sträva efter renhet, att vara stark i mina övertygelser.

Min hämnd är att de vet att de försökt göra mig illa och förnedra mig och att det gör dem små, inte mig.

Deras straff är att vara vilka de valde att bli. De ska leva sina innehållslösa liv och för alltid veta hur små de är.

Speciellt dessutom att bli dödade av mig, det skulle smutsa vem jag är för alltid.

Ärlig kamp är okända begrepp för dem då de tillhör de lägre klasserna, det vore lika fel som att döda ett barn.

Vågar de någonsin möta mig i strid, i verklig duell, då är det såklart en annan sak.

Men den sortens moraliskt kodex går inte att förvänta sig av personer som är knappt mer än djur.

Så jag ägnar mig åt min poesi istället. Tack för att du ställde frågan.
Citera
2025-07-13, 20:43
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Tack för ditt svar, det här kan jag relatera till.

Jag tror att man skulle kunna flyga under radarn rätt länge om man bara gav sig på slumpmässiga offer. För mig så är väl problemet att jag inte direkt har något intresse utav att skjuta och gräva ned någon random uteliggare. Visst, ibland kan man känna sig lockad att testa bara för att se om man kan. Men mina tilltänkta offer är främst som sagt oftast personliga, idioter som har gjort något emot mig. Det skapar endel problem i hur man skulle gå tillväga och ändå komma undan med det. Men jag tror mig ändå ha en hyfsat bra plan med goda möjligheter för att undgå misstankar.

Jag har lite sådär "oskyldigt" även kunnat träna på skyttet genom ett sk "sportintresse". Man vill ju inte missa när man väl skrider till verket. Tränat både skjutning och pilskytte men ska erkänna att jag aldrig riktigt kunnat välja mellan de två olika vapnen. Pilbåge känns mer tillfredsställande, men också mycket mer riskfyllt.

Det är inte så att det här är personer som jag bråkat med igår precis, utan det har börjat gå en 10 år sedan dom felade mig. Jag fattar att "normala" människor inte skulle se det här som något rimligt motiv idag och jag tänker därför att det kanske trots allt skulle kunna vara möjligt för mig att fullfölja det idag och ändå komma undan.

Det är väl valet utav plats och tid som för mig alltid har varit det svåraste i planeringen. Det är där man har störst chans att lämna spår så som jag ser det. Hur får man en person att infinna sig någonstans utan att lämna spår eller vittnen? Det är den stora frågan för mig!

Det stämmer, att valet av tid och plats måste vara a och o. Jag tänker att man antingen följer offret länge och väl för att skönja ett mönster. Alla människor lever efter mönster och alla människor har hemligheter. Om man listar ut offrets mönster så kommer man så småningom komma på bästa sättet var dådet bäst sker tex på vägen hem från gymmet en mörk och regnig kväll eller i trängseln på tunnelbanan..
Eller så utger man sig för att vara någon annan såsom ett blomsterbud eller en fling på tinder och på så sätt få tillträde till offrets absoluta närhet.
En sak som iaf är ett måste, är: snabbt in, snabbt ut. Även om folk skulle uppfatta något så blir vittnen förvirrade om händelseförloppet går fort (jaa, hade han skägg eller..? Hade han nått på huvudet..? Hur lång var han tro..?)
Citera
2025-07-13, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Det stämmer, att valet av tid och plats måste vara a och o. Jag tänker att man antingen följer offret länge och väl för att skönja ett mönster. Alla människor lever efter mönster och alla människor har hemligheter. Om man listar ut offrets mönster så kommer man så småningom komma på bästa sättet var dådet bäst sker tex på vägen hem från gymmet en mörk och regnig kväll eller i trängseln på tunnelbanan..
Eller så utger man sig för att vara någon annan såsom ett blomsterbud eller en fling på tinder och på så sätt få tillträde till offrets absoluta närhet.
En sak som iaf är ett måste, är: snabbt in, snabbt ut. Även om folk skulle uppfatta något så blir vittnen förvirrade om händelseförloppet går fort (jaa, hade han skägg eller..? Hade han nått på huvudet..? Hur lång var han tro..?)

