2025-07-11, 03:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TopDogg08
Vem är mannen?

https://yle.fi/a/7-10080828
Aziz Besha

https://files.catbox.moe/cm6pi8.pdf sida 897:

Du befann dig i Finland mellan den 5 juli – 12 augusti 2024. Vad var syftet med att åka
direkt från Colombia till Finland?

Ingen kommentar.
Citera
2025-10-19, 00:14
Medlem
Blivit någon hovrättsdom av detta ännu?
Citera
2025-10-19, 00:55
Medlem
Blev några domarna överklagade? Fattar inte hur influencern kunde bli frikänd!
Citera
2025-11-07, 11:03
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Dom i mål om 1,3 ton kokain och försök till mord m.m.):
Citat:
Hovrätten har idag meddelat dom i ett mål som rör bland annat ett beslag av drygt 1,3 ton kokain i Nynäshamn i april 2024.

Hovrätten frikänner nio personer som tingsrätten dömde för försök till synnerligen grovt narkotikabrott eller medhjälp därtill. Flera av dem var visserligen med när containern med kokain bröts upp, men enligt hovrätten är det inte tillräckligt bevisat att de visste eller misstänkte att det var narkotika som de skulle hämta.

Tillräcklig sådan bevisning finns emellertid för en person enligt hovrätten. Den personen döms för synnerligen grovt narkotikabrott till sju års fängelse.

En annan person döms till livstids fängelse. Personen döms inte bara för synnerligen grovt narkotikabrott avseende kokainet utan också, liksom i tingsrätten, för försök till mord för en skjutning i Malmö i augusti 2024 som utfördes av en 13-åring. Liksom tingsrätten dömer hovrätten personen även för involverande av 13-åringen i brottslighet. Till skillnad från tingsrätten dömer hovrätten personen även för grovt vapenbrott avseende den pistol som 13-åringen använde.

Liksom tingsrätten fastställer hovrätten att 13-åringen gjort sig skyldig till mordförsök.

En domare är delvis skiljaktig och vill döma flera av de frikända personerna och dessutom döma den livstidsdömde personen även för två stämplingar till mord.
Svea hovrätt, mål: B 11257-25
Citera
2025-11-07, 11:32
Medlem
upplysas avatar
Dom
Svea hovrätt
B 11257-25
https://files.catbox.moe/bmf6wy.pdf
Citera
2025-11-07, 13:00
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upplysa
Dom
Svea hovrätt
B 11257-25
https://files.catbox.moe/bmf6wy.pdf
Till startinlägget.

/Mod
Citera
2025-11-07, 13:44
Medlem
Dom var bara ute efter huvudmannen B”sha A”iz och resten var helt ointressanta för dom tror jag. Från 18 år till livstid. Ja så kan det gå ibland.

:E
:A
Citera
2025-11-07, 21:55
Medlem
Längesedan jag läste en sån här dålig dom. Vafasen håller hovrätten på med? Överklaga till HD lär det knappast bli heller?
Citera
2025-11-10, 22:33
Medlem
Håller med, domen måste vara bland dom sämsta jag läst.

Ett såhär stort mål, med ett livstidsstraff för försök till mord och synnerligen grovt nark måste vara EXTREMT ovanligt. Kan tyckas att hovrätten kan motivera varför Aziz försök till mord hör till dom allra allvarligast lite närmare. Livstid för försök till mord trodde jag var reserverat för väldigt brutala mordförsök kanske tom på flera personer.

I det här fallet överlever personen, får inte livshotande skador och inte bestående men vilket hovrätten själv säger talar i lindrande riktning, ändå landar man i livstid.

Även om det finns stöd i lag för livstid så måste det strida mot gällande praxis.

Citat:
Ursprungligen postat av flaschbackas
Längesedan jag läste en sån här dålig dom. Vafasen håller hovrätten på med? Överklaga till HD lär det knappast bli heller?
Senast redigerad av RodneyPrice 2025-11-10 kl. 22:38.
Citera
2025-11-10, 22:37
Medlem
Håller med, domen måste vara bland dom sämsta jag läst.

Ett såhär stort mål, med ett livstidsstraff för försök till mord och synnerligen grovt nark måste vara EXTREMT ovanligt. Kan tyckas att hovrätten kan motivera varför Aziz försök till mord hör till dom allra allvarligast lite närmare. Livstid för försök till mord trodde jag var reserverat för väldigt brutala mordförsök kanske tom på flera personer.

I det här fallet överlever personen, får inte livshotande skador och inte bestående men vilket hovrätten själv säger talar i lindrande riktning, ändå landar man i livstid.

Även om det finns stöd i lag för livstid så måste det strida mot gällande praxis.

Att dom inte döms för synnerligen grovt nark med likgiltighets uppsåt är också smått otroligt, det räcker egentligen att du förstår att det finns en risken för att det kan finnas narkotika i containern men ändå agerar för att dömas. Här frias utförarna som Aziz döms för att ha lett och organiserat.

Citat:
Senast redigerad av RodneyPrice 2025-11-10 kl. 22:43.
Citera
2025-11-10, 22:52
Medlem
Citat:

Det bör tilläggas att hovrätten inte var ense utan ett hovrättsråd ville döma dem. Så det blir lite mer begripligt än helt obegripligt när länkar till domarna försvinner om ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in