Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-06-25, 17:52
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Här efter Norrlandskusten har det inte varit något shortsväder på ett tag.
Och något bad är inte att tänka på.
Det är som att sommaren aldrig riktigt vill börja, det är försommarväder hela tiden.
Det låter ju inget vidare där på norrlandskusten. Men vi har ju fortfarande juli och augusti kvar så kanske blir det bättre sen. Juli och Augusti brukar dock vara blötare än juni. Men samtidigt brukar juli vara varmare än juni. Antalet soltimmar under resp. månad varierar såklart beroende på vart man befinner sig men tar men ett genomsnittligt värde är det juni som tydligen brukar ha flest soltimmar:
https://www.smhi.se/blogg/blogg/2024-05-17-vilken-manad-ar-arets-soligaste

Men ovan kan såklart skilja sig från år till år. För några år sen hade vi ju värmebölja i juni och mkt pissigare väder resten av sommaren. Svårt säga hur resten av sommaren blir. Ger inte mkt för långtidsprognoser, tycker inte det brukar stämma så bra alltid.
Citera
2025-06-25, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Tack för förklaringen. Så lågtryck bredvid högtryck ger vind, jag fattar det. Tryckskillnad. Men det har ju varit så i det närmaste hela våren och hela juni? 11-14.9 m/s just nu och de dagar vi haft under 10 i byvind kan räknas på ena handens fingrar. Har det varit ovanligt många lågtryck? Är det tillfälligheter eller måste vi vänja oss vid att det blåser så här mycket?

Det är svårt att säga. Men om det har blåst mer än normalt så måste tryckskillnaderna över Sverige ha varit större än normalt. Detta är troligtvis en tillfällighet och brukar jämna ut sig i det långa loppet.

Enligt statistik från smhi var det inte blåsigare än normalt varken i mars eller april. Däremot var maj blåsigare än normalt, bland annat i Stockholmstrakten. Och gissningsvis kommer sammanfattningen över juni månad visa att den också har varit blåsigare än normalt på flera håll.
Citera
2025-06-25, 18:05
Medlem
Det är ju ganska klassiskt svenskt sommarväder som vi har nu. Lågtryck från Atlanten varvas med högtrycksryggar som tar sig in från sydväst. Några dagar med fint och soligt väder följt av några dagar med svalt och ostadigt väder.

Nästa lågtryck tar sig in nu till helgen men sedan kommer vädret att stabiliseras i början på nästa vecka och det kan bli några varma dagar.
Citera
2025-06-25, 18:12
Medlem
Citat:
Nej är nog bara inse att det blev en regnsommar.
Ser ut att vara skurar mest varje dag framöver, även dom dagar det är sol i prognosen så visar dom några mm regn som troligen blir störtskurar, som idag.

Ja, så är det. Under en bra sommar så är det de dåliga dagarna som består av ostadigare väder med sol blandat med skurar, men under en kuksommar så är det de "bra" dagarna som ser ut så!
Citera
2025-06-25, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Suck.
Vi kan ta Oskarshamn som exempel:

https://www.smhi.se/vader/prognoser-och-varningar/vaderprognos/q/Oskarshamn/2686162

Vad står det på tisdag och onsdag nästa vecka?
Skärmdump på södra Sverige:

https://ibb.co/TDqbmQH3

Grattis! Du har hittat EN dag på EN ort i Sverige där det KANSKE blir varmt väder!
Citera
2025-06-25, 18:37
Citat:
Ursprungligen postat av A-Good-Man
Det låter ju inget vidare där på norrlandskusten. Men vi har ju fortfarande juli och augusti kvar så kanske blir det bättre sen. Juli och Augusti brukar dock vara blötare än juni. Men samtidigt brukar juli vara varmare än juni. Antalet soltimmar under resp. månad varierar såklart beroende på vart man befinner sig men tar men ett genomsnittligt värde är det juni som tydligen brukar ha flest soltimmar:
https://www.smhi.se/blogg/blogg/2024-05-17-vilken-manad-ar-arets-soligaste

Men ovan kan såklart skilja sig från år till år. För några år sen hade vi ju värmebölja i juni och mkt pissigare väder resten av sommaren. Svårt säga hur resten av sommaren blir. Ger inte mkt för långtidsprognoser, tycker inte det brukar stämma så bra alltid.

Man kan på sin höjd lita på 2 veckors prognoser, och just nu är dom inte så positiva om man bor från Sundsvall till Umeå. För några dagar sedan visades ca 20 grader, nu runt 16-18 och kallare vissa dagar.
Fram till 8e Juli så är det ingen värme på gång efter Norrlandskusten.
Halva sommaren har gått och man har inte kunnat få en enda solbränna
Nej jag räknar Augusti som en ren höstmånad numera, någonting hände med klimatet efter 2018.
Citera
2025-06-25, 19:49
Medlem
Citat:
Hur kan det vara perfekt när det blåser storm så fort solen skiner och regnar dom övriga dagarna ?
Aldrig frusit så mycket som dom sista 2 dagarna och i midsommarhelgen.
Man har ju liksom inte vinterkläderna på sig nu. även fast det känns som det skulle behövas.
Det var skönare väder i Mars och April när det var +8 grader och sol.

