2016-08-05, 18:28
Medlem
TomThumbs avatar
Hej allesammans! Nu har lite mer än ett år gått sedan starten på detta projekt, det är många år kvar men tänkte ge er en liten uppdatering iallfall..

Har sparat månadsvis i de två fonderna jag valde förra året och har just nu köpt för 42500kr i varje fond.. Har under årets turbulens som mest legat minus 7000kr och just nu är jag plus runt 3000kr.

Jag vet att det är helt ointressant vad fonderna presterat på ett ynka år men har själv svårt att logga in någon gång i veckan och kika.

Har också sålt lägenheten jag bodde i med god vinst och använde hela vinsten (ca:450000kr) till kontantinsatsen på ett hus. Så numer bor jag i ett hus och har ungefär samma levnadskonstnad som jag hade tidigare, om inte mindre..

Har även sparat en hel del pengar utanför börsen,och ärligt talat så är det större delen av de sparade pengarna.. Detta är dels på grund av att jag är feg och dels för att jag inbillade mig att jag tänkte köpa massa saker för dom pengarna.. Så var inte fallet..

Min andra lägenhet som för tillfället är under uthyrning har jag fått värderad till 500000kr men väljer att ha kvar den. Huset vi köpt ligger lite utanför staden och det kan vara skönt med en övernattningslägenhet i framtiden.

Så läget just nu är:

Sparande:

Aktiefonder: 87.949kr
Sparkonto: 210.000kr

Övringa tillgångar:

Lägenhet: 400.000kr (efter eventuell försäljning, skatt och mäklararvode.)

Skulder:

Bolån: 1.180.000kr (delas hälften/hälften med min sambo)

Är uppriktigt less på mig själv att jag fegat med fondsparandet och istället sparat större delen av pengarna på vanligt sparkonto.. Ska försöka ta mig mod och köpa aktier för iallafall hälften av sparkontot.
Citera
2016-08-06, 16:53
Medlem
jack.danielss avatar
Bytte PPM fonder i början på året, tog hälften i skandia time global och andra hälften i SEB ryssland. Bägge ligger plus 15-20% :-)

Har via avanza satsat runt 3-400 tusen i olika fonder och aktier, häromdagen funderade jag på vad man skall göra vid en "major crises" alltså typ att ryssland smyger sig in i baltikum och europa går i taket! Eller tom att det blir ett begränsat krig i europa! Hemska tanke.... Allt vad som rör ekonomi och aktier lär ju gå i botten vid ett sådant scenario. Vad händer med "säkra" räntefonder om allt kapital flyttas över dit? Hur säkert är det att trycka in pengarna på banken? Sorry för OT
Citera
2025-07-04, 00:02
Medlem
TomThumbs avatar
Hittade denna gamla tråd.

Nu är jag uppe i ca 3 miljoner kronor och ca 1 miljoner av dessa är bara avkastning.

MVH
Citera
2025-07-04, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomThumb
Hittade denna gamla tråd.

Nu är jag uppe i ca 3 miljoner kronor och ca 1 miljoner av dessa är bara avkastning.

MVH
Grattis!
Citera
2025-07-04, 10:58
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt
/Moderator
Citera
2025-07-04, 14:17
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Bytte PPM fonder i början på året, tog hälften i skandia time global och andra hälften i SEB ryssland. Bägge ligger plus 15-20% :-)

Har via avanza satsat runt 3-400 tusen i olika fonder och aktier, häromdagen funderade jag på vad man skall göra vid en "major crises" alltså typ att ryssland smyger sig in i baltikum och europa går i taket! Eller tom att det blir ett begränsat krig i europa! Hemska tanke.... Allt vad som rör ekonomi och aktier lär ju gå i botten vid ett sådant scenario. Vad händer med "säkra" räntefonder om allt kapital flyttas över dit? Hur säkert är det att trycka in pengarna på banken? Sorry för OT

Jag hoppas du hann byta ut fonden innan den stängde.
Citera
2025-07-04, 14:18
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Godkväll kära flashbackare. Jag vill bygga en pengamaskin.
Jag är relativt ung och tror att jag har det som krävs för att på lång sikt skapa en väloljad pengamaskin.

Jag kanske har helt fel men brukar inte pengamaskin avse utdelningar?
Citera
2025-07-04, 16:05
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Jag hoppas du hann byta ut fonden innan den stängde.
Jodå, i god tid! Vill minnas att jag bytte den efter en 50% uppgång! Det är så jag vill minnas det
Citera
2025-07-04, 19:09
Medlem
TomThumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Jag kanske har helt fel men brukar inte pengamaskin avse utdelningar?

Ja, så kan man ju se det men du kan lika gärna börja sälja av 5% per år när du väl vill börja skörda frukterna då totalavkastningen är densamma.

Får drygt 40.000kr i utdelning i år av 4 olika ETF:er jag äger.
Citera
2025-07-04, 19:11
Medlem
TomThumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Citera mig igen om några år då, lovar du? Sånt här är intressant.

Hej! Hoppas du läser detta!
Citera
2025-07-04, 23:37
Medlem
Optioner är överlägsna. potential för extrem avkastning.

Indexfonder? Inte rätt läge just nu. En stor nedgång väntar strax.
Citera
2025-07-05, 14:14
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ja, så kan man ju se det men du kan lika gärna börja sälja av 5% per år när du väl vill börja skörda frukterna då totalavkastningen är densamma.
Förvånansvärt många inser inte detta, kul att du inte är dum i huvudet. Troligtvis därför din pengamaskin verkar tuffa på fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in