2025-07-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
Det hela är en pågående undersökning, så vi vet inte allt ännu.

När tror ni att ni har en karta framme? Borde inte vara så svårt att skaka fram en sådan med tanke på att vi faktiskt färdats kors och tvärs över jorden i 500 år.

Citat:
... det vi däremot vet är att globen är debunkad och inte ens längre en del av samtalet. ...

Samtidigt har du ju ytterst svårt att övertyga andra om att den är debunkad.

Citat:
Kanske kan vi så småningom börja kräva svar från staten och myndigheter.

Man är bra jävla korkad om man tror att kunskapen om jordens form är dikterad av stat och myndigheter. De du ska kräva svar av är ju snarare fysiker, ingenjörer, piloter och sjöfarare.

Men bara som kuriosa så undrar jag vad du menar med "staten"? Pratar du då om Trump och Putin? Eller kanske den svenska kungen? Den svenska utbildningsminstern eller den japanska utbildningsminstern?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-07-11 kl. 19:05.
Citera
2025-07-11, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Men om Jorden är platt - hur fungerar då de olika tidszonerna och att det faktiskt är natt på vissa delar av den platta ytan men dag på andra..?
Solens strålar, om Du nu tror det är just solen som lyser och bestrålar jorden, borde väl träffa en platt yta med samma infallsvinkel över hela ytan samtidigt men framgår som en variabel när man reser runt i världen.
Kan Du som expert förklara..?
Behöver inte förklara det ogreppbara himlavalvet för att dra slutsatser om marken under mig. Marken är en fysisk ting och ljus på himlen är per definition ogreppbar. Kurva uppstår ej om jag ej har ett svar så undersök detta istället. Skaffa laser eller observera en fyr strax under 20 km bort så får du se vad som händer. Skulle du tycka det absurda adhoc-argumentet refraktion är en gångbar ursäkt så finns det ej nån poäng.

Du har blivit serverad en massa påståenden om himlen över dig men när du kontrollerar det hela kommer du märka att det ej går att verifiera någotsomhelst av vad de säger.
Citera
2025-07-11, 19:22
Medlem
Citat:
Behöver inte förklara det ogreppbara himlavalvet för att dra slutsatser om marken under mig. Marken är en fysisk ting och ljus på himlen är per definition ogreppbar. Kurva uppstår ej om jag ej har ett svar så undersök detta istället. Skaffa laser eller observera en fyr strax under 20 km bort så får du se vad som händer. Skulle du tycka det absurda adhoc-argumentet refraktion är en gångbar ursäkt så finns det ej nån poäng.

Du har blivit serverad en massa påståenden om himlen över dig men när du kontrollerar det hela kommer du märka att det ej går att verifiera någotsomhelst av vad de säger.
Luktar religion det här, för sunt förnuft och visuella observationer är inte din grej. Skit i laser, du förstår inte refraktion ändå. Ser du solen gå ned? Med samma storlek som den haft hela dagen? Det fungerar inte på en platt jord.
Citera
2025-07-11, 19:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Ok, jag nappar. Om det nu är så att jorden inte är rund, hur ser den då ut? Har du någon karta över jorden? Vi kan ju resa över hela jorden så det måste ju finnas en karta.
Ok, tvivlar på att du nappar.

Nope kartor är reifikationsfel och ett felslut, igen hade lyssnat om jag hittat avvik förens nu när folk ifrågasätter. Det är inte fritt att undersöka jorden. Antarktisfördrag, militära zoner, naturreservat etc att sätta sig i ett flygplan och flyga längs perimetern av t ex Afrika hade ej funkat. Jetplan brevid dig på minuter och tillslut nedskjuten.
Citera
2025-07-11, 19:30
Medlem
Citat:
Ok, tvivlar på att du nappar.

Nope kartor är reifikationsfel och ett felslut, igen hade lyssnat om jag hittat avvik förens nu när folk ifrågasätter. Det är inte fritt att undersöka jorden. Antarktisfördrag, militära zoner, naturreservat etc att sätta sig i ett flygplan och flyga längs perimetern av t ex Afrika hade ej funkat. Jetplan brevid dig på minuter och tillslut nedskjuten.
Även där ljuger du. Varför? Antarktisföredraget förstår du dig inte ens på. TFE visade (givetvis) att solen var uppe 24 timmar på det södra halvklotets sommar, och nu ser vi samma sak i Sverige. Det fungerar inte på en platt jord.
Citera
2025-07-11, 20:29
Medlem
Citat:
... Det är inte fritt att undersöka jorden. ...

Säger den förståndshandikappade som är inlåst i sitt madrasserade rum.

Människor har rest kors och tvärs över den här planeten i 500 år. Det kan du också göra när du blir utskriven.

Citat:
Nope kartor är reifikationsfel och ett felslut

Märklig inställning med tanke på att det faktisk går att kontrollera om kartor stämmer med verkligheten och att kartor inte handlar om sociala relationer eller något abstrakt. Vet du ens vad reifikationsfel betyder?

