2025-06-25, 12:54
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Pentagon vs. en notorisk lögnare, det var svårt. Jag lämnar den utmaningen till dig.

Självfallet kommer du komma tillbaka och göra avbön när det blir uppenbart och USA fortsätter bombningar och krigföring. Eller hur? Du är väl en man som kan stå för vad du påstår?

Det är Trump som påstår detta. Inte jag.
Citera
2025-06-25, 12:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
https://www.theguardian.com/world/2025/jun/24/iran-strikes-nuclear-sites-report
USAs egna uppgifter, bombningen gav kass utdelning.
Nej, det är en rapport från en anställd på den militära underrättelsetjänsten. Hur skall den personen veta det från ett skrivbord i Washington?
Citera
2025-06-25, 12:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Japp, den som äger narrativet avgör ju vad som är sant eller falskt.

Det skulle jag inte hålla med om. Vad som är sant och falskt går inte att ändra på bara för att man vill det. Däremot kan man få folk att TRO att något är sant när det egentligen är falskt. Men det är en annan femma.
Citera
2025-06-25, 12:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det var bara PR-tal…

Så han hade ingen aning alltså?
Citera
2025-06-25, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det skulle jag inte hålla med om. Vad som är sant och falskt går inte att ändra på bara för att man vill det. Däremot kan man få folk att TRO att något är sant när det egentligen är falskt. Men det är en annan femma.
Narrativet kan påverka hur vi uppfattar och tolkar sanningen. Det handlar om makten i kommunikationen och hur information presenteras. Även om något är objektivt falskt, kan det bli svårt att se det för vad det är om tillräckligt många tror på det.
Citera
2025-06-25, 13:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Narrativet kan påverka hur vi uppfattar och tolkar sanningen. Det handlar om makten i kommunikationen och hur information presenteras. Även om något är objektivt falskt, kan det bli svårt att se det för vad det är om tillräckligt många tror på det.

Nu blir jag lite filosofisk här men hur folk uppfattar någonting påverkar inte vad som är sant och falskt. Även om alla på jorden tror att jorden är platt så är det fortfarande ett falskt påstående.
Citera
2025-06-25, 13:39
Medlem
Citat:
Nu blir jag lite filosofisk här men hur folk uppfattar någonting påverkar inte vad som är sant och falskt. Även om alla på jorden tror att jorden är platt så är det fortfarande ett falskt påstående.
Trots att jorden är vetenskapligt bevisad som rund, kan en starkt förankrad tro på en platt jord få många att ifrågasätta vetenskapliga fakta. Detta beror på att falska narrativ kan påverka hur vi uppfattar och tolkar verkligheten.
Citera
2025-06-25, 13:51
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Trots att jorden är vetenskapligt bevisad som rund, kan en starkt förankrad tro på en platt jord få många att ifrågasätta vetenskapliga fakta. Detta beror på att falska narrativ kan påverka hur vi uppfattar och tolkar verkligheten.

Det stämmer!
Citera
2025-06-25, 14:25
Medlem
Citat:

Sant, men i detta fallet är ämnet platt för Trump och ett avslutat kapitel, han vill inte att konflikten eskalerar.
Och påståendet är runt, dvs någon vill detta ska rulla vidare med ytterligare attacker mot Iran.
Så tolkar jag det.

Alternativt 2, så har det troligen aldrig funnits kärnvapen anläggningar. Därav resultatet.
Citera
2025-06-25, 14:31
Medlem
MasterTJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
Sant, men i detta fallet är ämnet platt för Trump och ett avslutat kapitel, han vill inte att konflikten eskalerar.
Och påståendet är runt, dvs någon vill detta ska rulla vidare med ytterligare attacker mot Iran.
Så tolkar jag det.

Alternativt 2, så har det troligen aldrig funnits kärnvapen anläggningar. Därav resultatet.

3: Jorden är platt - bomba!
Så tolkar jag det.
Citera
2025-06-25, 14:33
Medlem
MasterTJs avatar
Citat:
Så han hade ingen aning alltså?

Enkom filosofiskt.
Citera
2025-06-25, 14:37
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej, det är en rapport från en anställd på den militära underrättelsetjänsten. Hur skall den personen veta det från ett skrivbord i Washington?

Ja alltså underrättelsearbetet sker inte bara från skrivbordet, det fattar du väl? Man har källor på marken, radioavlyssning, osv. Sedan sammanställs informationen som samlas in av skrivbordsfolk.

Trump och Hegseth gick så gott som omedelbart efter anfallet ut och sa att man hade lyckats utplåna Irans anläggningar. Det var så lite tid mellan anfallet och uttalandet att ingen seriös uppgiftsinsamling kan ha hunnit ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in