Citat:
Ursprungligen postat av
RutgerFuchs
Ett land som Iran som sprider sin terrorism över hela världen, ska givetvis inte ha kärnvapen i sin arsenal.
Du som olovligt naiv beträffande Iran tror naturligtvis dem på deras ord att de inte haft några planer på att skaffa kärnvapen, trots att de anrikat extremt mycket högre nivåer än vad som krävs för kärnkraft. Följaktligen anser du med hjälp av din logiska härdsmälta, att det var synd att USA förstörde möjligheterna för Iran att fortsätta till ännu högre nivåer, som sköt upp Irans möjligheter att producera kärnvapen.
Jag är också motståndare till att Iran skaffar kärnvapen, det skulle ingen vara hjälpt av. Tyvärr fanns ett avtal som skulle reglerat detta, men Trump drog USA ut ur avtalet. Iran följde avtalet fram tills dess, det var USA tydliga med. Jag litar inte på vad den iranska regimen säger, och jag litar definitivt inte på vad den israeliska regering säger. Bortsett från Netanyahu, som i över 10 år påstått att Iran är veckor eller månader från att skaffa kärnvapen, är det inte många andra som styrker dessa påståenden.
Om Nordkorea som har betydligt mindre resurser än Iran kunde skaffa kärnvapen kommer Iran också kunna göra det. Nu har de fått en bra anledning att också göra det. När Israel attackerade Osirak i Irak 1981 blev det irakiska kärnprogrammet försenat, men det motiverade också Saddam att skynda på utvecklingen. Hade han inte invaderat Iran och senare Kuwait kanske han hade lyckats få fram en atombomb.