2025-06-18, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Ok, ni som talar sanning, kan ni ge mig dessa officiella ryska uppgifterna om "3 dagars kriget"?

Jag tror att uttrycket är en del av informationskriget som väst/Ukraina är så duktiga på.
Att Ryssland hade hoppats på en snabb och smärtfri kapitulation från Ukrainas sida är jag helt övertygad om men att dom trodde och officiellt planerade för 3 dagar kan vara en fabricerad "sanning" för att förnedra och förminska ryssen. Inget fel i det iofs.
Troligtvis är Putin allt annat än nöjd med kriget.
Ukraina vinner informationskriget stort.

Det som jag tror startade uttrycket "3 dagars kriget" var General Milley

Milley told lawmakers during closed-door briefings on Feb. 2 and 3 that a full-scale Russian invasion of Ukraine could result in the fall of Kyiv within 72-hours

https://www.foxnews.com/us/gen-milley-says-kyiv-could-fall-within-72-hours-if-russia-decides-to-invade-ukraine-sources

virtually no prominent Kremlin pundits were actually predicting that Kyiv would fall "in three days."

https://www.newsweek.com/even-russian-propaganda-was-hesitant-claim-kyiv-would-fall-three-days-1832754

Det som startade 3 dagarsgrejen var ryssarnas nyhetsläpp i statskontrollerad media om att de vunnit på 3 dagar 2 dagar in i offensiven.
Citera
2025-06-18, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikRodskagg
Är ryssar kända för att ljuga? Det var något nytt för mig.

Nämn ett annat land som har något liknande som Vranyo.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vranyo
Citera
2025-06-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
Ryssarna har en modifierad och moderniserad Shahed som de tillverkar själva så klart.

Med delar från Iran, de tillverkar inte delarna som behövs själva. Inte ännu i alla fall.
Citera
2025-06-18, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
Ryssarna har en modifierad och moderniserad Shahed som de tillverkar själva så klart.
Hugo TheFascist, Ryssarna har en modifierad och moderniserad Shahed som de monterar själva så klart.

Motorerna som används är Iranska kinakopior, en 4-cylindrig 2-takts boxer. Det förefaller som om det inte är helt lätt att få tag i dessa just nu, eller de andra delarna heller för den delen…
Citera
2025-06-18, 21:12
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chic
Ifrågasätter nivån av kritiskt tänkande och objektivitet bland en del användare - så snarare att man ska ta allt med en nypa salt.
Det handlar inte ens om vilken sida man håller på (om man håller på någon överhuvudtaget), utan hur vuxna inte förstår att deras subjektiva åsikter, baserat på allt annat än objektiva källor, inte är lika med fakta.
Dessutom när man (ironiskt nog) påtalar hur en sida ljuger om allt, men samtidigt påstår att den andra tydligen alltid är ärlig. Det måste vara enkelt att leva i en värld där allt är svart och vitt

Jo, det förstår jag. Jag förstår även att alla sidor i en konflikt kommer att frisera och böja saker till sin egen fördel. Men när det gapas om t.ex. endast "Kreml-propaganda", men allt accepteras i blindo från den andra sidan... Ja, vad ska man säga till såna människor? Om man är vuxen på 30+, och beter sig så, så har man nog missat vad kritiskt tänkande och objektivitet är. Låter mer som dessa människor agerar utifrån känslor, än logik och rationellt tänkande.
Det här kan fullt ut appliceras på puttes galna nyck med sin mycket speciella militära operation att mörda och lemlästa miljoner individer i ett annat suveränt land...
Citera
2025-06-18, 21:16
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Inte bara för dig, helt nytt för mig också att ryssar är kända för att ljuga. Jag kan inte komma på en gång under denna specialoperation som ryssarna ljugit om någonting.

Robotkryssaren Moskva sjönk för övrigt pga dåligt väder och ingen dog lyckligtvis.

putler har förnekat att de bombar civila. Vad gör de nu mot Ukraina? Hur var det med fri lejd ut ur krigsområdet? När de kom en bit efter vägen så började rySSland att skjuta med artilleri mot de. Går att räkna upp hur många LÖGNER som helst. Bara att du läser bakåt i tråden så hittar du ofantliga mängder LÖGNER som rySSland sagt.
Citera
2025-06-18, 21:18
Medlem
Citat:
Inte bara för dig, helt nytt för mig också att ryssar är kända för att ljuga. Jag kan inte komma på en gång under denna specialoperation som ryssarna ljugit om någonting.

Robotkryssaren Moskva sjönk för övrigt pga dåligt väder och ingen dog lyckligtvis.

Det ingår i militärers arbetsbeskrivning att ljuga.
Citera
2025-06-18, 21:19
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Våren 2022 kontrollerade dom 25-26% av Ukraina.
Men det spelar mindre roll då vi båda är ense om att Ryssarna är värdelösa på att kriga.

Man sa väl typ 27%, men enligt mig fanns där ingen kontroll då ryska trupper trycktes undan väldigt fort.
Men ja det är strunt samma egentligen, för det enda som Putins armé klarar av är att attackera civilbefolkning och skicka ändlösa horder av ryssar till köttkvarnen.
Citera
2025-06-18, 21:24
Medlem
Lawlines avatar
Citat:

Jo även upp till högre befäl i rySSland som sen i sin tur berättar för putler hur bra kriget går. Inga förluster och vi har tagit enorma områden....
Citera
2025-06-18, 21:25
Medlem
Citat:

Fast ryska militärer ljuger inte, eller?
Citera
2025-06-18, 21:26
Medlem
Citat:
Fast ryska militärer ljuger inte, eller?

Det är klart att de gör. Alla militärer måste ljuga.
Citera
2025-06-18, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Jo även upp till högre befäl i rySSland som sen i sin tur berättar för putler hur bra kriget går. Inga förluster och vi har tagit enorma områden....

Vad de säger vet varken du eller jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in