Ja, jag har också tänkt i dessa banor men kommit fram till att även den tiden som man spenderar i att spana och kartlägga utgör en risk i sig. Även om man inte riktigt begår något brott när man kartlägger någons rutiner så lämnar man ju spår som kommer att bli relevanta efter att mordet har begåtts och utredningen startat.

Jag verkar dock vara narcissistisk nog för att tro att jag kan spana och kartlägga offrets rutiner på ett sätt som inte kommer kunna upptäckas eller kunna användas i en framtida utredning. Men det kan vi såklart inte veta med säkerhet förrän vi fullföljt. Men tid och plats är fortfarande de största frågetecknen i planeringen, jag tror inte att man någonsin kommer kunna att helt komma runt dom riskerna. I slutändan kommer man nog behöva brösta en viss risk i utförandet, man kan väl minska den risken men jag tror inte att det går göra vattentätt. Så då är väl frågan om man anser risken vara värd handlingen? I mitt fall, gällande personerna som jag har i åtanke, så tycker jag nog ändå att risken är värd det. Jag kommer kanske inte tycka det i efterhand, om jag skulle råka åka fast, men det känns värt det just nu.
Citera
2025-07-13, 21:27
Medlem
Jag känner att den här tråden verkar allt mer luta åt att utveckla sig till någon typ av runkfantasi, eller fantasier om mord. Det är förmodligen mitt fel då jag inte innefattade något tydligt diskussionsämne i trådstarten. Det är också lätt för mig att fastna i att diskutera sådana fantasier eller planer, så jag förstår absolut varför folk kan ha missuppfattat trådens ämne.

Det som jag i grunden vill diskutera är min psykiska hälsa och ni som kan relatera till min trådstart. Jag har svårt att tro att min inställning till mord är normal, främst för att jag inte alltid har haft den här inställningen. Något hände i mitt liv som fått hjärnan att slå om, och de här tankarna har blivit det nya normala för mig. Varför är det så? Finns det förklaringar till varför min empati försvunnit? Vad hände som fick er att genomgå samma mentala förändring?
Citera
2025-07-13, 21:59
Medlem
Det har gått över tio år nu, men under en mörk period som varade i några månader tänkte jag allvarligt på saken. Jag gick igenom olika planer i huvudet, försökte lista ut hur jag skulle gå till väga.

Men med tiden bleknade mitt hat mot personen, och det blev aldrig av. I dag är jag tacksam för det.
Senast redigerad av Chillgren 2025-07-13 kl. 22:02.
Citera
2025-07-13, 22:37
Medlem
McCarthy01s avatar
Har haft tankar på att mörda folk som gjort mig illa och förstört för mig i mitt liv många gånger. Det enda som egentligen hindrat mig är rädsla för konsekvenserna, att sitta inlåst på livstid. Jag har haft så pass mycket hat och aggressioner i mig att jag känt mig kapabel till att kunna göra det. Har pratat om det med psykolog och med tiden lärt mig tänka på ett annat sätt och mer förlåtande gentemot de som gjort mig illa. Men i mina värsta stunder kommer mordiskheten tillbaks. Jag har alltid varit en sådan som "samlar på hög", dvs allt som folk gjort mot mig har lagrats och en stark ilska och ett starkt hat har byggts upp. Men det kan ju ha med någon diagnos att göra.
Citera
2025-07-13, 22:50
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Du verkar fundera på om du lider utav narcissism. Riktiga narcissistser funderar inte i sådana banor. Det brukar vara så att ett stort tecken på att man INTE är narcissist är att man funderar på att man skulle kunna vara det. Riktiga narcissistser funderar aldrig på om dom är narcissistser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in