2025-06-22, 19:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Ja, det har ju visat sig att Israel och USA kunde slå ut Irans möjligheter att förhindra luftangrepp relativt enkelt, men sen då? Vad har man uppnått politiskt med det? Det blir ju mer och mer tydligt att själva syftet är ett regimskifte. Väst har redan provat ett regimskifte i Iran 1953 vilket resulterade i nuvarande regim som man vill bli av med. Ska man göra om samma prestation en gång till?

Det fanns bevisligen gott om irakier som ville bli av med Saddam Hussein, gjorde det den amerikanska ockupationen lättare? Den iranska regimen är garanterat väldigt impopulär i Iran, men tror du vanliga iranier skulle bli glada över amerikanska soldater i Iran? Att bomba länder till underkastelse har visat sig vara väldigt ineffektivt.
Inte bara Irans möjligheter att förhindra luftangrepp utan att angripa Israel med kryssningsmissiler osv osv... Rent geopolitiskt alltså! Regimskiftet som skedde 1979 kan vi ju garanterat påstå var för det värre... Att Iran återgår till landet det var alldeles innan 1979 skulle vara en stor seger för världen. Sen var situationen i Irak väldigt annorlunda... Inte alls samma demotragi och support för regimskifte som i Iran!
Citera
2025-06-22, 19:17
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Så låt mig förstå detta korrekt..

Dånald Drumpf hävdar att Irans kärnvapenprogram blev "obliterated" och nu börjar man backtracka och mena att det blev "skadat"..?

12 "bunker busters" kunde alltså inte slå ut det.

Blir ingen anrikning på flera år åtminstone, så om dom sparat/gömt några kilo 60 % så har det mindre betydelse.
Citera
2025-06-22, 19:18
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Haha antisemitismen är djup i er sossar.
Men då tycker du att det är bra att USA skyddar oss och våra värderingar genom att hindra terrorstaten Iran från att skaffa kärnvapen?

Nja, jag tycker att om USA vill agera världspolis så ska USA göra det balanserat, rättvist och moraliskt oantastligt.

Speciellt eftersom USA track record och historia är långt ifrån fläckfri. Jag är såpass gammal så jag såg Colin Powell live när han stod och blåljög i FN, om Saddams WMD.

Så det är hur bra som helst att komma överens med Iran om att landet inte ska ha kärnvapen. Och också använda militärt hot om inget annat hjälper, helst uppbackat av FN och en majoritet av världens länder (vilket siksom krävs för att man ska kunna kalla sig världspolis).

Men om man är världspolis så borde man först gå på Israel, och tvinga in israeliska trupper och bosättare innanför Israels egentliga gränser. Och se till att alla som begått krigsbrott bestraffas. Samma sak gällande Hamas och Gaza, om Hamas inte lämnade ifrån sig gisslan omedelbart så på dem, så som en sann världspolis borde agera. Dvs. utan att slakta tiotusentals oskylidga civila på kuppen. Och eftersom Israel angrep Iran utan giltig orsak så borda man omedelbums ha förstört det israeliska flygvapnet.

USA som det är idag har inga värderingar kvar överhuvudtaget, om de hade några (och det tror jag faktiskt) så har de tappat dem under resans gång. Israels värderingar är helt förkastliga, och Sharia är en direkt styggelse.

Om man inte räknar med terror riktad mot sina egna medborgare så Israel den överlägset största terrorstaten i Mellanöstern, och det UTTRYCKLIGEN enligt västerländska värderingar.

Och majoriteten av de som säger sig stå för "västerländska värderingar" här på FB är i själva verket rasistiska, inbilska, obildade avskum. Jag hoppas verkligen att du inte hör till dem.
Citera
2025-06-22, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, massproduktion är hela grejen. Iran har haft kärnvapenförmåga i mer än 20 år, det är bara att de inte satt igång med massproduktionen och de har gjort allt så att de kan skala upp produktionen från typ 4 bomber i månaden i nuläget till 20 talet i månaden senare i höst.
Haha eller hur du har inte koll på enkel fysik. Det kan man ju konstatera.
Citera
2025-06-22, 19:19
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Vet man exakt var den underjordiska anläggningen finns? Ingångarna kan man se på satellitfoto, men hur långa är tunnlarna dit och åt villket håll? Sprängkraften nere i berget är begränsad, den når inte hur långt som helst.

