2025-07-10, 17:02
Medlem
Hej era datorkunniga människor.
Jag har pengar över från utbetalda semesterdagar och tänkte uppgradera min dator, men innan jag ens gör de så måste jag få lite hjälp om vilka uppgraderingar jag ens kan göra.

Detta är mina specs atm:

CPU: AMD Ryzen 7 5800X 8-Core Processor, 4200 Mhz, 8 kärnor, 16 logiska processorer
Moderkort: ASUSTeK ROG STRIX B550-F GAMING
GPU: NVIDIA GeForce RTX 3070TI 8GB
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) Ryzen / 3600MHz / DDR4 / CL18 /

Rent spontant så känner jag väl att CPUn är väl flaskhalsen men vet ej tillräckligt mycket för att säga på rakt arm att det stämmer.

Tack på förhand
Citera
2025-07-10, 17:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Basedm
Jag har pengar över från utbetalda semesterdagar och tänkte uppgradera min dator, men innan jag ens gör de så måste jag få lite hjälp om vilka uppgraderingar jag ens kan göra.

Detta är mina specs atm:

CPU: AMD Ryzen 7 5800X 8-Core Processor, 4200 Mhz, 8 kärnor, 16 logiska processorer

Rent spontant så känner jag väl att CPUn är väl flaskhalsen men vet ej tillräckligt mycket för att säga på rakt arm att det stämmer.

Tack på förhand

Okey , alltså… du har i princip en helt kapabel gamingburk som du fått för dig att du måste "uppgradera" för att du har lite pengar över och inte vet vart du ska göra av dem? Cute 😊

För det första: nej, din 5800X är inte en flaskhals. Inte ens nära. Den hänger med utan problem i princip alla titlar idag, särskilt tillsammans med en 3070 Ti – om du inte sitter och försöker driva 240 Hz i CPU-bound e-sporttitlar på låg upplösning, vilket jag gissar att du inte gör. Så chill.

För det andra: DDR4 3600 CL18 är… fine. Inget wow, men det är stabilt och helt tillräckligt. Att pilla där ger dig typ 2 fps i skillnad. Kul att lägga pengar på om du hatar valuta för pengarna.

Så vad kan du egentligen uppgradera? Tja, antingen väntar du tills AM5-plattformen mognat lite och Ryzen 9000 eller liknande börjar göra rimlig skillnad – då kan du byta allt på riktigt. Eller så köper du en större SSD, en ny skärm, bättre kylning eller lägger pengarna på något som faktiskt gör skillnad i vardagen. Kanske ett ljudkort, bättre headset, eller till och med bara RGB som ser kul ut – du vet, nåt med faktisk impact, inte bara "jag tror jag har en flaskhals för att nån nämnde det i en YouTube-video".

Men ja, din burk är redan vass. Det du behöver är inte uppgraderingar – det är självkontroll.

😇

host host pajas
Citera
2025-07-10, 17:48
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Detta är mina specs atm:

Tack på förhand

Instämmer med inläggsföfattare #2, utifrån uppgivna specs så är allt mer än ok., förutom RAM. Så en eventuell uppgradering bör ske hos de ouppgivna detaljerna, och RAM.
Citera
2025-07-10, 17:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Du skriver ju inte vad det är för hårddisk vilket lär vara den största flaskhalsen. RAM är precis på gränsen för mig. Notera att många moderkort inte klarar att köra mer än en hårddisk samtidigt om du har den där snabbaste slotten aktiverad vad den nu heter (T2?) , d.v.s om du vill koppla in en SATA så kan du behöva köra alla hårddiskar på SATA.
Citera
2025-07-10, 19:48
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Spara dina pengar till AM6, ryktas om denna generation kommer att bli 50% snabbare än 9800x3d i spel.
Citera
2025-07-11, 19:26
Medlem
det är mycket tips men det är ingen som frågat vad du använder datorn till, och vad du vill få ut av en uppdatering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in