2025-06-21, 13:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det stämmer bra med vad Anders Helander själv har kommit fram till.

https://www.foretagshalsor.se/sites/default/files/2020-08/Dose_Response%20Characteristics%20of%20the%20Alcoh ol%20Biomarker%20Phosphatidylethanol.pdf

Enligt denna artikel där Anders Helander är medförfattare skulle det alltså krävas 60g dagligen för att nå 0,3, alltså 28 standardglas. Stämmer bra med det Transportstyrelsen säger.

Du misstolkar eller fultolkar som vanligt.

Från samma studie
Citat:
Results: At start, the self-reported past 2-week alcohol intake ranged 0–1260 (median330)g ethanol, the PEth 16:0/18:1 concentration ranged 0.05–1.20 (median 0.23) μmol/L, and the CDT value ranged 0.7–13.0% (median 1.5%).
  • Det är en studie avseende öppenvårdspatienter i behandling för minskat alkoholkonsumtion (ej represenativt för en hel befolkning)
  • Ett genomsnittligt veckovis alkoholintag motsvarande 165 gram alkohol (~13,7 standardglas) gav i snitt ett PEth-värde på 0,23 μmol/L och i snitt ett CDT-värde på 1,5%. Dock med stor individuell variation.
  • I snitt krävdes ~215 gram alkohol, eller ~18 standardglas, i veckan för att nå 0,3 μmol/L. Dock med stor individuell variation.
  • Dessa "storkonsumenter" av alkohol har ofta en lägre PEth-bildning och en kortare PEth-halveringstid än "medelsvensson". Siffrorna kan inte appliceras på en hel befolkning!
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-06-21 kl. 13:28.
2025-06-21, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Samtliga provtagningsdatum är inte redovisade vilket gör det svårt att veta vilka som är korrekta eller inte. Om samtliga 5 förhöjda provresultat hade mer än 5 veckor mellan sig så innebär det att resterande 5 godkända prover låg mellan de förhöjda. Hennes PEth-värde har alltså åkt bergochdalbana under dessa 23 veckor vilket bekräftar att hon inte har ett regelbundet högt intag utan festar loss vissa helger när hon troligtvis är ledig. Det är troligen därför hennes CDT-värde är inom referens. Hon dricker inte regelbundet.
Exakt.
Citat:
PEth-mätvärden kan fortfarande inte bevisa hur mycket eller när någon druckit. Du kan tex förkovra dig i följande publicerat 2025-06-17.

"Long-Term Phosphatidylethanol (Peth) in Humans: The Truth"
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=5304114
Tack för att du länkar till forskning. Det är mycket bättre än som-man-frågar-får-man-svar-AI.
Citat:
Ingen av oss vet hur deras överrenskommelse såg ut. Kanske har de sagt att hon kan dricka en del men inte över Transpostyrelsens gräns om 28 standardglas i veckan. Eller kanske att hon ska hålla sig under Socialstyrelsens gräns om 10 standardglas i veckan. Kanske har hon hållt sig under 10 glas i veckan? Vem vet?
Du är förmodligen sanningen på spåret. Linn kan ha fått (felaktig) information om hur mycket hon kan dricka och hålla sig under 0,3. När hon sedan ändå får värden över 0,3 dras slutsatsen att hon måste ha haft en konsumtion som överstiger de påhittade 28 glasen/vecka.
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Har redan tidigare hänvisat till dom 8914-19 samt hur rätten resonerat, bägge nedan är tagna ut Förvaltningsrättens bedömning

Därefter har Kammar-
rätten i Stockholm i en dom den 6 mars 2020 i mål 8914-19 bedömt att PEth
inte har mindre betydelse som alkoholmarkör än CTD när det handlar om bruk
av alkohol som inte är tillfälligt och från medicinsk synpunkt skadligt

