2025-06-23, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Ta en lättöl istället, det räcker väl om du vill ta en öl för sällskaps skull. Du slipper bli trött och kan lämna PEth-prov igen utan problem.
Kommer ta det lugnt när jag inte druckit på länge, varav jag konverterar, vet att polare gillar o bjuda, vet vart gränsen brukar ligga annars, lättas när man vet vad det motsvarar i vanlig 40% ifall det kommer in en whiskey.

Men har hemma någon alkoholfri öl, ska söka upp fler alternativ, bra spä ut så man hamnar på en låg nivå, vet öl brukar stiga ganska snabbt när man inte druckit.

Samt få ut lite Peth värde dagen efter när man sammanställt hur kvällen gick.
2025-06-23, 18:26
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Kommer ta det lugnt när jag inte druckit på länge, varav jag konverterar, vet att polare gillar o bjuda, vet vart gränsen brukar ligga annars, lättas när man vet vad det motsvarar i vanlig 40% ifall det kommer in en whiskey.

Men har hemma någon alkoholfri öl, ska söka upp fler alternativ, bra spä ut så man hamnar på en låg nivå, vet öl brukar stiga ganska snabbt när man inte druckit.

Samt få ut lite Peth värde dagen efter när man sammanställt hur kvällen gick.

Om din polare gillar och bjuda så prata med polaren direkt och säg att du har valt att dra ner på alkoholen, att du gärna tar lättöl men inget starkare. Är han en riktigt bra polare respekterar han detta. Mycket bättre än att du tvingas spela med för att du vet vad som brukar ske om du inte bromsar.
2025-06-23, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Det finns fortfaranande ingen vetenskaplig information som stödjer din tes om att PEth-värden speglar skadan på personen i fråga. Länka gärna källa.

Har du tagit något annat än alkohol? Du babblar osammanhängande?

Du har ju bara 25% fel. Det är ju ingenting enligt dig.

Johan Wärnå och Jyri-Pekka Mikkolas studie är bra mycket bättre än många andras studier. Anders Helander har inte totalsågat deras studie. Det är din tolkning efter att ha läst journalistens tolkning av vad Anders Helnader sagt. Läs Anders Helanders citat så borde även du förstå. Anders Helander har heller inte ens sett och kommenterat deras nya studie. Så stäng foderluckan nu fakbab. Du är ute på hal is just nu.
Du ville se hur jag räkna, skippar då visa sammanhanget hur jag räkna ut peth värdet via vikten, förbränning, halveringstiden till när peth ska ligga på 0,05 igen o redo för nästa blodprov.

Skulle bara visa hur individuellt det är från person till person.
2025-06-23, 18:29
Avslutad
Citat:
Om din polare gillar och bjuda så prata med polaren direkt och säg att du har valt att dra ner på alkoholen, att du gärna tar lättöl men inget starkare. Är han en riktigt bra polare respekterar han detta. Mycket bättre än att du tvingas spela med för att du vet vad som brukar ske om du inte bromsar.

Det verkar som han tagit något annat än alkohol. Hoppas dock att jag har fel.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-06-23 kl. 18:32.
2025-06-23, 18:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Du ville se hur jag räkna, skippar då visa sammanhanget hur jag räkna ut peth värdet via vikten, förbränning, halveringstiden till när peth ska ligga på 0,05 igen o redo för nästa blodprov.

Skulle bara visa hur individuellt det är från person till person.

Ok...? Hur har du visat detta menar du?
2025-06-23, 18:35
Medlem
Citat:
Dom vet redan hur tråkig jag blivit som inte dricker. men allt kan förändras snabbt, kanske läkaren skicka något från provsvaret, har ändå mål att inte dricka fören i september.
Kommer inte bli någon tung fest i helgen, något glas man smuttar länge på samt mesta dels alkoholfritt, testa en låg nivå, se om jag kan trissa upp mig själv via placeboeffekten.
2025-06-23, 18:41
Medlem
Citat:
Ok...? Hur har du visat detta menar du?
Först vill du veta hur jag räkna, sedan nämner du allt verka snurrigt, okey vi skiter i hur jag räknar ut allt, ända från första glaset genom förbränningstiden under kvällen till vad det ska landa i peth värde för hela kvällen, allt omvandlat till 40% sprit i cl volym, = peth värde.
2025-06-23, 19:04
Medlem
Citat:
Troligen blir den större eftersom ju fler personer som ingår, desto större variation lär du spänna upp, i alla fall om man har en bra spridning på de som ingår i studien vad gäller kroppsvikt, vana vid att dricka alkohol m.m.

Jag håller inte med alls. En större studie kan lika gärna ge mindre spridning om gruppen är mer lika eller om outliervärden jämnas ut, beroende på hur studien är upplagd.
2025-06-23, 19:05
Medlem
Citat:
Sanningen? Jo jag vill gärna se sanningen men du svamlar ordentligt just nu. Det går inte att utläsa något av dina svar. Sorry, men gå och lägg dig och vila lite så kanske vi kan skriva med varandra imorgon. Just nu skriver du rappakalja.
Vad du menar är att du inte kan räkna i vanlig form med omvandling till 40% på så sätt får du en enkel bild av ett vinglas inne håller 4,06cl 40% sprit, jag kan välja en snaps på 4 cl eller ett vinglas utgör det samma i peth, en whiskey 40% lägger polaren framför, jag kan snabbt plussa på kvartingen jag har i minnesbilden, via minnesbilden o mängden har jag även peth nivån jag kommer o få. en vanlig storstark som puben har i sina glas 5,2% = 6,5cl 40%sprit.

Otroligt enkelt att veta exakt vart jag ligger i peth.
2025-06-23, 19:07
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommartomte9909
Jag håller inte med alls. En större studie kan lika gärna ge mindre spridning om gruppen är mer lika eller om outliervärden jämnas ut, beroende på hur studien är upplagd.

Fast nu skrev jag ju att det förutsatte en bra spridning av personer, eller hur?
2025-06-23, 19:25
Medlem
Citat:
Fast nu skrev jag ju att det förutsatte en bra spridning av personer, eller hur?

Ok, då är jag med. Ja, skillnaden mellan ett max och min-värde kommer troligen öka med större testurval. Jag tänkte i termer om standardavvikelse. Spridningen (t.ex 6 Sigma) kan lika gärna bli mindre med en större grupp.
2025-06-23, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommartomte9909

En större studie kommer att ge en större spridning.

Eftersom korrelationen PEth - blodpromille är så svag kan inte PEth normalfördelas mot någon valfri parameter så det finns ingen möjlighet att plotta värden i en graf och dra några slutsatser.

Det behövs fler markörer. PEth kan inte ge några svar, indikationer i bästa fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in