Och medans du sitter här och yrar så avgår typ tusen olika flygplan och det hittar, tack vare WGS84, fram varenda gång. När hörde vi senast talas om att ett flygplan inte hittade fram pga att kartor är "ett felslut"?

Citat:
... igen hade lyssnat om jag hittat avvik ...

Jag och många med mig hade lyssnat om du hade hittat avvikelser mellan WGS84 och verkligheten. Men nu är det ju så att du inte har hittat några avvikelser så det är ju en rent hypotetisk fråga.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-07-11 kl. 20:44.
Citera
2025-07-11, 20:33
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
...

Hur orienterar du dig, utan karta, i en geografi du inte varit på förut?
Att du troligen inte behöver någon karta för att hitta inne på din egen kammare förstår jag. Men världen är så mycket större än så.
Citera
2025-07-11, 20:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Säger den förståndshandikappade som är inlåst i sitt madrasserade rum.

Människor har rest kors och tvärs öven den här planeten i 500 år. Det kan du också göra när du blir utskriven.

Märklig inställning med tanke på att det faktisk går att kontrollera om kartor stämmer med verkligheten.

Driver du eller är du såhär fantastiskt efterbliven som du framstår?

Nej det är inte fritt fram att resa kors och tvärs över hela Jorden.

Var det förresten inte du som trodde på sagan om att något fån flugit non-stop runt ekvatorn på 80-talet? 😄

Och idioten matteusnorge påstod att det flygits Jorden runt över bägge polerna.

Det finns absolut ingen empirisk dokumentation överhuvudtaget på att Jorden skulle vara sfärformad så lägg ner dina lögner nu.
Citera
2025-07-11, 20:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Hahaha ...så fullständigt efterblivet experiment. Vad väger bollen i jämförelse med jorden?

Och vilken hastighet snurrar du bollen med? Korrekt är ett varv på 24h.

Ska du göra det någorlunda realistisk måste du befinna dig utan någon annan massa som påverkar vattnet, inklusive din egen, samt förstå att gravitationskraften imellan en boll på några hekto och nån deciliter vatten är extremt små.

Återigen, bäste herr idiot, lär dig om skala.

Oavsett hur snabbt bollen roterar så lämnar vattnet bollen enligt de empiriska praktiska experiment som är möjliga att göra.

Det betyder att globmodellen enbart existerar i hypotetiska sagor.

Att du är en lättlurad och godtrogen idiot som beaktar Jorden utifrån påhittade hypoteser framställer dig bara som en godtrogen nyttig idiot.
Citera
2025-07-11, 20:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Hur orienterar du dig, utan karta, i en geografi du inte varit på förut?
Att du troligen inte behöver någon karta för att hitta inne på din egen kammare förstår jag. Men världen är så mycket större än så.
Navigerar inte själv men kartor är ej bevis se t ex massa nya funna öar utanför Japan, professionella franska seglaren som blev FE pga den felaktiga WGS84 visade sig ha utdragna koordinater, WGS så "perfekt" att den ej används överallt. :lol Går också att tracka båtar söderut och se att det ej stämmer alls. Även analeman vid ekvatorn visar tydligt att globen är fel. Jag har ej nån karta, kartor är ett värdlöst icke-bevis som visar hur desperat situationen är för den döende globen.

En karta kan vara hur fin som helst men det skapar inte en magisk effekt som får kurva att uppstå när det redan är bevisat att denna kurva ej existerar.

"Det bästa bevis vi har"
Citera
2025-07-11, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Driver du eller är du såhär fantastiskt efterbliven som du framstår?

Nej det är inte fritt fram att resa kors och tvärs över hela Jorden.

Så du får inte segla till Australien för att kontrollera om du hittar dit? Spännande....

Jag åker dit om några månader. Om ni inte hör av mig så beror det på att jag for vilse och trillade ner över kanten.

Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det finns absolut ingen empirisk dokumentation överhuvudtaget på att Jorden skulle vara sfärformad så lägg ner dina lögner nu.

Hmmm...
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-07-11 kl. 20:50.
Citera
2025-07-11, 20:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Hahaha ...så fullständigt efterblivet experiment. Vad väger bollen i jämförelse med jorden?

Och vilken hastighet snurrar du bollen med? Korrekt är ett varv på 24h.

Ska du göra det någorlunda realistisk måste du befinna dig utan någon annan massa som påverkar vattnet, inklusive din egen, samt förstå att gravitationskraften imellan en boll på några hekto och nån deciliter vatten är extremt små.

Återigen, bäste herr idiot, lär dig om skala.

Oavsett hur snabbt bollen roterar så lämnar vattnet bollen enligt de empiriska praktiska experiment som är möjliga att göra.

Det betyder att globmodellen enbart existerar i hypotetiska sagor.

Men jag kan inte sluta att bli förundrad över lättlurade idioter som dig som köper en påhittad förklaringsmodell a la globmodellen som överhuvudtaget inte är baserat på empirisk fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in