2025-06-22, 10:39
Medlem
Longest-covids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Carl Bildt har rätt i sak; USA har inte försvarat sig.

Fast det ÄR självförsvar. Det kanske inte håller juridiskt, men vi vill inte att Iran har dessa vapen.
Då vill jag hellre att USA och Israel har övertaget..
Citera
2025-06-22, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Att människor lika dej får gå fritt på våra gator är sinnesjukt!
Vad menar du med det?
Citera
2025-06-22, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Synd bara om detta blir slutet på konflikten för det iranska folkets skull. För i så fall så ges de inte någon chans alls att ta tillbaka sitt land från muslimerna.
Mest sannolikt att hela operationen var en smoke and mirrors där Bibi får säga "mission accomplished" så han kan dra sig tillbaka och Iran kan säga oyh vei och Trump kan avkräva Oslo på ett gyllene Nobelpris och alla drar till bords i UAE eller Qatar och förhandlar igen utan att något har åstadkommits EGENTLIGEN. Alla är nöjda och ingen skada är gjord, men iranierna, d.v.s. folket, får inget åstadkommet.
Citera
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Underbara nyheter! Förhoppningsvis är detta spiken i kistan och att det blir lugnt i mellanöstern nu!

så har väl matten aldrig fungerat tidigare..
Citera
Medlem
Det roliga är att USA har sagt i 30 års tid att Iran är månader ifrån att uteckla atombomber
Citera
2025-06-22, 10:41
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Jaha…

Så du hoppade allt det jag skrev.

Iran har kärnvapen, inget problem. …

Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Lösningen är att jobba diplomatiskt och så transparent som möjligt, spela med öppna kort, vilket vi ser raka motsatsen till i den nu eskalerande konflikten. Till att börja med hade det varit bra om USA inte dragit sig ur JCPOA, vilket försvårade diplomatin mellan länderna i fråga om kärnkraft.

Det finns goda anledningar att vara kritisk till IAEA:s utsaga. Det som händer i Iran nu är i mångt och mycket en repris av upptrappningen till det fruktansvärda Irakkriget då USA på tomma grunder vred sönder sanningen och hävdade att Irak hade massförstörelsevapen. Irak hade inga, hundratusentals civila dog till följd av den lögnen.

Även om Iran skulle vara i färd med att konstruera kärnvapen, vilket det saknas belägg för, så vore det långt kvar tills det var fullbordat, och en direkt krigsförklaring är både förhastad och direkt vansinnig.

Även om Iran HADE haft kärnvapen, vilket de inte har, vad vore egentligen problemet? Israel är en långt mer krigisk och hotfull aktör, vilket nuvarande krigsförklaring bara är ett exempel på. och de har av allt att döma minst 100 kärnvapenspetsar som det ideligen daltas och smusslas med, och som till och med yttrats hot att använda (ex. Samson Option). Så varför skulle då inte Iran få ha några spetsar för maktbalansens skull?

Hela narrativet bygger på den skeva och rent propagandistiska premissen att Iran är onda och skulle starta kärnvapenkrig vid första bästa chans (åter igen: de har inga kärnvapen), medan Israel (som har kärnvapen) tillhör de goda, trots att de just nu bedriver ett folkmord och gör sig skyldiga till en radda krigsförbrytelser, och nu som sagt har anfallit Iran (på grund av kärnvapen de inte har).
Citera
2025-06-22, 10:42
Avstängd
Elm17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rnt3
Det roliga är att USA har sagt i 30 års tid att Iran är månader ifrån att uteckla atombomber

Efter nattens anfall så är de ljusår ifrån
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Det är svårt förstå att man som människa kan vara så lättmanipulerad. Du tror precis på det som dom vill att du ska tro på, att Iran har kärnvapen, trots att Israel har tjatat om detta i 30 år utan konkreta bevis.
Nu skrev jag anläggningar för tillverkning av kärnvapen. Det är inga kärnvapen som förstörts.

Om man inte ens kan läsa ett par meningar korrekt så förstår jag att man inte klarar av att ta till sig mer komplex information.
Citera
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Visst kan de flytta lite uran, men kan de flytta en underjordisk kärnteknisk anläggning hux flux? Det är jag mer skeptisk till. Det hela börjar lukta ett rejält debacle för Iran. Ganska mesigt svar också inatt. De har nog inte så många missiler och ramper kvar...

Det har man sagt i en vecka nu.. ändå fortsätter de ballistiska missilerna hagla in i Israel..

Jag tror Iran har närmare 10.000 uppskjutningsramper.
Israel är långt ifrån att vinna den här kampen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Då menar du att amerikansk underrättelsetjänst också ljuger eller? Vad har dom att tjäna på att ljuga om att Iran saknar vapen?

Hans egen chef för nationell underrättelsetjänst sa att Iran inte var i närheten av att ha ett kärnvapen. Trumps svar: “hon har fel”.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Longest-covid
Fast det ÄR självförsvar. Det kanske inte håller juridiskt, men vi vill inte att Iran har dessa vapen.
Då vill jag hellre att USA och Israel har övertaget..
Om det inte håller juridiskt är det heller INTE självförsvar per defintion.

Iran har inte dessa vapen och har aldrig haft. Det har amerikansk underrättelsetjänst själva kommit fram till. Detta har dessutom nämnts av mig och flera andra i tråden redan. Läs historia ffs.
Citera
2025-06-22, 10:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knickerbocker
Läser man den här tråden är det dock många fega och patetiska svenskar som verkar tycka att det är helt ok att Iran skaffar sig kärnvapen. Att vara emot USA är viktigare!
Absolut. Att stötta terror-regimer - som man f ö själv aldrig skulle våga besöka - är nr 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in