2025-06-24, 14:34
Medlem
Menethils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemSkaManTroPa
1. Det är väl medelantalet som ska anges, så har *l*v** t.ex. varit anställd på 50% ska det väl stå 2,5, är dock inte 100% säker. Vi får väl se vad som står i årsredovisningen för 2024. Om du vill fördjupa dig i ämnet, kolla denna länk till Bokföringsnämnden:
https://www.bfn.se/wp-content/uploads/2020/06/vl-2006-11-gransvarden.pdf

2. Jag har fått uppfattningen av att hon är anställd, om jag inte minns fel så har väl det skrivits om detta i tråden, är dock osäker på anställningsgraden.
a) Undrar om Jocke & Jonna AB betalar för den tid som *l*v** arbetar som barnflicka, för då ska ju paret Lundell förmånsbeskattas...
b) Betalar Jocke & Jonna AB för *l*v**s resekostnader eller står hon för kostnaderna själv. Är hon anställd som assistent så ska hon ju arbeta minst 6 timmar om dagen, om inte så ska hon förmånsbeskattas för dessa resor. Finns det egentligen något skäl till att "assistenten" ska vara med på semesterresorna för planeringen av alla resor är troligtvis redan gjord hemma i Sverige.
c) Samma sak med paret Lundell, drar de av sina semesterresor på företaget så ska de ha arbetat minst 6 timmar om dagen. Ett exempel är Mallorca, 2 veckor = 60 timmars arbetstid. Resultatet blev ca 2 timmars vlogg, då ska man tänka på att redigeringen inte görs av paret själva utan av medföljande kameraman. Återigen förmånsbeskattning...

3. Nej, hon behöver inte ha eget företag för att kunna fakturera, om hon har fakturerat Jocke & Jonna AB överhuvudtaget. Däremot ska hon självklart redovisa inkomsterna/intäkterna till Skatteverket.
Man kan använda sig av ett s.k. egenanställningsföretag. Denna typ av företag sköter administrationen, skatter, sociala avgifter, momsredovisning och utbetalning av lön.

Tillägg: Chrippa hade t.ex. kunnat använda sig av ett s.k. egenanställningsföretag. Då hade Ninetone kunnat betala ut hans inkomster från YouTube den vägen och inte krångla med utbetalningar via Jocke & Jonna AB.
1. Gäller det även timanställda? Men är Olivia, oliver och Rasmus anställda på timme måste de fakturera j&j för timmarna dem jobbat, och det borde synas på deras deklaration.
2a, det hade jag inte ens tänkt på. Tror inte de förmånsbeskattar för barnvakten som betalas av företaget.
2b, det har varit upp för diskussion tidigare, antingen är Olivia med på resor för att hjälpa till med barnen, vilket man ser att hon gör i deras videos, och då ska Jocke och Jonna förmånsbeskatta för det antar jag, eller så jobbar hon med annat och då borde hon betala sina egna resekostnader, vilket hon inte gör.
2c, känns verkligen inte som om Jocke och Jonna gör rätt för sig. Flera år har de fått restskatt av Skatteverket, dem borde verkligen anställa någon som kan företag som kan se till att allt sköts lagligt och korrekt. Men Jocke och Jonna kanske inte vill det.

3. Okej, ja inkomsten ska ju oavsett synas på deklarationen till skatteverket.
Citera
2025-06-24, 14:40
Medlem
Crabby88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenisse14
Men pratar du om Lundell huset nu? för där bor dom ju inte, jag pratade om lägenheten.
Gästerna kanske spelar på pianot vad vet jag.

Men jag gillar att få inspiration från andra, Mauri tex gjorde en resa som var intresset finns andra youtubers som också reser och ger inspiration.

Nä, jag pratar om deras boende. Samt om pianot i huset. Du vet det huset som.dom tänkte bo i. Men ett blev inte ekonomiskt hållbart.
Citera
2025-06-24, 14:43
Medlem
Menethils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemSkaManTroPa
Då känns det som att Joakim tänkte hjälpa Chrippa att undanhålla pengarna från Kronofogden, kanske har skett såna här typer av transaktioner tidigare.

Har för mig att någon nämnde att Joakim sagt i en podd att han skulle på förhör, Joakim skulle ha trott att förhöret handlade om en överföring från Chrippas pappa. Om jag förstod det hela rätt så skulle överföringen gällan en resa som Joakim (läs Jocke & Jonna AB) hade betalat åt Chrippa.
Det underliga är varför Joakim i så fall skulle få betalt till sitt eget konto om resan betalades av Jocke & Jonna AB, den lagliga vägen hade ju varit att Chrippas pappa hade betalat till Jocke & Jonna AB...
Hjälpa och hjälpa.
Chrippa hade ingen löneutmätning, och Jocke hade ingen laglig skyldighet att kolla med skatteverket och KF innan han betalade pengarna till chrippa.
Sedan kan man diskutera det moraliska i det.

Jag tror absolut Jocke gett Chrippa tips tidigare om hur han ska kunna fuska med sin ekonomi. Fanns kanske en anledning att eko kontaktade Jocke med frågor tidigt i utredningen innan Chrippa kontaktades. Troligen hade de hittat misstänkta överföringar. Jocke berättade ju sen för Chrippa och försökte få chrippa att dra till Dubai

Det är mycket som inte går ihop av det Jocke säger. Men det kan ju också vara pga bristande ordförståelse, han kallade ju tex sig själv "säkerhetsperson" vid övervakat umgänge, och sen kom det fram att det var Julia och inte soc som krävde att chrippa inte fick träffa dottern själv.
Citera
2025-06-24, 14:45
Medlem
GreenBatterys avatar
…och med tanke på att de haft bolag ett bra tag kan det vara nödvändigt att göra en ordentlig genomlysning.
Tror att Danjal har hjälpt de tidigare och det skulle jag inte ta för en garanti att allt gått rätt till.

