2025-06-22, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Iran kommer inte att svara med att attackera amerikanska baser. Feghet?

Gynnar ju inte Iran att hamna i direkt krig med USA precis. Det enda dom kan göra är väl att svälja stoltheten och fortsätta bomba Israel.
Citera
2025-06-22, 23:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mjonjoka
De gjorde det OLAGLIGT. Jävla terroristland USA. Och Israhell.

Israel hade blivit attackerat (via proxies sedan massor med år) och Israels allierade USA slöt upp vid dess sida. Helt ok enligt alla regler, vad är problemet?
Citera
2025-06-22, 23:12
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:

Hur kan något som är i överensstämmelse med FN-stagans artikel 51, som ger varje stat rätt till kollektivt självförsvar (dvs att skrida in för att hjälpa en stat som försvarar sig mot angripare), vara olaglig?
Citera
2025-06-22, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Ok, tack. Jag får väl börja med att säga att jag anser att Iran är en brutal diktatur som saknar stöd av nästan alla iranier, jag vet.
Men du verkar ha koll till skillnad från många här, så då frågar jag om vad du tänker om ratiot mellan sunnirelaterad terrorism versus shiarelaterad sådan?

Och lider USA så mycket av iranskstödd terrorism att Trump var av nöd tvungen att bomba kärnenergianläggningar nu trots att Trump gett en 2 veckorsfrist innan åtgärd?
Eller har han andra motiv bakom detta?

I väst är sunnirelaterad terrorism extremt mycket vanligare och dödligare, än den shiamuslimska som ofta är utförd av den iranska statens stödda proxygrupper som Hizbollah. Den senare drabbar främst israeler och personer i opposition mot styret i Iran, sällan några större dåd. Svårt att skatta, men gissar uppåt 100 ggr fler i väst dör av sunnimuslimska terrorhandlingar än shiamuslimska.
Förenklat så går sunnimuslimska terrorister igång på att ha ihjäl så många som möjligt, medan shiamuslimsk terrorism är mer målinriktad.

I Mellanöstern och den övriga muslimska världen inte lika stor dominans av sunnimuslimsk terror, men den är säkert även där både mer frekvent och dödligare.

Iranstödda grupper har attackerat amerikanska baser 170 ggr sedan 17/10-23:

Citat:
Starting on 17 October 2023, and in response to United States support for Israel in the Gaza war, Iran-backed militias initiated a coordinated series of more than 170 attacks on US military bases and assets in Syria, Iraq, and Jordan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Attacks_on_US_bases_during_the_Gaza_war

I USA har nog inga större terrorattacker kopplade till Iran blivit av, även om man haft en hotbild att något ska hända efter att USA eliminerade generalen Soleimani 2020. Man ska t o m sökt rekrytera kriminella i USA för att utföra kontraktsmord ( jmf hur Iran samarbetar med Foxtrot ). Iran ägnar sig även åt cyberattacker mot USA.

USA är knappast skakat av något iranskt terrorhot. Bombningarna mot Iran är för att hjälpa Israel.
Citera
2025-06-22, 23:14
Avslutad
Citat:
Det borde trösta dig att ayatollan enligt uppgift har tagit på sig krigsringen och nåt annat skit, så hämnden är på väg.

Citera
2025-06-22, 23:19
Medlem
"Men det är ju olagligt", ja bäst polisen kommer nu och straffar gärningsmännen. USA spränger bort atombearbetningsanläggningar och förstör så att potentiellt terrorister inte skaffar kärnvapen i framtiden, nej gud vad hemskt

Klart dom getknullande mullorna och islamisterna ska få ha kärnvapen!
Senast redigerad av KetaminKajsa 2025-06-22 kl. 23:22.
Citera
2025-06-22, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Så meningslöst det måste vara att sitta i kongressen.
Beslut fattas över huvudet på dem och så här viktiga saker som att USA skulle attackera Iran får de reda på efteråt.
Andra viktiga saker som Trump helt plötsligt får för sig genomförs med presidentdekret.

Så kallar fortfarande många USA för en demokrati.
Själv tycker jag det är ytterst, ytterst tveksamt.

Precis. Sen så ska demokrati tydligen vara ett skydd mot att landet använder sina kärnvapen enligt många. Vilket skämt när det går till på det viset.
Citera
2025-06-22, 23:22
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trident999
Israel hade blivit attackerat (via proxies sedan massor med år) och Israels allierade USA slöt upp vid dess sida. Helt ok enligt alla regler, vad är problemet?

Jag blir inte attackerad av mina grannar.
En erkänd pedofil blir.

Med det vill jag säga att man inte blir attackerad utan anledning.
Citera
2025-06-22, 23:23
Medlem
När var det förresten Iran sköt ner ett passagerarplan fullt med sina egna medborgare, skjöt luftvärn av misstag på en Boeing tror jag det var, på väg till kanada?
Citera
2025-06-22, 23:25
Medlem
Vidrigt att se CNN:s urusla så kallade journalism. Där de intervjuar personer på gatan i Teheran och personerna svarar hur mycket de älskar och stödjer ledarna i Iran.

Vi alla vet att de är livrädda för att säga något negativt om högsta ledarna i Iran. Då riskerar de tortyr och fängelsestraff. Det finns civilklädda poliser överallt i deras samhälle.

Men CNN försöker framställa det som att det är deras verkliga åsikter. Och det är riktigt lågvattenmärke från CNN.

Vilket skitkanal CNN är. Jag är så glad att de går back hundratals miljoner och har tappat stora mängder tittar de senaste åren.
Citera
2025-06-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trident999
Partisk, ensidig utsaga. Israels proxykrig är bara att skita i?
Citera
2025-06-22, 23:27
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Härligt nu skålar vi med usa och Israel 🗽🗽💲💲✡️✡️

Som bekant så skall man ju inte sälja skinnet innan björnen är skjuten. Så är den skjuten ? Jag vet inte, men jag tippar på två saker :

1) Iran fixade väck sitt anrikade uran, innan bomberna föll..
2) ..så minst halva deras jobb..och kunskap om att fixa en bomb är gjord..

..sedan sätter jag en konsekvens på detta..

3) Om inte Iran tidigare har varit beslutna på att fixa bomben, så blir man fast beslutna nu.

Det Usa/Israel har gjort, är att man vunnit tid. Inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in