2025-06-22, 10:43
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Har Reza Pahlavi (son till Shahen av Iran med samma namn) uttalat sig?
Han bor i USA.
Jag fick nämligen en slug tanke...

Låst artikel

Irans Israelvänlige kronprins blickar mot makten

21 juni 2025 06:01

Mullorna i Iran kom till makten på grund av folkets missnöje mot kungafamiljen Pahlavi.

Men lidandet under den islamiska republiken har varit massivt.

Nu målas den Israelvänlige kronprinsen Reza Pahlavi upp som en möjlig ny ledare för Iran.

https://www.na.se/2025-06-21/irans-israelvanlige-kronprins-blickar-mot-makten/

Även i Omni:
https://omni.se/irans-kronprins-allt-som-kravs-ar-ett-landsomfattande-uppror/a/o3gq5m

Det vore fantastiskt för folket i Iran, och världen om Shaen kom tillbaka. Under Shaens förra tid 60-70-talen blomstrade Iran (Persien) kulturellt och ekonomiskt.
Citera
2025-06-22, 10:44
Avstängd
Elm17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det vore fantastiskt för folket i Iran, och världen om Shaen kom tillbaka. Under Shaens förra tid 60-70-talen blomstrade Iran (Persien) kulturellt och ekonomiskt.

Det är det både perserna och vi i västvärlden hoppas på. Ett Iran utan en islamisk regim.
Citera
2025-06-22, 10:45
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17
De står ju klart och tydligt att de har bombat Irans nedgrävda kärnvapenanläggningar.

Nedgrävda, i hopp att ingen skulle finna dem.

Du menar alltså att president Trump ska ha stått i live-TV och ljugit för en hel nation?

En hel nation?
Menar du inte hela världen?

Vad skulle skilja denna lögnen från alla andra han drar hela tiden?

Nedgrävd betyder inte hemlig. Om det varit hemliga anläggningar hade USA inte vetat om var de skulle bomba...

Bara för att man bedrev verksamhet under marken betyder inte det att man försöker tillverka kärnvapen.

Vi har ett helt okej tunnelbanenät i Stockholm där stora delar är under markytan. Tror du att dessa utrymmen används för att tillverka kärnvapen?
Senast redigerad av Allaballawalla 2025-06-22 kl. 10:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nu skrev jag anläggningar för tillverkning av kärnvapen. Det är inga kärnvapen som förstörts.

Om man inte ens kan läsa ett par meningar korrekt så förstår jag att man inte klarar av att ta till sig mer komplex information.
Så efter 30 år efter att man tjatat om att Iran är veckor/månader bort från att tillverka kärnvapen så slår man till. Smart

Israel sa samma sak nu i juni att "Iran är nära". Varför skulle dom vara "nära" nu plötsligt? Finns inget som tyder på det ditt inavel. Du är hjärntvättad av judar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Vad finns att förklara. USAs egna underrättelsetjänst har konstaterat att det inte finns kärnvapen i Iran. Varför skulle du veta bättre än dom? Förklara det istället.

Dom har inte kärnvapen ÄN. Vad tror du att dom håller på med i Fordow?
Svara ärligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rnt3
Det roliga är att USA har sagt i 30 års tid att Iran är månader ifrån att uteckla atombomber

Ja. Men det är amerikanska månader fattar du väl jävla kommunist!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Då menar du att amerikansk underrättelsetjänst också ljuger eller? Vad har dom att tjäna på att ljuga om att Iran saknar vapen?
Vad menar du? De har inte kärnvapen. Men de har ett kärnvapenprogram, och anläggningar för att skapa kärnvapen. Och de har nu förstörts. Omvärlden, dvs västvärlden, accepterar inte att man har ett kärnvapenprogram. Och kör man vidare kommer vi bomba anläggningarna igen.
Citera
2025-06-22, 10:46
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Eller varför inte vita huset och Pentagon.
Just nu är det bara vedergällning från Irans sida, de förstör lika mycket eller mindre än det någon annan förstört för dem. Så jag räknade bara logiskt på vedergällningen att de förstör 2 kärnkraftverk i USA mot 3 som USA förstört.
Citera
2025-06-22, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornGustaf
Dom har inte kärnvapen ÄN. Vad tror du att dom håller på med i Fordow?
Svara ärligt.
Ok så när? Tjatet har pågått om att dom är "nära" i 30 år, det skulle kunna pågå ytterligare 30 år att dom nu är "nära". Jag spekularar inte själv, jag förlitar mig på amerikansk underrättelsetjänst.

Men du kanske bedriver din egna underrättelsetjänst vid sidan om ditt 9-17 jobb?
Citera
2025-06-22, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Iran har inte anrikningsanläggningar i bergrum för skojs skull. Har inte enligt IAEA anrikat till +60% för skojs skull. Uppenbarligen försöker man skaffa kärnvapen. Hur kan man ens försöka ljuga om motsatsen?

De är fortfarande inte veckor från ha kärnvapen som Israel påstått i 30 år. Dags göra Israel till den pariastat de förtjänar vara. Hur kan man ens ljuga om detta faktum?
Citera
2025-06-22, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjellKjellborn
Ja vad tror du själv att det här kommer orsaka mer kaos eller inte? Du verkar vilja ha ännu större flyktingströmmar till Sverige och Eu?

Mindre kaos. Om dårar bara sluta rösta på åttaklövern så stängs gränserna omedelbart och muslimerna få vara kvar i den skiten de själva skapat.

Varför är du en simp? Äter du inte tillräckligt med kött?
Citera
2025-06-22, 10:48
Medlem
Alltså jag kan i te uttala mig då jag är för dåligt insatt. Men att förstöra potentiella kärnvapefabriker är väl en bra sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in