Citat:
Ursprungligen postat av
jonkebonke
Ok, tack. Jag får väl börja med att säga att jag anser att Iran är en brutal diktatur som saknar stöd av nästan alla iranier, jag vet.
Men du verkar ha koll till skillnad från många här, så då frågar jag om vad du tänker om ratiot mellan sunnirelaterad terrorism versus shiarelaterad sådan?
Och lider USA så mycket av iranskstödd terrorism att Trump var av nöd tvungen att bomba kärnenergianläggningar nu trots att Trump gett en 2 veckorsfrist innan åtgärd?
Eller har han andra motiv bakom detta?
I väst är sunnirelaterad terrorism extremt mycket vanligare och dödligare, än den shiamuslimska som ofta är utförd av den iranska statens stödda proxygrupper som Hizbollah. Den senare drabbar främst israeler och personer i opposition mot styret i Iran, sällan några större dåd. Svårt att skatta, men gissar uppåt 100 ggr fler i väst dör av sunnimuslimska terrorhandlingar än shiamuslimska.
Förenklat så går sunnimuslimska terrorister igång på att ha ihjäl så många som möjligt, medan shiamuslimsk terrorism är mer målinriktad.
I Mellanöstern och den övriga muslimska världen inte lika stor dominans av sunnimuslimsk terror, men den är säkert även där både mer frekvent och dödligare.
Iranstödda grupper har attackerat amerikanska baser 170 ggr sedan 17/10-23:
Citat:
Starting on 17 October 2023, and in response to United States support for Israel in the Gaza war, Iran-backed militias initiated a coordinated series of more than 170 attacks on US military bases and assets in Syria, Iraq, and Jordan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Attacks_on_US_bases_during_the_Gaza_war
I USA har nog inga större terrorattacker kopplade till Iran blivit av, även om man haft en hotbild att något ska hända efter att USA eliminerade generalen Soleimani 2020. Man ska t o m sökt rekrytera kriminella i USA för att utföra kontraktsmord ( jmf hur Iran samarbetar med Foxtrot ). Iran ägnar sig även åt cyberattacker mot USA.
USA är knappast skakat av något iranskt terrorhot. Bombningarna mot Iran är för att hjälpa Israel.