2025-06-22, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Exakt, det är löjligt att du börjar argumentera med mig bara för jag skriver vad dom har gjort för bedömning. Skriv bara att du inte tror på deras bedömning istället för att ifrågasätta mig.

Du har inte ens länkat till deras bedömning som du menar säger att Iran inte försöker att få fram kärnvapen..
Citera
2025-06-22, 12:43
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Och du tror att du någonsin kommer få deras riktiga reaktion i mainstream media?
Finns det någon med ett större pokeransikte än Putte? Helt omöjligt att veta hur han resonerar, en sak tror jag iaf att han är bra på och det är att "spela på båda sidorna".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Vad kommer Irans allierade att göra efter USAs "folkrättsbrott"? Nej förresten, Iran har ju inte några allierade.. Utom de flugomsusade slöddren i Hamas, Hizbollah och Hutiirebellerna. Mullorna i Iran är rätt körda vid det här laget och börjar se sig om efter lämpliga asylländer.

De kan kanske kan få komma till Nordkorea eller Venezuela. Där kan de få gasta död åt USA så mycket de orkar!
Irans främsta "förkämpar" är Ryssland och Iran. Problemet för Iran är att Ryssland de facto tjänar på att Iran inte kan leverera olja och gas till Kina och Indien varvid för deras del vore det nästan önskvärt att Iran får problem. Kina har förmodligen levererat luftvärnssystem till Iran via luftvägen.

Det enda sagda länder lär göra är att i någon mån försöka hålla regimen vid liv, men så långt sträcker sig deras intresse i denna konflikt. Om Israel och USA tar isär deras kärnvapenanläggningar så lär ingen av dessa länder gråta några tårar.
Citera
Medlem
Loekskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja, downblending är helt normalt och okomplicerat, det gör alla länder som köper bra varor ifrån andra, som Sverige gör. Eller som USA gör med det uranium de köper från Ryssland
Ja, det är ju visserligen en rimlig tanke.
Finns ju inte jättemycket som du kan göra med 60% anrikat uran.
Jag antar att farhågorna varit att om du kan anrika uran upp till 60% så har du tekniken att anrika det relativt fort till 90% för användning för diverse kärnvapenladdningar.
Så ur ett perspektiv är det såklart bra att ha om man nu antingen vill blanda ner det till lägre anrikning.

Men att jämföra Sverige som oftast köper Uran i låganrikad form typ < 1% eller helt enkelt uran i dess naturliga form och sedan skickar detta till någon Europeiskt land och får tillbaka runt 3-5% jämfört med 60% är löjligt.

Men Sverige kanske aldrig lade ner sitt kärnvapenprogram 1960 och har i decennier framställt plutoniumbaserade kärnvapen med tillhörande vapen som kan leverera dessa under årtionden?
Citera
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nu kommer Iran att göra det misstaget att söka "hämnas". Man kommer spektakulärt försöka sänka ett hangarfartyg eller i vart fall ett större fartyg.

Dör en massa flottister kommer det att väcka Rumps oerhörda VREDE.

Nu får vi se om Mullorna förstår detta eller man går vidare mot sin egna DÖD.

Öööh jag tvingas logga ut men återkommer senare...är bolaget öppet idag?

Ingen har lyckats med den bedriften sedan 1945 då japanskt hangarfartyg sänktes av USA. Ej troligt att Iran försöker sig på något som de inte kan genomföra.
Citera
2025-06-22, 12:44
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyrkopt
Abbas säger att det inte längre finns en diplomatisk lösning på konflikten och USA:s angrepp mot Iran. Och att Iran ska möta Putin idag.

Blir ett 3:dje världskrig nu. Tyvärr. Trump har förnedrat Iran och Putin och Iran ser en ny chans Snart kommer väl Kina in i bilden också

Resten av världen kommer bli klämda som mandariner under USA Ryssland och Kina
Någon skrev tidigare att Xi inte längre har makten. Kan någon styrka detta?
Citera
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornGustaf
Du kan alltid drömma, lycka till att det gänget skulle klara av att samarbeta.
Det kan varken samarbeta eller skramla ihop tillräckligt mycket vapen för att kunna störa USA nämnvärt
Det enda som skulle hända är att länderna hade blivit bombade tillbaks till stenåldern, vilket trots allt är sämre än den medeltid de lever under idag.
Citera
Medlem
BananaYoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Varför går du inte till moskén?
Alla dessa länder kan inte samla sig. Riktiga rövhål är det. Är systembolaget stäng idag, jag behöver vin.
Jag är inte muslim.

Nej, det blir nog svårt, men de har Koranen som kulturellt grunddokument. Visst finns risken att USAs bomber enar den muslimska världen, det är inte vilket land som helst heller som återigen är i farten i den muslimska världen.

På söndagar brukar systemet i Sverige vara stängt till skillnad från USAs faktiska kärnvapensystem.
Citera
2025-06-22, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Hangarfartyg är oerhört svåra att sänka. Mer troligt är robotattacker mot amerikanska baser.
USA har 40 000 man baserade i Mellersta östern på en mängd olika ställen.

Om Iran svarar USA med bomber, är Iran finito.
Andra steget i förnedringen: DT behöver inte vara rädd.
Han gör vad fan vill i Iran.
Citera
Medlem
Citat:
Abbas säger att det inte längre finns en diplomatisk lösning på konflikten och USA:s angrepp mot Iran. Och att Iran ska möta Putin idag.

Blir ett 3:dje världskrig nu. Tyvärr. Trump har förnedrat Iran och Putin och Iran ser en ny chans Snart kommer väl Kina in i bilden också

Du kan inte mena allvar?

Tror du verkligen att det här kommer utveckla sig till 3dje världskriget?
Citera
Medlem
Citat:

Vi får hoppas att du inte har rätt vad gäller "Blir ett 3:dje världskrig nu. Dock är risken inte obefintlig (alls).
Citera
2025-06-22, 12:46
Medlem
Hmmm...försvarsminister Peter Hegseth skall ev hinna skaffa en till tatuering verkar det som ?

Hans presskonferens verkar planerad att börja om drygt fem timmar om jag tolkar YouTubes tidsangivelser rätt ??
https://www.youtube.com/live/t11MJCEAO98?feature=shared
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in