Citat:
Ursprungligen postat av
Abetterworld
För att styra ett land och hålla ihop det krävs ledarskap, vilja och viss "offervilja", d.v.s. att uthärda motgångar utan att förvänta sig någon annan som tar kostnaden.
Hur väl sistnämnda fungerade med den afghansk kontrollerade styret vet vi alla. Genomkorrupt och bacha bazi. Mullorna i Iran, beroende på vilka du betraktar, om de följer en renlärig ideologisk linje lär således vara villiga att ta viss stryk för långsiktig vinst.
Det finns nog få iranier som är både villiga att göra uppoffringar och ta en smäll för landet samt utmana landets styre bara för att USA och Israel kräver det. Det vore självmord.
Ursäkta, men jag har lite svårt att förstå vad du skriver. Vilket gör att jag inte riktigt är säker på att du förstår vad jag skriver...
Väldigt många Iranier som lever i exil idag vill nog se en demokrati i sitt hemland. Men de har idag alldeles för. mycket att förlora för att orka offra sig i strid. Men det kan ändå finnas tillräckligt många Iranier som bor kvar där som är villiga att kämpa. Det var ju ett uppror för något eller ett par år sedan, men som regeringen slog ner mycket våldsamt. Det avskräckte nog. Men då hade man ingen hjälp. Skulle väst hjälpa till att rensa upp bland de religiösa dårarna skulle man nog kunna få igång en fungerande stat igen.
Afghanistan i alla ära. Men det är samma sak där, förutom att Afghanistan bara är en grushög som ingen vill ha. Mullor och talibaner måste utrotas.