Eftersom fem av de tio provsvaren visat förhöjda PEth-värden
vilket tyder på en överkonsumtion av alkohol anser förvaltningsrätten att det
framstår som mycket sannolikt att Linn Gustafsson, i vart fall vid tidpunkten
för Transportstyrelsens beslut, hade ett från medicinsk synpunkt skadligt bruk
av alkohol och att detta inte var tillfälligt. Vid sådana förhållanden föreligger
ett missbruk i den mening som avses i 12 kap. 3 § TSFS 2010:125.
Kammarrätten i Jönköping var av motsatt uppfattning. Vad säger att Kammarrätten i Stockholm gör rätt tolkning? Svaret är att de har gått efter "information" från TS jurist som har gjort sin egen tolkning av TS föreskrifter. Man ser exakt samma tjänstemannaaktivism inom Polismyndigheten, där de säger emot sina egna föreskrifter. För att inte tala om kommunala miljöinspektörer, som hittar på helt egna regler. Det är ett utbrett problem med tjänstemannaaktivism, och med nämndemän som tror att myndigheter aldrig kan ha fel, blir det hur galet som helst.
Citat:
Jag får lite känslan om "OK det sket sig med 5 PEth-prover som var över 0,3 och dessutom stigande, men Linn har ju genomgått 15-metoden, snälla kan hon inte få tillbaka körkortet ändå?"

Om hon inte hade problem med alkoholen hade hon ju inte heller behövt genomgå 15-metoden. Jag kollade förresten på skoj var jag landar i poängtal efter frågeformuläret AUDIT, det blir 0 poäng. Antar att Linn hade 15 eller mer, det är ju det 15-metoden bygger på.

https://www.vardochinsats.se/missbruk-och-beroende/behandling-och-stoed/15-metoden/
Jag fick 5 poäng, så jag kan alltså lugnt fortsätta med att dricka alkohol dagligen.
2025-06-21, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Exakt.

Tack för att du länkar till forskning. Det är mycket bättre än som-man-frågar-får-man-svar-AI.

Du är förmodligen sanningen på spåret. Linn kan ha fått (felaktig) information om hur mycket hon kan dricka och hålla sig under 0,3. När hon sedan ändå får värden över 0,3 dras slutsatsen att hon måste ha haft en konsumtion som överstiger de påhittade 28 glasen/vecka.

Kammarrätten i Jönköping var av motsatt uppfattning. Vad säger att Kammarrätten i Stockholm gör rätt tolkning? Svaret är att de har gått efter "information" från TS jurist som har gjort sin egen tolkning av TS föreskrifter. Man ser exakt samma tjänstemannaaktivism inom Polismyndigheten, där de säger emot sina egna föreskrifter. För att inte tala om kommunala miljöinspektörer, som hittar på helt egna regler. Det är ett utbrett problem med tjänstemannaaktivism, och med nämndemän som tror att myndigheter aldrig kan ha fel, blir det hur galet som helst.

Jag fick 5 poäng, så jag kan alltså lugnt fortsätta med att dricka alkohol dagligen.
Ni måste läsa domen, domare har förklarat mycket tydligt både intervall som provtagningstider.

Förvaltningsrätten konstaterar att alkoholmarkören PEth, som uppmätts vid
provtagning under november 2023 – april 2024, visar på en hög alkoholkon-
sumtion. Linn Gustafssons CDT-värden har, enligt hennes egna obestridda
uppgifter,

Linn Gustafsson genom inskickade underlag visat att hon genomgått och
slutfört viss behandling samt lämnat prover där såväl PEth- som CDT-värdet
varit inom referensintervallen,
vilket är omständigheter som kan tala för en god
prognos
2025-06-21, 13:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det här kommer inte ens från någon föreskrift utan från ett PM som varken innehåller några allmänna råd eller tvingande regler. Det är ett rent cirkelresonemang från domstolen som utgår från handlingar som inte innehåller några regler. Som tidigare diskuterats i denna tråd och PEth-gate-tråden innehåller detta PM dessutom av allt att döma allvarliga fel när det gäller PEth.
2025-06-21, 14:15
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Du misstolkar eller fultolkar som vanligt.

Jag citerade rakt av från rapporten.
2025-06-21, 14:16
Medlem
fakbabs avatar
Citat:

Ja avseende poäng på AUDIT. Men alkohol är skadligt från första glaset, det finns ingen säker nivå.
2025-06-21, 14:31
Medlem
Citat:
Exakt.