Skrev ju det att blåsten kunde man ju skippat men tycker det i övrigt är perfekt. Midsommarhelgen var svettig som fan. Varmaste dagarna på länge. Men kallt är det inte i övrigt. Har shorts och t shirt och möjligen luvtröja de dagar det regnar. Är runt 18 där jag bor idag och det är svettigt trots shorts. Men sett vissa som verkar tro det är minusgrader med mössa och vantar. Vad gör dessa människor när det faktiskt är minusgrader?

Är fan rädd varje år för att drt ska bli som 2018. Det var riktigt fruktansvärt hemskt! Hoppas aldrig mer det blir en sån sommar. Som tur var så jobbade jag i en frys då så jag höll mig där inne större delen av arbetstiden.
Senast redigerad av belovedillusion 2025-06-25 kl. 19:52.
Citera
2025-06-25, 19:58
Medlem
Jag frös mer inatt än jag gjort på hela vintern. Frös halvt ihjäl mig dagtid måndag tom idag.

Däremot är det supermysigt och bra med dessa störtskurar oavbrutet den här veckan. Härligt! Lite jobbigt med blåsten och den plötsliga kylan emellanåt. Men man får väl tänka till lite så man har don efter fason på klädfronten, vet jag skulle gnälla betydligt mer om det blir en sommar som 2018.
Midsommar var ungefär max värme för mig att vara en fungerande varelse.
Härligt att få gnälla lite
Citera
2025-06-25, 20:12
Citat:
Ursprungligen postat av belovedillusion
Skrev ju det att blåsten kunde man ju skippat men tycker det i övrigt är perfekt. Midsommarhelgen var svettig som fan. Varmaste dagarna på länge. Men kallt är det inte i övrigt. Har shorts och t shirt och möjligen luvtröja de dagar det regnar. Är runt 18 där jag bor idag och det är svettigt trots shorts. Men sett vissa som verkar tro det är minusgrader med mössa och vantar. Vad gör dessa människor när det faktiskt är minusgrader?

Är fan rädd varje år för att drt ska bli som 2018. Det var riktigt fruktansvärt hemskt! Hoppas aldrig mer det blir en sån sommar. Som tur var så jobbade jag i en frys då så jag höll mig där inne större delen av arbetstiden.

Norr om Dalälven var det inte varmt under midsommar men södra Sverige var det bra tydligen.
Och nu går man med tunnaste höstjackan på dagtid, 16-17 grader och regn om vartannat.
Såg bilder från fjällen där det inte var mer än 6-7 grader.
Citera
2025-06-25, 20:25
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Jag frös mer inatt än jag gjort på hela vintern. Frös halvt ihjäl mig dagtid måndag tom idag.

Däremot är det supermysigt och bra med dessa störtskurar oavbrutet den här veckan. Härligt! Lite jobbigt med blåsten och den plötsliga kylan emellanåt. Men man får väl tänka till lite så man har don efter fason på klädfronten, vet jag skulle gnälla betydligt mer om det blir en sommar som 2018.
Midsommar var ungefär max värme för mig att vara en fungerande varelse.
Härligt att få gnälla lite

Har värmen igång i fritidshuset vid kusten, lär vara så Juni ut.
Citera
2025-06-26, 06:43
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Grattis! Du har hittat EN dag på EN ort i Sverige där det KANSKE blir varmt väder!

Alltså, vad är det för fel på dig? Ärligt talat.

Du skriver att det inte ska bli 25 någonstans i Sverige nästa vecka. Jag visar dig ETT exempel med en länk, samt skickar en skärmdump som visar över 25 på flertalet orter.
Du menar jag skulle postat länkar till varje ort med 25° eller?
Är du så efterbliven så att du inte fattar hur man navigerar SMHI's sida?
Jag tror inte det.
Du VILL tjafsa helt enkelt. Oavsett om man motbevisar dig.
Du sitter hela riden och gnäller på att det är kallt, skyfall, storm, och kuksommar. Men när det väl ska bli varmt ett par dagar så låtsas du som att du inte kan hitta det i någon prognos bara för att du ska kunna fortsätta tjafsa vidare om din jävla kyla.

Nu skiter jag i dig, du har visat gång på gång att du inte vill ha en ens i närheten seriös diskussion.
Citera
2025-06-26, 07:05
Medlem
Fangfaces avatar
Ser ut att bli fint väder hela nästa vecka i sydöstra delen, blir säkert över 30 någonstans. Prognosen visar en rejäl temperatursänkning nästa fredag, men detta kommer skjutas framåt i vanlig ordning. Blir några svettiga nätter med dålig sömn framöver...
I norr ser det inte lika ljust ut dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in