Citat:
Ursprungligen postat av
ZenThink
Hög hastighet - gissar på att den inte stannat som den borde vid hållplatsen strax innan kurvan i så fall. Svårt se hur den skulle hinna få upp hög hastighet annars. Så, kanske teknikst fel på vagnen så bromsarna inte fungerade, eller att föraren blivit akut sjuk o inte kunnat stanna vid hållplatsen strax innan kurvan
Den borde väl kommit på Vasagatan, och ska svänga vänster in på Kungsportsavenyn. Men kört för fort och hoppat ur spåret och in i kebabkiosken. Gatan är ganska lång och rak, så ignorerar man att det är en hållplats precis innan svängen, "Valand", så borde det kunna gå att få upp hastighet. Linje 3 kör så, Valand och svänger vänster, och till Kungsportsplatsen. Min amatörmässiga midnattsuppskattning.
Aftonbladet:
– Det är ytterst oklart. Det är ju så att spårvagnsföraren är med listan på av skadade, så vi har inte kunnat hålla något förhör med föraren, utan hållt förhör med ett antal vittnen. De har samställigt sagt att spårvagnen kommit i hög hastighet och inte klarat kurvan. Det är ju en 90-graderskurva där, säger M** G**
Även GP har vittnen som säger att den kom i "jättehög hastighet".
– Jag satt vid kiosken, sedan såg jag att spårvagnen kom i jättehög hastighet, berättar han.
Spårvagnen körde sedan en lång sträcka på asfalten, innan den kraschade in i pizzerian som totalförstördes.