2025-07-08, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag har tittat på ungefär femton minuter av en av hans videor, och under de femton minuterna upptäckte jag vilseledande påståenden om IPCC och en av deras rapporter, och grovt vilseledande antydningar om själva problemformuleringen, som sammantaget inte kan beskrivas som annat än rena lögner. Det var i klimattråden jag redogjorde för hur Jönsson ljög i den videon, men jag har inte länk till det nu, för det har blivit så många inlägg där.

Är du väldigt insatt i IPCC rapportering?
Du vet att det är en politisk rapport va, som dessutom fritt tolkar vetenskapen för sin egen agenda.
Det här är känt sedan länge. Klimatkrisen är det effektivaste verktyg de har för att uppnå agenda 2030.
Citera
2025-07-08, 11:43
Medlem
Softails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Från länken i min TS:

"Är paret Bergström den huvudsakliga finansiären bakom Henrik Jönssons 100%?

Paret Bergströms är helt klart en viktig finansiär för talkshowen. Enligt bolagets årsredovisning hade det 2,3 miljoner i inkomster 2024. Om det är Bergströms gåva som redovisas under övriga rörelseintäkter stod den för 86 % av inkomsterna.

Henrik Jönssons talkshow 100% drivs alltså till stor del på skolpengar som borde använts till att ge eleverna på Internationella Engelska Skolan en bra utbildning. Nu går de istället till politisk propaganda."

Nej
"Hans och Barbara Bergström skänkte av sina egna pengar som de tjänat på försäljningen av friskolan."
Citera
2025-07-08, 11:47
Avslutad
Citat:

SVT bedriver tv-verksamhet i allmänhetens tjänst och förhåller sig politiskt opartiska. Annars hade de inte fått bedriva sin verksamhet.

Sitt inte och ljug din fula pajas

Citat:
Ursprungligen postat av Softail
Nej
"Hans och Barbara Bergström skänkte av sina egna pengar som de tjänat på försäljningen av friskolan."

Jahopp, så MarcoStar blåljög igen alltså. Vilken skräll.
Citera
2025-07-08, 11:47
Medlem
Softails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det är uppenbart att antalet visningar/prenumeranter är boostade med klickfarmar, så man ska ta de siffrorna med en skopa salt

Det är möjligt. Men säg att han har 50.000 personer som skänker 20:-/mån så är det fortfarande en miljon in per månad.
Citera
2025-07-08, 11:51
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
SVT bedriver tv-verksamhet i allmänhetens tjänst och förhåller sig politiskt opartiska. Annars hade de inte fått bedriva sin verksamhet.

Det här var dagens skämt.

SVT är ökända för gemene man att vara vänsterlutande och för att mörka fakta samt vilseleda landet i olika vänster- och islamistpositiva narrativ.
Citera
2025-07-08, 12:08
Medlem
Karlastars avatar
Jaha?

Alla svenskar som betalar skatt finansierar vänsterextrema SVT och SR som bedriver krig mot svensk höger och svenskar i största allmänhet.
Citera
2025-07-08, 12:15
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Henrik Jönsson är en högerliberal influencer på Youtube och anklagas ofta för att slarva med fakta, fulklippa videor och vinkla påståenden för att tjäna hans politiska agenda. Klassisk trollfabrik och desinformation alltså.

"Vem finansierar honom?" undrade Magdalena Andersson (S) i en DN-intervju för nåt år sen >> Hon fick ett raljant svar att finansieringen bestod av små swishar från Jönssons följare. Eftersom Sverige inte har någon gåvoskatt, behöver Jönsson inte skatta en krona för dessa "donationer." Nu framkommer det dock att alla swisharna inte är så små.

Hans och Barbara Bergström gav två miljoner till Henrik Jönssons talkshow >>

Friskolemiljardärerna Hans och Barbara Bergström är två av Jönssons följare som har visat sin uppskattning för Jönssons positiva inställning till marknadsskolan, genom att donera två miljoner kronor till honom.

Är det rätt att dina surt förvärvade skattepengar, som kunde ha använts för att höja kvalitén på Internationella Engelska skolans undervisning, istället går till politisk propaganda?
OT
Var friskolemiljardärerna Hans och Barbara Bergström gör av sina pengar är väl en sekundär fråga?
Primärt är väl frågan varför de blivit så in i helvete rika på privata skolor?
Var det sossarna med GP i spetsen som hjälpte dem med det?

OnT.
Det är väl naivt att tro att H Jönnson överlever på allmosor?
Det är klart att han är sponsrad som alla andra "påverkansmänniskor".
Alla på tuben pratar för sin egnen sjuka mor.
Jag kan dock tycka att det är bra att Jönsson rör om i åsiktsgrytan.
Citera
2025-07-08, 12:20
Medlem
Citat:

Friskolemiljardärerna Hans och Barbara Bergström är två av Jönssons följare som har visat sin uppskattning för Jönssons positiva inställning till marknadsskolan, genom att donera två miljoner kronor till honom.

Är det rätt att dina surt förvärvade skattepengar, som kunde ha använts för att höja kvalitén på Internationella Engelska skolans undervisning, istället går till politisk propaganda?

det är ju inte friskolan som gett pengarna till henrik, det är stiftelsen som h&b har, som donerat pengarna
Citera
2025-07-08, 12:24
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du tänker ju tyvärr med röven.

En skola som fungerar bra, där barnen får ut med bra betyg och har haft benskyddet skolgång, det är väl ändå målet?

Att vissa kan driva en privat skola billigare och i många fall bättre (jo, jag vet att motsatsen finns oxå) än de kommunala skolorna är väl inget annat än bra, eller?

Glädjebetyg ska inte finansieras med skattemedel. Betyg är inte längre ett särskilt tillförlitligt mått på en fungerande skola.
Citera
2025-07-08, 12:32
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luohan
Är du väldigt insatt i IPCC rapportering?
Du vet att det är en politisk rapport va, som dessutom fritt tolkar vetenskapen för sin egen agenda.
Det här är känt sedan länge. Klimatkrisen är det effektivaste verktyg de har för att uppnå agenda 2030.

Jo, goddag yxskaft vännen. Det är liksom IPCCs uttalade syfte att påverka politiken enligt vad forskningen visar. Men nej, det om att "fritt tolka vetenskapen enligt egen agenda" är bara något du har drömt ihop.
Citera
2025-07-08, 12:36
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softail
Det är möjligt. Men säg att han har 50.000 personer som skänker 20:-/mån så är det fortfarande en miljon in per månad.

Ja, eller säg att han har 100 000 personer som skänker 1 000 000 var per månad, eller 1 000 000 personer som skänker -999 kronor per månad (då blir han ju ruinerad!). Det kan vara kul att spekulera, men det är samtidigt lite meningslöst när man faktiskt inte har något att basera sina gissningar på. Vi vet inte hur stor andel som är fejk-prenumeranter eller fejk-visningar, bara att han med stor sannolikhet har sådana, detta då såna är lätta att skaffa, och då det är viktigt för hans syfte att framställa sig som ett slags gräsrots-opinionsbildare att ha många visningar, då det skänker en upplevd legitimitet med 100 000 visningar istället för typ 253 visningar (edit: och så klart att han uppenbarligen saknar skrupler gällande att vilseleda.)
Citera
2025-07-08, 12:41
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Jag tycker att skolpengar ska gå till skolan. Varför gör inte du det?

Jag tycker att skattepengar (som skolpeng är) ska användas effektivt och ansvarsfullt. Så för mig är detta lika rätt eller fel som när S styr pengar via SIDA till olika demokrati projekt eller när politiker beslutar om "stöd" till sin egen verksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in