Tror också att hon fått felaktigt eller ingen information
Tycker inte det är konstigt att hon forsätter sitt vanliga liv när hon blåser grönt varje skift
på jobbet
2025-06-21, 14:35
Medlem
Citat:
Ja avseende poäng på AUDIT. Men alkohol är skadligt från första glaset, det finns ingen säker nivå.
Vi har förstått din synpunkt.
Men faktum är att den inte ligger i linje med svensk lagstiftning.
Jag tycker du skall gå tillbaka till ursprungsfrågan i tråden.
Där Transportstyrelsen nu fått backa och reviderat sin praxis med att enstaka förhöjda värden inte är bevis för alkoholmissbruk.
2025-06-21, 14:39
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Linn kan ha fått (felaktig) information om hur mycket hon kan dricka och hålla sig under 0,3. När hon sedan ändå får värden över 0,3 dras slutsatsen att hon måste ha haft en konsumtion som överstiger de påhittade 28 glasen/vecka.

Det där tror jag inte ett dugg på. Om körkortet och jobbet är i fara borde man agera kraftfullt för att med god marginal hamna under gränsen, det rimliga är väl då att minst halvera konsumtionen eller sluta dricka helt under pågående provtagning. Men det var ju tvärtom, hon hade ju t.o.m. stigande värden. Som man bäddar får man ligga.
2025-06-21, 14:43
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Vi har förstått din synpunkt.
Men faktum är att den inte ligger i linje med svensk lagstiftning.
Jag tycker du skall gå tillbaka till ursprungsfrågan i tråden.
Där Transportstyrelsen nu fått backa och reviderat sin praxis med att enstaka förhöjda värden inte är bevis för alkoholmissbruk.

Vi har inte sett någon ny praxis än. Jag uppfattar det som att detta i första hand gäller vid värden nära 0,3 om det inte finns någon alkoholrelaterad diagnos från läkaren. Jag utgår från att höga PEth-värden talar för sig själv men det är möjligt att man först söker dialog med läkaren om det saknas diagnos kopplat till en serie höga värden. Säg att någon har värden över 1 på PEth. Då är det fullt rimligt att landa i missbruk via Transportstyrelsens läkare om det saknas tillhörande diagnos. Exakt var man drar gränsen är väl sådant som Transportstyrelsen får fundera på.
2025-06-21, 14:49
Medlem
Citat:
Vi har inte sett någon ny praxis än. Jag uppfattar det som att detta i första hand gäller vid värden nära 0,3 om det inte finns någon alkoholrelaterad diagnos från läkaren. Jag utgår från att höga PEth-värden talar för sig själv men det är möjligt att man först söker dialog med läkaren om det saknas diagnos kopplat till en serie höga värden. Säg att någon har värden över 1 på PEth. Då är det fullt rimligt att landa i missbruk via Transportstyrelsens läkare om det saknas tillhörande diagnos. Exakt var man drar gränsen är väl sådant som Transportstyrelsen får fundera på.
Jag tycker du skall läsa på igen.
Transportstyrelsen fick kritik då de mot experternas råd drog in körkort enbart med enstaka förhöjda peth värden som grund.
Peth kan vara en indikation men skall ses som en del I en utredning.
Är det för svårt för dig att ta till dig?
2025-06-21, 15:04
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag tycker du skall läsa på igen.
Transportstyrelsen fick kritik då de mot experternas råd drog in körkort enbart med enstaka förhöjda peth värden som grund.
Peth kan vara en indikation men skall ses som en del I en utredning.
Är det för svårt för dig att ta till dig?

Det är nog du som får läsa på. Interimslösningen ser ju ut så här:

Citat:
I väntan på att de nya föreskrifterna träder ikraft inrättar Transportstyrelsen en särskild expertgrupp som får till uppgift att bedöma de ärenden som enbart innehåller ett fåtal PEth-tester och om de behöver kompletteras med ytterligare information från läkare eller en kontakt med patienten. Detta blir extra angeläget i ärenden som ligger nära gränsvärdet på 0,3 mikromol/l. Beslut om återkallelser enbart på grund av PEth-värden kommer därmed inte att fattas utan expertgruppens bedömning.

Detta tolkar jag som att man ser det som att höga värden inte behöver kompletteras eftersom de talar för sig själv. Hur det blir sen med slutliga lösningen får vi invänta men ett av kriterierna är ju "bristande kontroll över alkoholkonsumtionen". Det är ju det Linn haft då hon trots att körkortet och jobbet stod på spel ändå fick stigande PEth-värden. Så i Linns fall applicerat på ett uppdaterat regelverk skulle man kanske landa i samma slutsats ändå, Transportstyrelsens läkare överprövar och bedömer att alla kriterier för återkallande av körkort är uppfyllda.
Senast redigerad av fakbab 2025-06-21 kl. 15:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in