2025-06-22, 18:11
Medlem
X3treams avatar
Jag tror vi skulle må bra av ett världskrig, blåsa bort kanske 5 miljarder människor så kan vi andra få starta igång på nytt, restart helt enkelt.
Citera
Avstängd
Tanachs avatar
Det finns inga direkta bevis på att Iran har färdigställt ett kärnvapen, men det finns tydliga tecken på att Iran har kapaciteten att snabbt utveckla ett kärnvapen om det vill. IAEA varnar för detta och efterlyser större insyn och samarbete. Att Iran har 60 procent anrikat uran är en stark anledning till oro, även om det inte är ett bevis för ett färdigt kärnvapen.

Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Men det finns tydliga bevis på att dom hade 60%+ härdat uran. Och det räcker som anledning.
Citera
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det är bara att önska dom lycka till!

Jo, det är litet spännande att se vad som kommer att hända. Mellanöstern och krig har en sak gemensamt, det går sällan som planerat.
Citera
2025-06-22, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Jag tror vi skulle må bra av ett världskrig, blåsa bort kanske 5 miljarder människor så kan vi andra få starta igång på nytt, restart helt enkelt.

Varför tror du att du skulle klara dig om det skall blåsas bort 5 miljarder människor?
Citera
Medlem
Knügens avatar
Nu finns det "före och efter bilder" på USAs insats i Iran. Ledarskiktet i världens främsta demokrati som nyligen gjort anspråk på Nobels fredspris verkar ju supernöjda med insatsen men jag kan inte se en 100m djup krater på bilderna, var inte det målbilden för en lyckad operation?
Citera
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Givetvis var Iran på väg att massproducera kärnvapen eftersom de hade uran anrikat till 60%. Det spelar ingen roll vad någon säger, det är mer än 10 gånger mer än vad som behövs för någon fredlig användning.

Massproducera nu också... Här går det undan minsann...

Jag gillar alla som lyfter fram det som allmänt tankegods trots varken IAEA eller USAs underrättelsetjänst kunde komma fram till det så bestämt.

Oklart varför alla dessa experter sitter på Flashback Forum i stället för att vara ute och göra världen säkrare för alla.

Själv tror jag bara att Iran höll på att tillverka kärnvapen för att utplåna Israel, medan här är fullt med folk som faktiskt vet. Alltid lika trevligt att befinna sig i närheten av "stor kunskap".
Citera
2025-06-22, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Det finns inga direkta bevis på att Iran har färdigställt ett kärnvapen, men det finns tydliga tecken på att Iran har kapaciteten att snabbt utveckla ett kärnvapen om det vill. IAEA varnar för detta och efterlyser större insyn och samarbete. Att Iran har 60 procent anrikat uran är en stark anledning till oro, även om det inte är ett bevis för ett färdigt kärnvapen.

Återigen, det du säger är helt irrelevant.

Dom har 60%+ härdat uran. Det har man inte om man inte tänker skaffa kärnvapen. Spelar ingen roll varför Iran hade det. Återigen, det räcker som anledning.

Iran hade all tid i världen att gå med på Väst villkor och göra sig av med detta, men mullorna och islamisterna gick inte med på det.
Citera
2025-06-22, 18:15
Medlem
Om nu Iran tar fram kärnvapen, vad ska det användas till, tex skjuta 1-2 stycken mot Israel men sen få 100st på sig tillbaka från USA och hela Iran blir en krater?
Citera
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Men det finns tydliga bevis på att dom hade 60%+ härdat uran. Och det räcker som anledning.

Det kanske räcker för dig, och det räckte helt tydligt för Netanyahu och Trump.

Men enligt internationell rätt räcker det förstås ingenstans.

Det är trots allt bara ett radioaktivt pulver (eller sammanpressat till en metalliknande massa), inte ett vapen.
Citera
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mojja83
Varför tror du att du skulle klara dig om det skall blåsas bort 5 miljarder människor?

Ja klarar jag mig inte så behöver jag inte oroa mig över det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är litet skojigt:

Vance försöker sig nu på litet "diplomati" och påstår att USA inte är i krig med Iran. Enligt Vance är USA "bara i krig med Irans kärnvapenprogram".

Kanske de skulle anställa nån som kan förklara för bobble-head hur det faktiskt fungerar när ett land bombar ett annat?

Rubio går samtidigt ut och försöker övertyga alla om att inga ytterligare militära operationer mot Iran är planerade.

Orsaken till att Trumps springpojkar har litet bråttom är den negativa feedbacken "från de egna leden", tydligen är magaiterna inte alls nöjda med nattens angrepp. Om Trump och gänget hade väntat sig att de skulle sluta upp bakom "idiot-in-chief" så verkar det stödet att bli betydligt mindre än väntat. Snarare tvärtom. Det har också lett till ett småkomiskt flipfloppande bland de Trump-rumpslickande republikanerna i kongressen (drygt 2/3 av alla invalda republikaner), som snabbt gick ut och applåderade Trump efter dennes presskonferens men nu försöker slingra sig när det står klart att deras egna väljare inte är riktigt lika förtjusta.

Den briljanta trumpiska strategin (som Netanyahu sannolikt viskat i hans öra) är att Iran är så försvagat och mullorna så rädda för USA och uppror samtidigt att de kommer att ge sig direkt bara USA går in i kriget och bombar kärnanläggningarna. Och bara Trump hotar med att kasta sig över Iran med hela sin militära makt. Vilket Trump också gjorde, efter bombningen.

Nu ser det inte riktigt ut så. Eller rättare sagt, det ser inte alls ut så.

Khamenei har valt tre efterföljare ifall han skulle bli dödad, och har dragit sig undan för att "tänka igenom situationen". Han ska kommentera "när det är dags". Och Irans parlament röstar för att stänga Hormuz (det kräver ännu godkännande av säkerhetsrådet för att träda i kraft).
Hur tror Vance att det uppfattas om ett mer än ett hundratal flygplan anfaller och bombar olika ställen, ubåtar skickar ett 30-tal Tomahawk missiler, sex av världens största bombplan fäller 14 av de kraftfullaste konventionella bomberna, som aldrig tidigare använts?
När al-Qaeda saudierna flög två civilplan i WTC betraktade USA det som en krigsförklaring, av valfritt land som kunde kopplas till dem.

Iran har varit under olika sorters internationella sanktioner sen 1979. De har nationell utvecklat kärnenergi, ett rymdprogram där de har skickat upp satelliter med egenutvecklade raketer. Utvecklar sin egen AI, drönare cyberstruktur. De har ett nationellt internet system som kan operera självständigt.
Kommer Israel, USA med bistånd av typ Tyskland, Frankrike och UK lyckas slå dem i spillror till splittrat kaosland som med Irak, Libyen, Syrien m.fl.?
Kommer Abbas Araghchi när han träffar Putin i morgon att få någon deal om luftförsvar, vilket de verkar behöva.

Tror inte de kommer att försöka stänga Hormuz, de är själva beroende av den leden och de behöver inte bli fiender mot andra gulfländer, just nu.
Citera
2025-06-22, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
FN:s atomenergiorgan IAEA: Inga bevis på att Iran utvecklade kärnvapen

Nu ska jag ge dig ett tips. Det spelar ingen roll vem som har moraliskt rätt när det gäller det som hände. Varför slog USA till Irans anläggningar? Det låg i USAs intresse. Varför låg det i USA.s intresse att göra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in