Att hävda att man inte visste om regler är aldrig ett bra försvar heller.
(i det här fallet vet jag inte om de sagt det, skriver det bara rent allmänt)
Citera
2025-06-24, 14:45
Medlem
Menethils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabby88
Nä, jag pratar om deras boende. Samt om pianot i huset. Du vet det huset som.dom tänkte bo i. Men ett blev inte ekonomiskt hållbart.
Det var ekonomisk hållbart, tills skatteverket påpekade att det var olagligt. När man behövde följa lagen, då var det inte ekonomiskt hållbart längre
Citera
2025-06-24, 14:46
Medlem
Menethils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBattery
…och med tanke på att de haft bolag ett bra tag kan det vara nödvändigt att göra en ordentlig genomlysning.
Tror att Danjal har hjälpt de tidigare och det skulle jag inte ta för en garanti att allt gått rätt till.

Jocke och Jonna borde bara anställa någon som verkligen kan företag, som kan se till att allt sköts 100% lagligt, men det vill de nog inte
Senast redigerad av Menethil 2025-06-24 kl. 14:53.
Citera
2025-06-24, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabby88

Jag tycker huset är fint men kanske mysigare i lägenheten.
Citera
2025-06-24, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Du avkräver bevis som skall hålla i rätten?
Vet du ens vart du befinner dig? Du är på Flashback, och kan inte kräva några bevis som håller i rätten
Om Jocke skulle behöva bevis, i vilket mål det nu skulle kunna gälla, så får väl han fixa fram det själv. Dock skulle han behöva lära sig att man inte kan kreera bevis som är anpassade efter hans egna önskemål. Han har ju redan fått till sig att bevis och underlag för påståenden granskas, och fejk sållas bort, men kan ge bakslag

Fast bevis finns ju redan.
Citera
2025-06-24, 15:05
Medlem
GreenBatterys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menethil
Jocke och Jonna borde bara anställa någon som verkligen kan företag, som kan se till att allt sköts 100% lagligt, men det vill de nog inte
Ja, konstigt att det inte gjorts tidigare men jag antar att det du skrev tidigare är en anledning:
Citat:
Ursprungligen postat av Menethil
Det var ekonomisk hållbart, tills skatteverket påpekade att det var olagligt. När man behövde följa lagen, då var det inte ekonomiskt hållbart längre
Det är alltid kul att ha mer pengar och att låta företaget betala.
Citera
2025-06-24, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Du avkräver bevis som skall hålla i rätten?
Vet du ens vart du befinner dig? Du är på Flashback, och kan inte kräva några bevis som håller i rätten
Om Jocke skulle behöva bevis, i vilket mål det nu skulle kunna gälla, så får väl han fixa fram det själv. Dock skulle han behöva lära sig att man inte kan kreera bevis som är anpassade efter hans egna önskemål. Han har ju redan fått till sig att bevis och underlag för påståenden granskas, och fejk sållas bort, men kan ge bakslag

Ursäkta mig men det avkrävs bevis av tex dig som ska vara vattentäta när någon inte går på din linje.
Kul att du skrattar men det bevisar bara på att du inte är helt med.
Du är en av de mest hittar på.

Om du talar om något rättsligt dvs på riktigt så är det väl bevis som gäller. Eller hur?
Men flera avkrävs på bevis som ska hålla i rätten trots att vi är på flashback.
Men det gäller ju olika beroende vad man tycker, tydligen.

Vad menar du med det jag fetade?
Citera
2025-06-24, 15:29
Medlem
Menethils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenisse14
Fast bevis finns ju redan.
Bevis för vad?
Citera
2025-06-24, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBattery

Skulle inte skada (det som jag fetade), förra gången rörde det sig om 5-6 miljoner på åren 2019-2020 + det Jocke och Jonna upptaxerades med (skattetillägg etc), på endast 2 år!!!

Troligtvis flyttade Joakim och Jonna i samband med Skatteverkets genomgång av företagets bokföring/ekonomi, fast det hette förstås något annat när paret berättade varför de flyttade.
Paret "flyttade" september 2022 och informationen om skattesmällen kom ut i media i slutet av mars 2023, det finns dock flera indikationer i vloggarna på att paret bodde i företagets fastighet även efter "flytten".

Det är ganska troligt att paret fortsatte bokföra privata inköp även under 2021-2022, det skulle innebära en ytterligare stor skattesmäll, både för företaget och för paret privat.

Sen är ju frågan om de sköter sig idag, förmånsbeskattas de t.ex. för utnyttjande av företagets fastighet (privat användning och ej vloggar), de två bilarna, parets s.k. semesterresor, ev. betalning för barnflicka osv. osv.
Finns nog en hel del pengar att hämta om Skatteverket gör en ytterligare genomgång.

Det en del människor inte förstår är att Joakim och Jonna skattefuskar. Genom att låta företaget betala privata saker så drar de först av den ingående momsen dvs. mindre moms betalas in till Skatteverket. Sen så minskar också företagets vinst och därmed minskas också vinstskatten.
Genom att inte förmånbeskattas fuskas det både med inkomstskatt och arbetsgivaravgifter.

Är ganska övertygad om att paret Lundell vet precis vad de håller på med, för är de så pantade att de inte kan kolla upp vilka lagar/regler som gäller, så kanske de ska anställa någon som vet eller inte ha företag överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in