Jag har inte sett några kartor eller skisser, men jag utgår från at man har sån information. Annars är det ju bindgalet, att släppa megabomber i närheten av en ingång och hoppas att man träffar nåt...
Citera
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Det jag påstår är att Saudiarabien finansierar och stödjer extremism runt om i världen, inte minst i Europa, vilket är ett direkt hot väst. På vilket sätt skiljer sig det från Iran? al-Qaida och IS är religiösa skapelser som har sin grund i den religion som praktiseras i Saudiarabien. Sen finns det gott om saudier som stödjer IS. Jag påstod inte att det saudiska kungahuset stödjer IS. De skulle ryka ganska fort om IS tog makten i landet. Sluta lägga ord i min mun.
Nu är ingen form av islam där man praktiserar sharia något jag ställer mig bakom, men Saudiarabien utövar puristisk salafism och inte jihadistisk. Att islam är en bra grogrund för terrorism är ingen hemlighet. Skillnaden mellan Iran och Saudiarabien är att Iran stöttar många terrornätverk.
Citera
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Inte bara existerar det, det kommer få all prioritet att färdigställas snabbt som fan..
Sure! Bara en efterbliven blatte eller nazist kan drömma om det. Irans kärnvapenprogram är ett avslutat kapitel och deras enda chans att överleva är att kasta in handduken och överlämna uranet
Citera
2025-06-22, 19:20
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Blir ingen anrikning på flera år åtminstone, så om dom sparat/gömt några kilo 60 % så har det mindre betydelse.

Börjar redan flytta målstoplparna efter några veckor, det bådar inte bra för globohomo..
Citera
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
När Israel gör det så är det ok eller vad menar du?
Min poäng är att det finns grader i helvetet
Citera
Avstängd
Tanachs avatar
Trump attackerade igår, JD Vance vill prata med Iran idag. Hur ska egentligen USA ha det? Själv kan man tycka att Iran borde låta USAs baser känna på det iranska stålet.
Citera
2025-06-22, 19:21
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Vem säger att flera är helt förstörda?
Kollade artikeln men blev inte klok på det, Pete Hegseth är knappast en oberoende källa.
Ingen mer än iranierna själva lär ha varit på plats och kunnat bedömma skadorna, även för dem borde det vara lita tidigt att få en total bild av detta.

IAEA säger till FNs säkerhetsråd att de delar av anläggningarna i Natanz, som är relevanta för israelerna och som angreps av dem, samt även fick smaka på 20 amerikanska kryssningsrobotar och två MOP nu i natt, är "helt förstörda", samt att anläggningarna i Isfahan, som angripits av israelerna och 10 amerikanska kryssningsrobotar, har "skadats allvarligt".

Fordow, som angreps av sex MOP, som tydligen hade riktats in mot två luftintag, har spärrats av för IAEAs tjänstemän, som därför inte kan komma med några upplysningar om läget där.

Natanz var den anläggning där de flesta centrifugerna fanns (18 000) och där reaktorn var placerad. Centrum för kärnvapenutvecklingen, med andra ord. Fordow var den skyddade back up-anläggningen med 3000 centrifuger.

Ingen riktig skadebedömning har ju ännu gjorts från något håll. Det finns satellitbilder, IAEAs civila tjänstemän, samt de humint-resurser ("spioner") som Israel (och eventuellt Storbritannien och USA) har på plats inne i Iran och inom iranska myndigheter, vilka Pentagon kan skapa sig en lägesbild utifrån.

Jag tror att vi kan ta följande uppgifter till banken:

1. Isfahan. Relevanta delar är så pass skadade att ingen verksamhet av någon typ kan sätta igång på den här sidan årsskiftet.

2. Natanz. Totalförstört. Ett helt nytt center måste byggas, vilket kommer att ta tio år. Minst.

3. Fordow. Ingen vet eftersom IAEA inte släpps in. Inte ens iranierna har koll, eftersom de inte kommer in själva. Alla ingångar har täppts igen av enorma jordmassor som Revolutionsgardet har kört dit med lastbilskonvojer. Reevolutionsgardet och prästerna var ju mer rädda för en insats av israeliska specialförband, än för att amerikanarna skulle släppa bomber på dem, eftersom det hade de fått höra av både ryska och kinesiska "kännare" inom respektive lands utrikesdepartement.

En viss mängd anrikat uran har nog smusslats undan innan bombardemanget och av det kan man göra bomber. Men anrikningsgraden i denna stash borde ligga på 60 procent om IAEA har rätt. För att göra en bomb måste man ha anrikat U235 till 90-95 procent, vilket fordrar centrifugering, vilka numera knappast är tillgängliga då de är förstörda eller skadade. Iranierna måste konstruera eller köpa hela kaskadserier med tusentals centrifuger för att kunna gå vidare. Och det kommer att ta sin lilla tid.
Senast redigerad av Ken Dryden 2025-06-22 kl. 19:23.
Citera
2025-06-22, 19:21
Medlem
Trump har agerat så jäkla smart.

Några attacker - för att markera.

Inte mer. Perfekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem