2025-06-20, 02:22
Medlem
fernebos avatar
Aftonbladet har uppdaterat med nya bilder. Svårt att säga hur illa den träffat kebabstället, men främre delen av vagnen är väldigt demolerad.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RzAAqa/sparvagn-har-kort-in-i-pizzeria-i-goteborg-flera-skadade?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Senast redigerad av fernebo 2025-06-20 kl. 02:24.
Citera
2025-06-20, 02:23
Medlem
m11080s avatar
Detta är ett Tydligt bevis hur farligt Göteborg är med sina spårvagnar!
Citera
2025-06-20, 02:25
Medlem
Herr-Skarprattares avatar
Var föraren bäng på tjack? Tänker mig öppningsscenen i Strul med traktorgalningen, fast spårvagn.
Citera
2025-06-20, 02:30
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Skarprattare
Var föraren bäng på tjack? Tänker mig öppningsscenen i Strul med traktorgalningen, fast spårvagn.

Ja man kan ju verkligen undra
Citera
2025-06-20, 02:32
Medlem
fernebos avatar
Det finns skadade både från spårvagnen, trottoaren och restaurangen:

Citat:
– Det finns skadade på spårvagnen och även på personer som befunnit sig utanför spårvagnen på trottoaren samt på pizzerian, säger Morten Gunneng.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sparvagn-har-kort-in-i-pizzeria-i-goteborg/
Citera
2025-06-20, 02:35
Medlem
JustTrollings avatar
Åtta personer är skadade och har förts till sjukhus, en av dem är föraren av spårvagnen. De andra befann sig i spårvagnen, på trottoaren och på pizzerian.
– Spårvagnen kommer med hög hastighet i en skarp vänsterkurva och spårar ur över korsningen. Den kör sedan ytterligare en bra bit på asfalten och in i pizzerian...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sparvagn-har-kort-in-i-pizzeria-flera-skadade
Citera
2025-06-20, 02:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Detta är ett Tydligt bevis hur farligt Göteborg är med sina spårvagnar!

Håller med, hur många olyckor är det med spårvagn i Götet senaste åren? Känns som rätt många skulle jag säga.
Alla beror inte på föraren utan säkerligen lika många som beror på personer i närheten av spåren.

Själv är jag inte från Götet men hatar att köra i den stan just på grund av spårvagnar plus att det inte finns några raka vägar så GPS:en är inte alltid så enkel att följa.
Citera
2025-06-20, 02:38
Medlem
ZenThinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Åtta personer är skadade och har förts till sjukhus, en av dem är föraren av spårvagnen. De andra befann sig i spårvagnen, på trottoaren och på pizzerian.
– Spårvagnen kommer med hög hastighet i en skarp vänsterkurva och spårar ur över korsningen. Den kör sedan ytterligare en bra bit på asfalten och in i pizzerian...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sparvagn-har-kort-in-i-pizzeria-flera-skadade

Hög hastighet - gissar på att den inte stannat som den borde vid hållplatsen strax innan kurvan i så fall. Svårt se hur den skulle hinna få upp hög hastighet annars. Så, kanske teknikst fel på vagnen så bromsarna inte fungerade, eller att föraren blivit akut sjuk o inte kunnat stanna vid hållplatsen strax innan kurvan
Citera
2025-06-20, 02:41
Medlem
Ska inte kunna hända!!! 😤😤 Jag security och quality engineer på alla betydligt värre och i fara ställen och "faro"zoner world wide. Det här ett jävla skämt! 🤬🤬🤬 Sabotage!!!
Citera
2025-06-20, 02:48
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Farbror-
Toppfart på de nya vagnarna är 70km/h. Däremot har jag ingen kännedom om de kan komma upp i dessa hastigheter, men det är en väldigt lång raksträcka hela vägen från vasagatan till pizzerian.
Får de verkligen få så snabbt?
Citera
2025-06-20, 02:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller med, hur många olyckor är det med spårvagn i Götet senaste åren? Känns som rätt många skulle jag säga.
Alla beror inte på föraren utan säkerligen lika många som beror på personer i närheten av spåren.

Själv är jag inte från Götet men hatar att köra i den stan just på grund av spårvagnar plus att det inte finns några raka vägar så GPS:en är inte alltid så enkel att följa.

Citat:
En allvarlig spårvagnsolycka inträffade i slutet av oktober i centrala Oslo när en spårvagn spårade ur. TV4 Nyheternas sammanställning visar på att 37 urspårningar har skett i Sverige under de senaste fem åren. Men Göteborgs Spårvägar menar att risken för en liknande olycka i Göteborg är liten.
– Väldigt svårt att se att det skulle ske en sån olycka i Göteborg, säger Linda Rudenwall, vd på Göteborgs Spårvägar.
https://www.tv4.se/artikel/2dEN8GvvudUGVLv3LXUgJ8/sa-ofta-sparar-svenska-sparvagnar-ur-ett-komplext-system

Annars just i Göteborg ska det de senaste åren legat på runt 500 incidenter med ca 100 personer som skadas årligen. Man tror ju mest att det ska handla om folk som genar över spåren. Ser ju livsfarligt ut när en vagn kommer och fort går det också. Men ska mest röra sig om vid hållplatser där vagnarna bromsar in.
Citera
2025-06-20, 03:07
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenThink
Hög hastighet - gissar på att den inte stannat som den borde vid hållplatsen strax innan kurvan i så fall. Svårt se hur den skulle hinna få upp hög hastighet annars. Så, kanske teknikst fel på vagnen så bromsarna inte fungerade, eller att föraren blivit akut sjuk o inte kunnat stanna vid hållplatsen strax innan kurvan
Den borde väl kommit på Vasagatan, och ska svänga vänster in på Kungsportsavenyn. Men kört för fort och hoppat ur spåret och in i kebabkiosken. Gatan är ganska lång och rak, så ignorerar man att det är en hållplats precis innan svängen, "Valand", så borde det kunna gå att få upp hastighet. Linje 3 kör så, Valand och svänger vänster, och till Kungsportsplatsen. Min amatörmässiga midnattsuppskattning.

Aftonbladet:
– Det är ytterst oklart. Det är ju så att spårvagnsföraren är med listan på av skadade, så vi har inte kunnat hålla något förhör med föraren, utan hållt förhör med ett antal vittnen. De har samställigt sagt att spårvagnen kommit i hög hastighet och inte klarat kurvan. Det är ju en 90-graderskurva där, säger M** G**
Även GP har vittnen som säger att den kom i "jättehög hastighet".
– Jag satt vid kiosken, sedan såg jag att spårvagnen kom i jättehög hastighet, berättar han.

Spårvagnen körde sedan en lång sträcka på asfalten, innan den kraschade in i pizzerian som totalförstördes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in